zakelijke energie

15 Op- en aanstekers voor meer zakelijke energie

,

zakelijke energie

Jij wilt een energieker bedrijf

Dat kan.
Een energiek bedrijf zorgt ervoor dat je inkomsten groter worden, je meer plezier hebt in je zaak, en dat je klanten tevreden zijn.

Hoe krijg je dan een energieker bedrijf of energiekere praktijk?
We noemen hieronder een lijstje met tips voor meer zakelijke energie, waardoor je zelf meer stappen maakt en je klanten aan gaat trekken.
Gebruik deze tips dagelijks en maak van de ingrediënten een energiek geheel.

  1. Blijf jezelf. Probeer echt jezelf te blijven. Jij bent uniek. Van jou bestaan er geen twee. De meeste mensen voelen zich echt energieker als ze zichzelf zijn.
  2. Doe alles met doel. Als je niet weet waarom je iets doet heeft het eigenlijk geen betekenis. Zorg dat je weet waarom je iets doet. De waarde volgt daarna vanzelf. Geef jezelf een missie en doel.
  3. Schrijf je doelen uit. Vind je het prettig met een notitieblokje te werken, neem het bij de hand en schrijf je doelen op. Dit geeft richting en structuur. Als je je doelen meetbaar en waarneembaar maakt wordt je meer gemotiveerd.
  4. Stap voor stap. Gebruik je energie slim door stap-voor-stap te werken. Kijk je te ver vooruit zal dat ten koste gaan van je focus.
  5. Houd geven en nemen in balans. Het lijkt  super sociaal en positief om alleen maar te geven. Denk ook aan jezelf  en je bedrijf. Ontvangen op zijn tijd geeft balans.
  6. Kijk vanuit klantperspectief naar je uitingen. Zet de bril van je klant op en bekijk je website, brochures en uitingen vanuit haar of zijn belevingswereld.
  7. Neem misverstanden die bij de klant leven weg. Wees de klant voor. Kan de klant ergens bezorgd over worden, neem dan het misverstand al van tevoren uit de weg. Leg het uit. Werk eraan dat je klant niet piekert.
  8. Wat is de “transformatie” die jij de klant biedt. Welke positieve verandering kan je klant door jouw producten of diensten ondergaan. Benoem deze verandering.
  9. Wat is de waarde van die transformatie voor de klant. Wat is de waarde van de verandering die jij de klant biedt. Maak het concreet. De klant zal met deze uitleg sneller zaken met je willen doen. Je bedrijf wordt daardoor energieker en je klanten zijn sneller tevreden.
  10. Leg de te nemen stappen uit aan de klant. De klant weet vaak niet of niet geheel wat hem of haar te wachten staat. De uitleg stelt de klant gerust. Geeft minder stress en levert dus energie op. Maak een routine van deze handeling.
  11. Wil niet te snel, ga stapvoets. Zorg dat je met de handrem erop gaat versnellen. Dat levert het beste resultaat. houd een rustig tempo aan. Het zal je verder brengen. zo brand je niet op. Vaak wordt je overweldigd door veranderingen en nieuwe indrukken.
  12. Verander slechts 1 ding tegelijk. Verander 1 ding en neem de tijd om daar aan te wennen. Zo houdt je het veranderingsproces echt vol.
  13. Meten is weten. Als je je doelen hebt opgeschreven, dan kun je gedurende het proces gaan meten of je op de goede weg bent. De veranderingen worden hierdoor zichtbaar.
  14. Houd je contacten warm. Ontwikkel een positief contact met je klanten. Klant contacten zijn geen doffe ellende maar elementen van je bedrijf waarop je jezelf kunt verheugen.
  15. Maak gebruik van jouw eigen uniekheid. Als je jezelf bent, zul je mensen aantrekken die echt voor jou kiezen. Om wie je bent en wat je doet. De energie gaat stromen en werkt als katalysator op je bedrijf.

Wil je onderzoeken wat jouw uniekheid is?

Bekijk dan ons webinar:

blinde vlek

Grootste blinde vlek van website eigenaren

, , ,

blinde vlek

Allemaal hebben we blinde vlekken.
Wij zelf dus ook, zeker weten.
Daarom vragen we ook regelmatig het advies of de inzichten van anderen.
Meten is weten zeggen we dan.

Dus ook de eigenaar van een website heeft blinde vlekken.
Om even een grove schifting te maken heb je eigenlijk 2 soorten website eigenaren.

1. De eigenaar die alleen maar over zichzelf praat.
Over wat hij of zij allemaal voor jou kan doen.
2. De eigenaar die helemaal niet over zichzelf praat.
Je vindt op die websites nagenoeg geen informatie over de eigenaar van de website.

Hier zou je de gulden middenweg in moeten volgen.
Ik moet meteen aan Tante Til van de familie Knots denken: “een kloddertje Roze hier en een kloddertje roze daar”.
Natuurlijk volgen veel websites zo’n soort gulden middenweg, en ook hier zie je vaak die ene blinde vlek.

Wat is de blinde vlek?

Bij het schrijven van je teksten dien je rekening te houden met het feit dat het om de klant gaat.
Wat ook het doel van je website is: achtergrond informatie geven, visitekaartje met contactinformatie, verkopen, het maakt niet uit.
Je zult altijd je website moeten bekijken vanuit het perspectief van de klant.

Tip 1: schrijf je teksten altijd met in je achterhoofd de vragen die een klant zou kunnen hebben
Tip 2: laat jezelf zien, want een klant wil zien met wie hij in zee gaat

Echt waar, ik zag vandaag een website van een fotograaf, waarbij op de ‘over ons’ pagina geen foto van de fotograaf zelf stond.
Daar kan ik dan met mijn pet niet bij.
Waarom niet?
Het gaat om de klant, die wil weten wie jij bent en kijken of er een klik is.
Wat is er uniek aan jou?
Waarom zou hij kiezen voor jou?

Mocht je hier meer over willen lezen, kijk dan nog eens bij de volgende artikelen:

#1:  Hoe maak je een onweerstaanbare ‘over ons, over mij’ pagina
#2: Hoe prijs jij jouw onderneming aan?
#3: Eeneiige tweelingen en ondernemen, wat leer jij daarvan?
#4: Meer van onszelf

Durf-fb-met-datum

[custom_button text=”JA, IK BEN BIJ HET GRATIS WEBINAR!” title=”webinar” url=”http://new.booest.nl/durf-webinar-inschrijven” size=”large” bg_color=”#FF5C00″ text_color=”#FFFFFF” target=”_self”]

Eeneiige tweelingen en ondernemen, wat leer jij daarvan?

, ,

Eeneiige tweelingenIn mijn vrije tijd help ik mijn partner weleens met het geven van weerbaarheidstrainingen.
Zo ook gisteren, bij een groepje van kinderen van 4-7 jaar.
In dat groepje zit een eeneiige tweeling, die zo identiek is, dat je dus op het eerste gezicht niet weet wie wie is.
De ene heet Naftalie, de andere Amauri. Ook al niet de makkelijkste namen om te onthouden.

Ouders van tweelingen weten het instinctief. Zodra ze geboren zijn krijgt ieder kindje een andere voornaam.
Dat is in ieder geval al een ding waardoor je de kinderen iets unieks meegeeft.
Ze lijken al zo op elkaar en dan dezelfde voornaam, nee, dat kan niet.
Zelfs vanuit de burgerlijke stand zal niet geaccepteerd worden, dat 2 kinderen met dezelfde achternaam en geboortedatum ook nog dezelfde voornaam hebben. Dat zou veel teveel problemen geven.
Er is dan namelijk geen uniekheid (uniciteit vind ik zo’n lastig woord).

Tot nu toe zal dit allemaal heel logisch klinken.
Lees even door dan kom ik zo op het punt waar jij als ondernemer echt wat mee kunt.

Naftalie en Amauri

Enfin, even terug naar Naftalie en Amauri.
Ze zitten nu al een jaar op de training en nog kon ik ze niet uit elkaar houden.
Ik zocht naar littekens, vlekjes, kale plekjes op het hoofd, kortom iets unieks bij een van de kinderen, zodat ik dat unieke kon koppelen aan een naam.
Niets.
Tot gisteren. Ik had aantal maanden niet op de club les gegeven en ineens zie ik het.
De een is groter dan de ander geworden. Joepie, ik had het ineens. Naftalie was langer en aangezien deze voornaam ook langer is, bingo!
Nu kan ik ze als ze samen zijn in ieder geval uit elkaar houden.

Zeg jij! Ondernemer, therapeut, zorgverlener of wie dan ook.
Waarom doe jij niet wat ik deed bij de tweeling?
Op zoek gaan naar unieke punten en je daarmee van andere ondernemers die hetzelfde doen onderscheiden.

Als je dat doet, dan ga jij echt jouw merk opbouwen en maken klanten een gerichte keuze om bij jou diensten of producten af te nemen in plaats van bij die ander.

Jouw unieke punt spreekt hen namelijk aan.

Er zijn zelfs merken die dit zo briljant hebben gedaan, dat iedereen ze nu nog kent.
Denk maar eens aan Barbie en Ken.
We hebben Niña Turtles gehad of Furbies, maar die zullen toch over een aantal jaren niet meer bekend zijn. Barbie en Ken kent iedereen nog.
Ga dus op zoek naar jouw uniekheid en geef dat een naam.
Wij zijn bijvoorbeeld 2 trendwatchende zussen die marketing adviezen geven.
Ken je daar nog meer van in Nederland?

Waarschijnlijk niet.

Juist.

Dat is wat ik bedoel.

Speciaal voor jou

Nu wil het feit dat Desiree & ik een webinar aan het voorbereiden zijn.
Het gaat over deze materie. Het heeft de titel: DURF, onderscheid je van anderen, zodat klanten voor jou kiezen.

We nodigen je van harte uit om daarbij aanwezig te zijn.
“Wat, mot dat dan wel kosten”, hoor ik je denken.

Niets, het is gratis bij te wonen.
Wil jij vooral opgaan in de massa, schrijf je dan niet in. Dat is zonde van jouw en onze energie.
Wil je uit je schulp kruipen op een natuurlijke manier, ben er dan bij.

Je bent van harte welkom.

[custom_button text=”Klik hier voor informatie over het webinar…” title=”Custom Button” url=”http://new.booest.nl/durf-webinar-inschrijven” size=”large” bg_color=”#FF5C00″ text_color=”#FFFFFF” align=”left” target=”_self”]

[divider]

Een kleine investering in tijd geeft grote waarde voor jou en je bedrijf

Durf-fb-met-datum

Overwin je angst voor marketing

, ,

Binnen-welke-groep-online-marketing-gebruikers-pas-jij-Angst voor marketing

Is dit ook zooooo herkenbaar voor jou?
Je bent goed in je vak, maar je hebt eigenlijk een beetje angst voor marketing.
Je hebt een eigen praktijk of onderneming en je hebt zoveel vaardigheden om mensen te helpen.
Maar hoe kom je nu aan die klanten?

Door onze gesprekken met therapeuten, zorgondernemers of andere zelfstandige ondernemers over online marketing, hebben we eigenlijk ontdekt, dat ze in te delen zijn in 3 groepen.

3 groepen marketing gebruikers

Groep 1 is erg enthousiast over online marketing en is er ook actief mee bezig. De mensen uit deze groep zijn actief op zoek naar informatie en zijn ook bereid om nieuwe strategieën uit te proberen.
Groep 2 neemt kleine stapjes op het online marketing gebied, en heeft nog wel wat twijfel.
Groep 3 is wel aangetrokken door de mogelijkheden van online marketing, maar weet tussen de vele informatie niet haar weg te vinden, of heeft bijvoorbeeld zorgen over aansprakelijkheid en privacy.

Ok, laten we de groepen eens wat nader bekijken.
Actief

Groep 1- de personen die zich actief met marketing bezig houden. Het gevaar bij deze groep is dat men te snel bepaalde technieken gaat toepassen (bijvoorbeeld email marketing), zonder een goede strategie te hebben. Je merkt dat bijvoorbeeld aan nieuwsbrieven die opgesteld zijn zonder een echt plan erachter.

Wat ontbreekt, is het besef dat het gebruiken van internet, eigenlijk hetzelfde is als het gebruiken van pen en papier. Het is je gereedschap waar je iets mee maakt. Als je iets gaat maken doe je dat met een doel.

Groep 1 gelooft ook meestal dat ze beter met internetmarketing zijn, dan ze in werkelijkheid zijn.
Wij bij Booest zeggen altijd: meten is weten.
De beste manier om te meten hoe succesvol jouw internetmarketing: tel eens op hoeveel telefoontjes of emails jij per maand krijgt, direct via jouw website.
Vraag daarom bij elk contact hoe ze bij jou terecht zijn gekomen.
Als jij niet genoeg telefoontjes krijgt via het internet, dan werkt jouw internet marketing niet.

Wil wel maar hoe?

Groep 2- de groep mensen die meer met online marketing zou willen doen, en eigenlijk niet weet hoe. Deze groep weet dat internet marketing goed zou kunnen werken, is op zoek naar een goede strategie of een techniek.
Ze willen weten waarin ze het beste kunnen investeren en wat de beste benadering van online marketing zou kunnen zijn.
Ze willen bijvoorbeeld weten wat ze met Facebook kunnen, of welke sociale media het best te gebruiken zijn om meer klanten te trekken.

Groep 2 zou goede resultaten kunnen boeken met het laten varen van angst voor de techniek, door nieuwsgierig te zijn en daardoor meer te durven experimenteren. (zie hiervoor de oefening onderaan de pagina)

Wil of durf niet

Groep 3- bestaat uit de mensen die ernstige bezwaren hebben tegen online marketing. Deze groep zal zoveel mogelijk proberen de onderneming op te bouwen zonder internet, wat wel of niet kan lukken. Dit is natuurlijk oké, maar deze groep zou hoogstwaarschijnlijk een nog beter resultaat kunnen hebben, door te leren hoe je het internet op verschillende manieren kunt gebruiken.
Door angsten te overwinnen, goede informatie te zoeken en hulp in te schakelen, in plaats van het hele internet als gevaarlijk en onwerkbaar te bestempelen, kan de onderneming een enorme boost krijgen.

Vertel, binnen welke groep val jij als ondernemer?

Heb jij al een website en heb jij die zodanig opgebouwd, dat die ook echt voor jou werkt?
En durf jij jezelf daarin echt te laten zien? (Yup, eerlijk zijn hè!)
Als je angst hebt om jezelf te profileren en om jezelf op je website te laten zien, probeer dan deze oefening eens. Hij werkt echt!
Hij heet de uitdagingscirkel oefening en is altijd een groot succes tijdens trainingen.
Je kunt hem nu gratis downloaden door mij een mailtje te sturen via new.booest.nl/contact

Lees ook onze andere blogs uit de serie ‘Praktijk starten tips’:

klik, ontvang direct 30 quotes

Waarom wordt mijn website niet gevonden in Google: 8 redenen

, ,

googleVraag jij je weleens af: waarom wordt mijn website niet gevonden in Google?
Wij horen deze vraag in ieder geval regelmatig.
Natuurlijk wil iedereen graag meteen op nr. 1 staan als er gezocht wordt op iets wat jij aanbiedt. Van website bezoekers komt 88,5% via Google. Bron: statcounter

Beter gevonden door Google

Je hebt dat helaas zelf niet helemaal in de hand, maar toch kun je er wel wat aan doen dat jouw website beter gevonden wordt in Google.

 

Hier zijn 8 redenen:

  1. Je website is niet geoptimaliseerd voor de zoekmachines, zodat Google jouw website niet kan indexeren.Dan wordt jouw website niet makkelijk gevonden.
  2. Je hebt al een hele tijd geen informatie meer op jouw website veranderd. Google denkt dan dat jouw website oud nieuws is en onderzoekt jouw site niet vaak meer
  3. Niemand linkt naar jouw website, of je hebt zelfs geen enkele link naar jouw website. Ook dan wordt jouw website door Google niet geïndexeerd.
  4. Je gebruikt zoekwoorden zoals massage of therapie waarvan miljoenen zoekopdrachten per dag zijn, zodat jij op pagina 2500 komt in de Google resultaten.
  5. Je gebruikt geen goede zogenaamde Alt woorden voor jouw afbeeldingen op je site. Dan zal Google ook jouw afbeeldingen niet indexeren.Dus gebruik niet IMG_12345, maar vul iets in wat ook een goed zoekwoord kan zijn. Bijvoorbeeld: shiatsu massage + jouw bedrijfsnaam.
  6. Je hebt te weinig content staan op jouw website. Het bijhouden van een blog kan hier helpen.
  7. Je blog staat niet ingesteld op indexeren door de zoekmachines. Het wordt dus helemaal niet opgemerkt.
  8. Je website heeft geen sitemap.

 

Wil je meer gratis tips over hoe je meer klanten trekt met je website? Schrijf je dan in, je ontvangt dan zeer regelmatig e-books en handige factsheets en nog veel meer.

Precies! Ondernemen kan áltijd leuker.

 

Desiree & Nicolette

Lees ook onze andere blogs uit de serie ‘Praktijk starten tips’:

Hoe prijs jij je bedrijf aan

Hoe prijs jij jouw onderneming aan?

, ,

Hoe prijs jij je bedrijf aanHeb jij een gewéldig bedrijf, of ben jij de leukste? Kun je dat zeggen?
Hoe prijs jij jouw onderneming aan?

Het merendeel van de ondernemers (vooral diegenen die als passie hebben om anderen te helpen) zijn vaak erg bescheiden in hun marketing.
Te bescheiden vaak. Ze durven zichzelf niet in de spotlights te zetten. Dit is niet de goede instelling om klanten aan te trekken.
Kun je daarentegen zeggen dat jij de leukste bent?

Het blijkt dat zulke uitingen juist tegengesteld werken.
Gevoelsmatig voel je meestal zelf wel wel aan dat uitingen als: een gewéldig bedrijf, de leukste schoonheidssalon,  uitmuntende service, een unieke aanpak, de grootste winkel, enz. niet echt veel klanten zal trekken. Geloof jij het zelf, als iemand over zichzelf zegt dat hij bijvoorbeeld de beste schoorsteenveger uit Nederland is. Het is te overdreven en zeker in ons land zijn mensen niet zo dol op diegenen die boven het maaiveld uit komen.
Misschien heb je wel een gewéldig bedrijf, alleen dat kun je maar beter niet zélf zeggen en al helemaal niet op de manier waarop we uitleggen.
Als anderen dat over jouw bedrijf zeggen, wekt dat veel meer vertrouwen.
Lardeer dus je reclame uitingen, zoals je website met testimonials. We schreven er al over.
Je kunt een klant vragen om een testimonial te schrijven voor jou, waarin hij jouw bedrijf aanprijst.

Hoe pak je het aan?

Je hoeft echt niet persé een neutrale toon te gebruiken, maar wees ervan bewust dat een potentiële klant gaat twijfelen bij gebruik van zogenaamde superlatieven. Het kan zelfs gaan irriteren.
Gebruik de volgende woorden daarom spaarzaam:

  • heel
  • zeer
  • erg
  • bijzonder
  • immens
  • ontzettend
  • verbijsterend

Gebruik dus superlatieven zo weinig mogelijk.
Wil je om tekst kracht bij te zetten toch een superlatief gebruiken? Zorg er dan voor dat je het toelicht.
Hier zijn een paar voorbeelden:

  1. Onze websiteservice is uitstekend bereikbaar. Door onze 24-uursservice kunt u online op elk moment van de dag geholpen worden via de chat.
  2. Schrijf je nu in voor dit bijzondere evenement. Er zijn interessante workshops en diverse mogelijkheden om te netwerken. Als dank voor jouw deelname doneren zij 25% van de prijs van jouw entreekaart aan het goede doel Y.
  3. Onze online training voor startende ondernemers is een daverend succes. Bekijk op de website de video’s met succesverhalen van de deelnemers waarin ze vertellen hoe ze door de bruikbare tips hun omzet zagen groeien.

Spreek de klant aan

Hoe kan het beter dan?
Een klant is niet in jou of jouw aanbod geïnteresseerd omdat je ‘gegarandeerd’ een ‘grandioos’ aanbod heeft.
Nee, een klant doet zaken met je omdat jij hem voordeel biedt.
Dit voordeel kun je een potentiële klant vertellen in aansprekende taal.

Hoe doe je dat?

  • Vermijd woorden die twijfel uitdrukken: eigenlijk, wellicht, mogelijk, misschien…..
  • Gebruik actieve taal in de vorm van werkwoorden: gebruik het woord ‘ervaren’ in plaats van ‘ervaring opdoen’.
    Vermijd daarbij zoveel mogelijk de woorden: ‘willen’, ‘moeten’, ‘kunnen’, ‘worden”
    ‘Voor dit plan wordt een onderzoek uitgevoerd door het Nederlandse huppeldepup instituut’, is geen actieve taal. Deze zin maak je actief door te schrijven: ‘Het Nederlandse huppeldepup instituut voert voor dit plan een onderzoek uit’.
    Gebruik ook onvoltooid tegenwoordige tijd: ‘Het product geeft de mogelijk tot …. ‘wij komen naar u toe’.
  • Spreek over de voordelen en dan op een overtuigende manier: ‘Een van de voordelen is ….’ , in plaats van ‘een van de voordelen kan zijn ….’
  • Spreek de klant zelf aan: dus spreek niet in de wij-vorm.
    ‘U ontvangt uw bestelling binnen 2 werkdagen’ in plaats van ‘wij leveren binnen 2 werkdagen’.
    ‘Bijgaand ontvangt u ……’ in plaats van ‘wij zenden u hierbij….’

Start nu meteen om naar jou uitingen te kijken, zoals je website of je Facebookpagina en houd dan de door ons genoemde voorbeelden in je hoofd.
Wijzig datgene wat nodig is en wij zijn benieuwd wat jij gaat veranderen.
Laat een berichtje achter in het commentaarveld onderaan deze pagina en wij gaan kijken en anderen natuurlijk ook. Dus zo maak je dan ook weer reclame!

Grip op je bedrijf door meer structuur

, ,

LijstjesCreatieve mensen kunnen over het algemeen niet gestructureerd werken.
Ikzelf ben daar ook een exemplaar van.
Door alles wat ik wil doen verlies ik vaak het overzicht.
Hoe krijg je meer grip op zaken?
Door meer structuur aan te brengen in datgene wat je doet.

Je wilt tijd besteden aan je onderneming en ook je gezin wil je niet tekort doen. De boodschappen moeten in huis zijn en de was gestreken.
Denk niet dat jij de enige bent. Op sommigen dagen lijkt ook alles om mij heen te tollen, is het voor dat je het weet 17:00 en het einde van de dag al weer in zicht.

Graag wil ik met je delen hoe ik op zulke momenten te werk ga en wat mijn wondermiddel is om structuur te krijgen in mijn dag. Want mijn ‘orde door chaos theorie’ gaat nu eenmaal niet altijd op.

Lijstjes maken

Het wonderwoord is lijstjes. Lijstjes houden op momenten wanneer ik grip verlies mijn werk op de rit. Ze geven structuur en zorgen ervoor dat mijn hoofd leeg raakt van alle dingen die ik moet onthouden.  Het werkt effectief waardoor je sneller vooruit komt.

Soms gebruik ik daarvoor een groot A4 spiraalblok, en schrijf ik alle dingen die mij te binnen schieten en die gedaan moeten worden op. Een andere keer gebruik ik mijn Remember the Milk programma en app of mijn nieuwste uitvinding: Todoist. Een online-to-do-list  of takenlijst waarmee je diverse projecten of je boodschappen kunt onthouden en plannen. Je kunt taken per mail verzenden, en je kunt je taken delen met anderen. Op de Tools pagina tref je de link naar dit programma.

Voor jezelf en anderen

Deze ‘taken’ gebruik ik niet alleen voor mezelf, maar hierin houd ik ook bij welke taken ik uitbesteed heb of dingen die ik aan anderen gevraagd heb en waar ik antwoord op moet krijgen.

Vaak zet je een vraag bij iemand uit en kom je er later achter dat het wel erg lang duurt voordat je antwoord ontvangt. Een dergelijke takenlijst met reminder zorgt ervoor dat je vaart houdt in je werk en dat anderen op tijd antwoorden of dat jij anderen een reminder kunt geven dat iets nog niet is gebeurd.

Keuzes maken

Het bijhouden van lijstjes heeft ook als voordeel dat je sneller keuzes maakt. Het houdt je ‘on the move’. Vooral als je eenmaal de smaak te pakken hebt en je lijst kleiner en kleiner wordt.

Het scheelt een heleboel stress en zorgt ervoor dat je focus bij andere (leukere) dingen kan liggen. De lijst opdelen in kleine stapjes maakt ook dat je veel sneller je doelen bereikt.  Het maken van lijstjes zorgt er ook voor dat je beter kunt filteren. Belangrijke taken eerst en daarna de rest. Of deze grote taak heb ik nu geen tijd voor maar morgen kan ik deze wel doen zodat ik vandaag de kleine taken tussendoor doe.
Mijn lange termijn wensen en ideeën heb ik ook in een lijstje verwerkt. Regelmatig kan ik er eentje vanaf strepen, zoals een paar jaar geleden een modeshow die ik altijd al een bij wilde wonen.

Prettige en efficiënt werken zonder stress?

Heb je de smaak van de lijstjes te pakken?
Dan kunnen we je de wereldwijd bekende bestseller ‘Getting Things Done’ aanbevelen.
In het boek wordt alles uitgelegd over lijstjes maken en prioriteiten stellen, om prettig en efficiënt te werken, zonder stress. Het was voor mij echt een eye opener. Ik heb er veel van geleerd en ben sindsdien efficiënter gaan werken. Bekijk het boek door hier op te klikken.

Meer praktische tips voor het runnen van je bedrijf?

Wil je leren hoe je kunt stoppen met piekeren, en kunt leven zonder zorgen en stress over je bedrijf?
Schrijf je in bij Booest en ontvang allereerst de Inspirerende Quotes en daarna nog veel meer gratis informatie zodat je sneller vooruit komt.

Klantbeleving

Waarom voor kleine zelfstandige ondernemingen klantbeleving belangrijk is

,

klantbelevingGrote ondernemingen gebruiken het fenomeen van klantbeleving.
Zij besteden hier vaak veel aandacht aan.

Hoewel ook vaak nog veel aan te verbeteren is.

Klantbeleving

Wat wordt met klantbeleving bedoeld?
Met klantbeleving wordt bedoeld: de totale beleving van een klant rondom een product of een dienst.
Je bezig houden met klantbeleving houdt in, dat je je strategisch bezig houdt met het begin tot het eind.

Dat gaat van de verwachtingen die klant heeft voordat hij met jou contact opneemt, tot en met het afronden van alle activiteiten.
Je brengt in kaart, verbetert en realiseert positieve ervaringen bij klanten.
Dat het gewenst is dat klanten een positief gevoel hebben bij producten en diensten, is iets wat logisch is.
Ze komen dan vaker, of kopen meer en zullen het product of de diensten daarna ook bij anderen aanbevelen.

2 Voorbeelden

Om je een duidelijk beeld te geven zijn hier eerst 2 voorbeelden.

  1. In Breda is in 2013 een Mega Jumbo geopend.
    Het is inderdaad een megawinkel en eigenlijk houdt ikzelf daar helemaal niet van.
    Veel te overweldigend en druk en ik heb als gevoelig persoon ook vaak last van de akelige TL verlichting in zulke winkels.
    Misschien herken je dat zelf ook wel.
    Toch is het bij deze Mega Jumbo een stuk prettiger winkelen dan ik had verwacht.
    Er is hier veel gedaan aan klantbeleving. Om 2 voorbeelden te geven: veel “proefhoekjes” (waar je producten kunt proeven) en in de plafonds zit overal gezellige led verlichting.
    Juist deze verlichting en die hoekjes geven een aangename sfeer, zodat de nadelen van het massale opwegen tegen het gezellige.
  2. Het Oogziekenhuis in Rotterdam heeft veel gedaan rondom klantbeleving.
    Ze ontvingen er zelfs een award voor.
    Een bezoek aan een ziekenhuis is vaak beladen en stressvol.
    Denk zelf maar eens hoe dat gaat. Je bent bang te laat te komen door het zoeken naar een parkeerplaats, je weet niet wat je te wachten staat en bent bang voor pijn.Over al deze zaken heeft het Oogziekenhuis nagedacht en er iets aan gedaan.Voor het parkeren kun je gebruik maken van Valetparking. Voor € 9,– wordt jouw auto voor je geparkeerd als je voor het ziekenhuis aankomt en als je helemaal klaar bent, wordt je auto weer op dezelfde plek afgeleverd. Geen stress meer over het zoeken van een parkeerplek en tussentijds moeten bijvullen van een parkeermeter of de kans om een parkeerboete te krijgen. Dat zorgt ervoor dat al een stuk van de stress van de patiënt verminderd wordt. Bij aanmelding na binnenkomst in het ziekenhuis meldt je jezelf aan bij de zogenaamde Poliregiseur. Een gastheer gemodelleerd naar de Hilton-conciërge.
    De Poliregiseur bekijkt hoeveel wachtenden er nog voor je zijn en als er dat nog veel zijn, dan kun jij bij hem in de buurt in het restaurant op je gemak nog wat drinken. Een kwartier voor je aan de beurt bent roept hij je, zodat je dan nog alle tijd hebt om naar de poli te lopen.
    In het restaurant is het toch iets gezelliger zitten dan in de wachtkamer, waar je stress en angst alleen maar oploopt, naarmate je er langer zit.Als je wacht op je operatie hoor je rustgevende muziek (geluidskunst noemen ze het) en begeleiders kunnen de operatie live volgen (transparantie).
    Een tijdje na je operatie wordt je thuis ook nog gebeld door een verpleegkundige of het goed met je gaat en of je nog vragen hebt.

Dit zijn voorbeelden die jij als kleine ondernemer ook heel goed toe kunt passen.

 

Hoe kun jij je als kleine zelfstandige bezig houden met klantbeleving?

Door jezelf als kleine zelfstandige te verdiepen en bezig te houden met klantbeleving kun jij een enorm verschil maken met al die andere collega’s en zul jij na een kleine aanloopperiode zeker klanten gaan aantrekken.


Het begin

Start bij het begin: de verwachting die de klant heeft voordat hij contact met jou opneemt.
Hoe komt de klant aan die verwachting?
Door jouw website te lezen, stukjes op je Facebookpagina, door een foldertje of reclame die hij/zij gelezen heeft en door mond tot mond reclame.
Die mond tot mond reclame kun jij alleen maar aansturen door ervoor te zorgen dat klanten of patiënten heel tevreden over je zijn.
De rest daar kun jij zelf veel aan doen.
Geef bijvoorbeeld op je website voldoende informatie en beantwoord eventuele vragen die je toekomstige klant zou kunnen hebben al op voorhand.

  • Wat kost het
  • Wie ben jij
  • Hoe zie jij eruit
  • Kan je makkelijk parkeren in de buurt van het kantoor, praktijk etc.
  • Ben je makkelijk bereikbaar via het openbaar vervoer
  • Heb je een eerste gratis kennismakingsmogelijkheid
  • Wat kan er gebeuren na een behandeling of het gebruik van een product
  • Wat als een klant niet tevreden is
  • etc. etc.

Tijdens

Vervolgens ga je bedenken wat je kunt doen om de klantbeleving zo optimaal mogelijk te maken tijdens jouw dienst, behandeling, gebruik van een product.
Dit kan te maken hebben met de inrichting van een praktijkruimte, wachtkamer, muziek, licht, maar ook met communicatie bijvoorbeeld.
Qua communicatie helpt het goed om de klant te vertellen wat er gaat gebeuren, wat van hem/haar verwacht wordt, wat de klant beter niet kan doen etc..
Om een voorbeeld te noemen: gebruik je een bepaald soort massage olie en is er een kans op een allergische reactie, vertel dat dan en vertel ook wat de klant moet doen als dat gebeurt.
Gaat het om een reeks van behandelingen, geef dan tussendoor de mogelijkheid om vragen te stellen of om feedback te geven.

Achteraf

Ook achteraf kun je nog veel doen aan de klantbeleving.

  • Je kunt een email sturen of even bellen en vragen hoe het gaat en of het bevallen is.
  • Informeer ook of je klant nog vragen of opmerkingen heeft.
  • Vraag een testimonial, die je kunt gebruiken op je website.
  • Stuur een verjaardagskaart met een klein cadeautje, een kortingsbon of een gratis monster.
  • Stuur een nieuwsbrief.
  • Heeft de klant een klacht, los deze dan goed op. Je mag hierbij ook zelfs wel wat overpresteren, zodat de klant er toch een goed gevoel aan overhoudt.

Wat jij zou kunnen doen aan de klantbeleving in jouw bedrijf ?
Denk vooral ook hoe jij dingen bij anderen ervaart. Waar wordt jij blij van, waarom wordt jij klant bij een ander?

Deel jouw waardevolle inzichten hieronder, zodat anderen ook weer van jou kunnen leren.