Hoe jij quotes voor jouw identiteit kunt gebruiken
Gebruik jij al quotes op jouw website of in jouw ‘uitingen’? Effectief gebruikt, kunnen quotes een positief effect hebben. In deze blogpost vertellen wij je wat quotes zijn. Hoe en waarom je ze kunt gebruiken. Hoe ze jouw identiteit kunnen beïnvloeden.
Wat is een quote?
Een quote is een letterlijk stukje tekst wat je hebt overgenomen van een ander. Een zin, meer is het vaak niet. De Dikke van Dale noemt het een citaat.
Hoe gebruik je een quote?
Quotes worden gebruikt in stukken tekst in boeken, papers, presentaties, maar ook op websites, of de social media zoals Facebook of Pinterest. Om aan te duiden dat het om een quote gaat kun je gebruik maken van aanhalingstekens. Dat kan zijn met aanhalingstekens openen en sluiten “to be or not to be, that is the question” – William Shakespeare . Dat kan ook zijn met het gebruik van hele grote aanhalingstekens openen. Op websites zoals de onze zijn dit soort aanhalingstekens via een code in te stellen.
Welke quote past bij jou?
Krijg je te maken met auteursrechten bij quotes?
Over het algemeen wordt aangenomen dat als het over een heel kort stukje tekst gaat, er geen auteursrechten gelden. Een quote voldoet niet aan de definitie van een ‘werk’. Een werk moet bijvoorbeeld ‘een eigen en oorspronkelijk karakter’ hebben dat het ‘persoonlijk stempel van de maker’ draagt. Bij zo’n kort stukje tekst zie je dat onvoldoende terug. Willen er auteursrechten rusten op een quote, dan moet het wel een hele bijzondere zijn. Over het algemeen kun je hierbij je gevoel wel gebruiken en gewoon gebruik maken van quotes, als je de herkomst maar vermeldt. Zorg er wel voor dat je de quote juist gebruikt. Dus geen verkeerde naam erbij of op een dusdanige manier gebruiken dat je de oorspronkelijke schrijver schade berokkent. Dit kan bijvoorbeeld door de quote in een context te plaatsen waardoor deze heel anders wordt uitgelegd.
Waarom gebruik je quotes?
Quotes kun je gebruiken om iets te verduidelijken, om bewijs van iets te leveren of om tot nadenken aan te zetten. Daarnaast worden quotes in de Social Media veelvuldig gebruikt om te inspireren, om op een veilige manier te laten zien hoe jij je op dat moment voelt, om een visie neer te zetten. Je kunt ermee laten zien waar jij achter staat of juist waar jij voor staat. En dat is nu weer een mooie methode om te gebruiken om jouw identiteit te laten blijken. Quotes kunnen zelfs onderdeel worden van jouw ‘merk’ (denk hierbij aan “personal branding”), jouw identiteit. Je maakt je eigen stijl door de opmaak van de quote met bepaalde lettertypes, door bepaalde achtergronden of foto’s.
Tip: gebruik een quote op de pagina op jouw website die vertelt over jou: de zogenaamde ‘over ons’ pagina.
Wij zijn erg benieuwd welke quote jij heel erg bij jouzelf vindt passen. Deel hem hieronder en laat onze fans meegenieten en met jou kennis maken.
Download gratis 30 quotes… klik, ontvang direct 30 quotes
[divider]
Wil je meer Quotes tips? Bekijk dan ook onze andere blogs:
Quote tips #1: Hoe maak je Quotes op een mooie achtergrond? 3 stappen
Quotes tips #2: Booest gevoelend foto stock
Hoe jij quotes voor jouw identiteit kunt gebruiken
Lees ook onze andere blogs uit de serie ‘Praktijk starten tips’:
- Praktijk starten tips #1: Goede bedrijfsnaam: 7 beste opties
- Praktijk starten tips #2: Tools voor je bedrijf
- Praktijk starten tips #3: Wat zet je op je visitekaartje?
- Praktijk starten tips #4: Hoe jij quotes voor jouw identiteit kunt gebruiken Deze starten tip lees je nu. 🙂
- Praktijk starten tips #5: Waarom wordt mijn website niet gevonden in Google: 8 redenen
- Praktijk starten tips #6: Vraag jij je klanten om testimonials? 5 tips
- Praktijk starten tips #7: Hoe kun jij als therapeut reclame maken bij bedrijven
Praktijk starten tips #8: Moet ik ook gaan twitteren als bedrijf? - Praktijk starten tips #9: Overwin je angst voor marketing
- Praktijk starten tips #10: Waarom bloggen als therapeut of (para)medicus?
Hi dames,
Bedankt voor dit artikel!
Toevallig zat ik met de quote-issue. Wel of niet doen.
Twee en halve maand begon ik met een culicoolquote op vrijdag om het weekend mee in te gaan. Drie keer een quote geplaatst op facebook. Zelfs heel veel quotes opgezocht en opgeslagen om te gaan inplannen, maar ben daar toch begin van het jaar mee gestopt.
Ik zag er geen likes mee groeien,
maar mogelijk is dat een kwestie van volhouden?!
En natuurlijk de juiste woorden gebruiken…
Meerdere ondernemers om mij heen zie ik het doen, zoals paleo.nl en 356dagensuccesvol.
Is dit voor hen een methode geweest om meer volgers te krijgen? En hoe ervaren jullie dat?
Jullie vroegen om welke quote bij mij past. Deze is voor mij overduidelijk, dat is:
“Put food on NO1 and make it fun!”
Liefs Nicole
Ps. jullie ook een happy valentine!
Hallo Nicole,
Leuk dat je reageert en achter jouw quote kan ik ook wel staan. Food is sowieso belangrijk!
De afgelopen tijd is er natuurlijk veel veranderd bij Facebook en kun je niet meer goed zeggen wat het nu wel of niet goed doet.
Wij zelf merken wel dat de quotes met een goede foto in ieder geval meer gezien worden en dat is natuurlijk iets wat we ook willen: meer zichtbaar zijn.
Het aantal likes op je pagina zal misschien niet toenemen, maar quotes worden wel gedeeld. En ook hier geldt weer dat de achtergrond er vaak ook toe doet.
Dus wij zouden zeggen, gewoon er af en toe ingooien die quote en probeer het eens met direct ervoor of erna een informatiepost die ook slaat op de quote.
We zijn benieuwd of er nog meer quotes gedeeld gaan worden. Leuke website heb je trouwens!
Groeten,
Nicolette
Hallo dames van Booest!
Bedankt voor jullie goede tips!
Leuk stuk over quotes die je voor je eigen identiteit kunt gebruiken.
Ik gebruik deze op mijn ‘over’ pagina: If you want to make your dreams come true, than wake up and get started! http://www.linnenart.nl/contact/linda/
Deze quote gaf mij destijds het inzicht dat ik er met dromen niet zou komen en ben toen actief gestart met wat ik nu doe met LinnenArt.
Groeten van Linda
Ha Linda,
Dat vinden wij altijd erg leuk om iets terug te horen op de blogs die we plaatsen.
Leuke blogs schrijf jij ook. Die over kleurgebruik bijvoorbeeld spreekt mij aan. Ik houd van bruin!