Hoe doen de buren het? Het ebook van Jaana
Gluren bij de buren, onbeschaamd…?!
Bij Booest gluren wij beschaafd en we zien het als een positieve gewoonte.
Het is een vaste rubriek op onze site.
Om te leren van elkaar en inspiratie op te doen, nemen wij af en toe een kijkje in de keuken van andere bedrijven.
Kijk je met ons mee?
Vandaag nemen wij een kijkje bij Jaana Siltasalmi, hoofddocent en eigenaar van Shiatsu in Bedrijf.
Om geïnteresseerden kennis te laten maken met haar producten heeft Jaana ter introductie een ebook gemaakt over Shiatsu.
Dit ebook krijg je gratis toegezonden als je je naam en email adres achterlaat op haar site.
Als bonus ontvang je dan gelijk ook de tweewekelijkse ShiatsuTips met handige tips en interessante artikelen over shiatsu, stoelmassage en Chinese Geneeswijze
Jaana heeft een ebook gemaakt met de titel “Introductie in shiatsu; werken met kennis en intuïtie”.
Wat is een ebook. Waarom zou je een gratis Ebook aanbieden?
Is dat niet zonde van al je werk, een gratis ebook aanbieden?
Je geeft kosteloos kennis weg, terwijl je ook een klein bedrag voor het boek had kunnen vragen.
Het antwoord is: Nee, dat is zeker niet zonde.
Door middel van het weggeven van deze waardevolle informatie bereik je:
-
contact met potentiële klanten
-
laat je zien dat je een expert bent
-
bouw je vertrouwen op bij je potentiële klanten, waardoor ze eerder klant van je worden
-
verspreid je de naam van jouw bedrijf, dus je maakt reclame en werkt aan naamsbekendheid
-
dat je potentiële klanten direct aan de slag kunnen met je tips en adviezen
-
dat enthousiaste lezers jouw e-book gaan verspreiden, waardoor jouw bereik zich “viraal” vergroot
Zou Jaana dat niet eng vinden…. het delen van kennis?
Wij kunnen ons voorstellen dat je het eng vindt om je kennis te delen.
“Wie ben jij om over dat bepaalde onderwerp iets te zeggen?” zou je kunnen denken.
Jaana denkt daar anders over.
Zij heeft de stap gezet om haar kennis te delen, want delen is vermenigvuldigen.
Dus een goed e-book levert je veel meer op dan dat het je kost.
Jaana laat in haar ebook zien dat zij weet waarover zij praat.
Ze zet zich neer als expert op haar vakgebied.
De lezers van haar e-book kunnen hun kennis verdiepen of verbreden.
Jaana helpt hen op deze manier bij hun ontwikkeling.
Door het bekijken/lezen van het e-book kan de lezer ook interesse krijgen om een cursus bij haar te gaan volgen.
Gratis?
Is het ebook helemaal gratis?
Nee, niet helemaal, want je moet er wel iets voor doen.
Om het ebook te downloaden dient de geïnteresseerde vaak zijn email adres en naam achter te laten op de site.
Vaak is hier een vierkant inschrijfvlak voor opgenomen op de site.
Dit is waardevolle informatie die hij of zij achterlaat in ruil voor jouw product, het ebook.
Je ruilt de gegevens van de klant tegen jouw ebook.
Als jij de geïnteresseerde duidelijk laat weten dat zij toestemming geven voor het gebruik van het email adres voor verder informatie, dan kun je contact met ze gaan onderhouden middels email.
De persoon heeft immers duidelijk interesse in wat jij in het ebook beschrijft.
Ze hebben het immers met een paar handelingen aangevraagd en dat is echt niet voor niets.
Let wel op dat je hier duidelijk toestemming voor vraagt.
Er dient overigens ook altijd een mogelijkheid gegeven te worden om uit te schrijven voor de e-mails.
Van ebook naar klant
Wat kun je doen met deze gegevens?
Omdat je de naam en het mailadres van de geïnteresseerde hebt kun je ze dus aanbiedingen gaan doen of verder laten kennis maken met je producten. Misschien wil je ze eerst nog wel veel meer gratis waarde geven, zodat ze nog meer vertrouwen in je krijgen.
Je maakt ze dus warm om klant van je te worden.
Jouw ebook
Ben je aan het denken of het maken van een ebook iets voor jouw zorgonderneming zou kunnen zijn? Maak ons deelgenoot van je opborrelende inspiratie. Deel je inspiratie hieronder als reactie en wie weet kunnen wij je helpen bij de geboorte van jouw eigen ebook.
ps. Wil je trouwens nog een extra voorbeeld? Vergeet dan vooral niet ons gratis ebook te downloaden.
{a816ar4777}
Hallo Desiree,
Dank je wel voor dit artikel!
Stelt mij in de gelegenheid om hier een vraag over te stellen.
Ik vraag mij af hoe je aan zo’n vierkant inschrijfvlak komt.
Hoe krijg je dit voor elkaar?
Kun je dit zelf doen of heb je daar een expert/websitebouwer voor nodig?
Alvast bedankt!
Miranda
Als je het ebook gaat aanbieden via je website, wil je ook zo’n mooi invulblok, waarin je naam en emailadres dient in te vullen.
Zo’n blok kun je maken via een speciaal email programma, zoals Mailchimp, Autorespond of Aweber.
Dit blok kun je via een code op je website plaatsen.
We zullen hieraan in een latere blog nog aandacht besteden.
Desiree
Dat klinkt mij als muziek in de oren! Ik ben namelijk gewend om altijd heel véél op papier te zetten, bij het maken van zoiets als een bedrijfsplan bijvoorbeeld.
Met een e-book kan ik alvast alles wat er in mijn hoofd zit opschrijven in een aansprekend verhaal.
Vraag me wel af, of je niet ook je bronnen moet vermelden, over de wijsheid die je hebt opgedaan?
Hallo Anouk,
Dank je voor deze hele goede opmerking. Inderdaad is het verstandig om je bronnen te vermelden. Wij maken vaak ook een link naar het brondocument of de bronwebsite. Wil je het officieel doen dan dan kun je hier een kijkje nemen: http://drcwww.uvt.nl/its/voorlichting/handleidingen/bibliotheek/apa.pdf
Desiree