Stappenplan om zelf je website klant aantrekkelijk te maken.
Voor je praktijk / onderneming heb je een website.
Je hebt hem laten maken door iemand of je was zelf zo handig om hem te maken.
Komen er al veel bezoekers of valt het tegen?
Wat denken anderen van je website? Komt jouw boodschap of uitstraling over zoals je wilde. Werkt alles zoals bedoeld.
Daar ben jij benieuwd naar en je wilt daarbij een eerlijk beeld van een ander.
Zonder (veel) kosten.
Wij geven je 3 Stappen voor een Doe het zelf website review
Stap 1. Inventariseer
Begin met het maken van een lijstje met vragen over je website.
Ga bedenken wat je over je website wilt weten, dus waar je antwoord op wilt hebben.
Houd rekening met je eigen angsten. Stap daarover heen.
Dus vraag echt of mensen meer van je willen zien en wat ze missen op je website.
Doe je dat niet, dan ben je eigenlijk jezelf en dus ook je bedrijf voor de gek aan het houden.
Vragen die je kunt stellen
Gebruik niet teveel vragen, want dat weerhoudt je vriendin of familie misschien van antwoorden, omdat het te veel tijd kost.
Gebruik de vragen waar je het liefst antwoord op zou willen hebben. Dus pik er een aantal uit.
- Wat is je eerste indruk
- Zou je meer van mij willen zien?
- Wat vind je van het kleur gebruik?
- Als je om 2 uur ‘s nachts achter je computer zou zitten met een probleem wat ik met mijn bedrijf zou kunnen oplossen, zou je mij dan (durven) benaderen (de volgende dag dan)?
- Welke elementen op mijn website roepen vragen bij je op, als je met de bril van de klant op kijkt?
- Wat vind je het leukste van mijn website?
- Kun je mijn teksten begrijpen?
- Zijn de teksten te lang, te kort of goed?
- Heb je een klik met mijn bedrijf als je mijn website bekijkt?
- Heeft mijn website de uitstraling die ikzelf ook heb?
- Is de website overzichtelijk?
- Zou je graag meer foto’s van mijzelf zien?
- Heb je een goede indruk van mijn dienstverlening, kom je te weten je wat ik doe, hoe ik het doe en waar?
- Is de plaats van de informatie duidelijk of zou jij het anders doen
- Word je als lezer uitgenodigd om actie te ondernemen
- Is de navigatie handig? Kun je de informatie makkelijk vinden? Waar loop je tegen aan? Wat is onduidelijk?
- Heb je overige verbeterpunten?
- Zou je meer video’s willen zien?
Stap 2. Zoek een kritisch iemand die het beste met je voor heeft
Ga ook daadwerkelijk een aantal kritische klanten en/of vrienden(innen) vragen om naar je website te kijken. Stuur hem of haar een email met het verzoek om je te helpen.
Geef daarbij aan dat ze echt wel eerlijk kunnen zijn en dat jij je niet gekwetst voelt als ze negatieve dingen zeggen.
In werkelijkheid zal het je misschien wel een beetje kwetsen, want onze ervaring is dat een website vaak als een soort verlengstuk gezien wordt van de persoon die er achter zit.
Als je je dan bedenkt dat ze het beste met je voor hebben, dan is dat waarschijnlijk snel over, als jij je website beter kunt gaan maken.
Voorbeeld mail die wij zelf verzonden. Pas deze aan naar gelang van toepassing:
“Hé goedemorgen Daniëlle,
Ben ik weer. Zeg, ik heb een vraag aan je, omdat je altijd zo secuur kijkt en gezond kritisch bent.
Ik ben voor mijn website een beetje op onderzoek uit.
Ik zou namelijk graag willen weten wat de lezer voor een indruk heeft van mijn website.
Zou jij bereid zijn om onderstaande vragen voor mij te beantwoorden?
Het kan via een ingesproken bericht op WhatApp als dat makkelijker is voor je.
Mag ook per mail. Maakt niet uit. Gewoon heel kort.
Dit is de website waar het om gaat: http://trendbubbles.nl/
Trendbubbles.nl is een blogwebsite van mijn zus Nicolette en mijzelf.
De bezoekers zijn veelal vrouwen tussen 35 en 58.
Wij behandelen sociale trends en ook fashion trends.
De vragen waar ik graag antwoord op zou willen hebben zijn:
- Wat is je eerste indruk
- Wat is de doelgroep waarop op we ons richten als je het blog bekijkt.(zijn het Privépersonen, bedrijven, man, vrouw, leeftijd interesse bijvoorbeeld)
- Waardoor wordt je getriggerd, dus waar valt je oog als eerste op.
- Wat is een trigger om je in te schrijven om meer van ons te horen door bijvoorbeeld een nieuwsbrief? Wil je er iets voor ontvangen, hoef je jezelf niet in te schrijven of wil je een waardevol cadeau? Of zou je gewoon in willen schrijven in onze nieuwsfeed, zodat je telkens onze nieuwste publicaties kunt lezen?
- Zou je meer van onszelf willen zien op het blog? Dus meer persoonlijke mening, ervaringen en ‘avonturen’ bijvoorbeeld.
- Zijn de teksten te lang of juist goed?
- Zou je meer video’s willen zien?
- Heb je verder nog opmerkingen over dingen die je opvallen of die je mist?
Je zou ons werkelijk helpen. Super veel dank, en als we wat terug kunnen doen horen wij het graag!
Je website of sportclub promoten, een gastblog schrijven of iets anders leuks.
Groetjes, Desiree”
Stap 3. Ga aan de slag met de feedback
Bedank je inputgevers en ga met hun antwoorden aan de slag.
Doe dat stap-voor-stap.
Take it easy, dus. Waarschijnlijk zul je veel input krijgen en die kun je niet alles ineens verwerken.
Dat is niet erg.
Maak een samenvatting van de punten.
Destilleer de zeer subjectieve meningen eruit en leg ze even opzij.
Dit zijn punten waar je voorlopig niet verder aan hoeft te werken.
Misschien helpen de volgende punten je hierbij:
- Wat is je absolute actie die je het eerste wilt uitvoeren?
- Wat kun je doen om deze actie te bewerkstelligen?
- Wat heb je uitgesteld vanwege angst?
- Wat ‘betaal’ je voor dat uitstellen?
- Zet de eerste actie in gang.
- Geef jezelf een deadline voor deze actie.
- Plan je volgende actie over 3 dagen en werk je lijstje af.
- Blijf lachen!
Stap 4. Bedanken en terugkoppeling
Na de verandering kun je een bedankmail sturen en vragen of ze verbetering zien.
Dat voelt fijn voor de helper. Die ziet dat je iets gedaan hebt met de feedback.
Misschien komen er nog wel nieuwe dingen naar boven waar je ook nog eens naar kunt gaan kijken.
Booest Websitereview
Wil je ontdekken hoe wij zussen van Booest naar je website kijken, dat kan natuurlijk ook.
Alleen zal het dan helaas niet kosteloos zijn.
In ons Website review krijg je accuraat en eerlijk antwoord van ons.
Met onze tips en bijzondere strategieën zorgen wij dat jij te weten komt hoe anderen naar je website kijken.
En hoe je je website zeer eenvoudig kunt verbeteren om meer klanten te trekken die echt bij je passen.
Neem eens een kijkje op onze pagina over de website review.
Velen gingen je al voor en ontdek wat een aantal ervan vonden:
Het beste vond ik dat Desiree de website met een ‘kritisch oog’ als potentiele klant bekeek. Zelf heb ik veel tijd en energie gestoken in deze totaal vernieuwde site en de review zag ik als de ‘finishing touch’.
Dit ontdekte ik:
Dat ik meer foto’s en video’s kan gebruiken, meer een kijkje kan geven in het leven van mijzelf.
Wat voor toegevoegde waarde een nieuwsbrief heeft.
Ook fijn dat jullie je eigen ervaring delen met voorbeelden.
Velen gingen je al voor en ontdek wat een aantal ervan vonden:
Het beste vond ik dat Desiree de website met een ‘kritisch oog’ als potentiele klant bekeek. Zelf heb ik veel tijd en energie gestoken in deze totaal vernieuwde site en de review zag ik als de ‘finishing touch’.
Dit ontdekte ik:
Dat ik meer foto’s en video’s kan gebruiken, meer een kijkje kan geven in het leven van mijzelf.
Wat voor toegevoegde waarde een nieuwsbrief heeft.
Ook fijn dat jullie je eigen ervaring delen met voorbeelden.
Opvallend vond ik dat met empathie naar de website werd gekeken, ofwel dat duidelijk is wat ik met mijn website wil bereiken en wat de kernpunten zijn. Opvallend is dan dat tevens voldoende afstand is om te komen tot een volledig nieuw en kloppend beeld, dat dus afwijkt van al bestaande structuren en indelingen.
De adviezen zijn laagdrempeligheid praktisch toe te passen, waardoor mensen makkelijker conyact zullen leggen. En dat op meerdere fronten, zowel communicatie via blogs, nieuwsbrieven als overige email mailing.