Meestal zorg je ervoor dat je voldoende visitekaartjes meeneemt naar zo’n event.
Tenminste als je een visitekaartje hebt.
Maar weet je wat goed werkt?
Ervoor zorgen dat jij hun visitekaartje krijgt.
Je kunt het jouwe natuurlijk ook geven, maar zorg er ook voor dat je er een terug krijgt.
Herken je deze mensen ook?
Bepaalde mensen die netwerkevents bezoeken en daarbij rond gaan lopen en misschien wel 100 visitekaartjes weggeven.
Je zou denken dat ze iets voor elkaar gekregen hebben, want ze hebben toch 100 mensen hun kaartje gegeven.
Denk eens na.
Als jij op zo’n manier een kaartje in je handen gedrukt krijgt, weet je dan nog wie het was en wat deze persoon deed of te bieden had?
Grote kans dat het kaartje bij jouw thuiskomst meteen in de prullenbak verdwijnt.
Bedenk ook dat de meeste mensen dan thuis komen met 20 kaartjes en geen idee hebben wie welk kaartje gaf.
Tip 3a: Daarom is een foto op je visitekaartje sowieso erg handig, want dan weet de ontvanger meteen weer welke van jou was.
Ook na langere tijd.
Overigens hoef je niet persé een visitekaartje te hebben.
Met Booest deden we een hele tijd zonder.
Men vroeg dan: “heb je een kaartje”? “Nee”, zei ik dan, “maar heb jij er een?”
Meestal was dat dan wel het geval.
Tip 3b: Heb jij een kaartje gekregen van iemand na een goed gesprek, maak er dan ook meteen een aantekening op of bij.
Je kunt dan vermelden waar je het over had en wat je deze persoon zou kunnen sturen naar aanleiding van het gesprek.
Bijvoorbeeld je gratis weggever, of een proefje van je product, of een blogpost die over een besproken onderwerp ging.
Je kunt deze persoon ook inschrijven voor je nieuwsbrief. Je dient dan wel even te vragen of deze persoon tips van jou wil ontvangen.
Je hebt dan namelijk nog extra contactmomenten om een indruk te geven van wie jij bent en wat jij doet.