Wat is een trendwatcher en wat kan jij daar als ondernemer mee
Wat is nu precies een Trendwatcher?
Deze vraag wordt ons vaak gesteld.
In deze blogpost leg ik uit wat de betekenis en werkzaamheden van een trendwatcher zijn.
Met andere woorden, wat heb jij als ondernemer aan trends?
Anticiperen op de toekomst
Een trendwatcher heeft kennis van veranderingen in de maatschappij en beschrijft trends.
Volgens de Dikke van Dale is een trend:
Het algemeen verloop dat cijfers gedurende een periode vertonen, afgezien van de toevalligheden en seizoensafwijkingen, een ontwikkelingslijn
Het zijn dus meetbare veranderingen die los staan van toevalligheden en seizoensafwijkingen. Vaak hebben ze een langdurig verloop.
Het behoort tot de expertise van een trendwatcher om de verschillende trends te analyseren.
De methodes die daarbij gebruikt worden verschillen.
Trendwatchers gebruiken vaak hun eigen methode om trends te signaleren.
Trendwatching als discipline is sterk aan verandering onderhevig.
De basis voor het spotten van trends zijn je oren, ogen, geur en gevoel, die je allemaal de kost kunt geven.
Trends zijn belangrijk voor jou als therapeut om te kunnen anticiperen op de toekomst.
Wanneer je met jouw bedrijf de tijdgeest goed aanvoelt, en in een vroeg stadium kunt inspelen op ontwikkelingen in de maatschappij en veranderende wensen van jouw klanten, betekent dit meer kans op succes. Datgene wat een trend is of wordt, daar stijgt de vraag ook naar.
Opleiding tot trendwatcher
Lange tijd was er geen opleiding voor het beroep van trendwatcher.
Daar is verandering in gekomen, want op dit moment bestaat er op HBO niveau aan de Fontys Hogeschool in Tilburg een Minor Trendwatching.
Deze minor opleiding heb ik (Desiree) in 2011 na het sluiten van mijn eigen makelaarskantoor gevolgd.
Deze studie gaf zoveel energie, dat het smaakte naar meer.
Bij Booest kan ik mijn ondernemerservaring uit de makelaardij samenvoegen met het spotten en vertalen van trends voor therapiepraktijken.
Deze waardevolle kennis deel ik graag met je zodat jij deze vaardigheden en kennis zelf kunt gaan inzetten in jouw praktijk om vervolgens je inkomen te verhogen
Benaming Trendwatcher
Er worden verschillende termen gebruikt voor een Trendwatcher.
Vaak gebruikte benamingen zijn futuroloog, futurist, trendanalist, trendconsultant en trend forecaster.
Er zijn verschillende soorten trendwatchers. Sommige trendwatchers specialiseren zich bijvoorbeeld in mode, anderen in reclame of IT.
Ik heb mij gespecialiseerd in sociale trends die toepasbaar zijn voor ondernemers.
Wat heb jij als therapeut aan trends?
Bij beslissingen van ondernemers en dus ook ondernemer spelen trends een grote rol.
Trends kunnen meespelen bijvoorbeeld in:
- in de marketing van je praktijk
- de keuze of je met je praktijk een nieuwe richting in wilt gaan
- beslissingen over je website, vormgeving, kleuren, systeem
- de inrichting van je praktijk
Bij tal van beslissingen kan de kennis van trends worden meegenomen.
Mijn doel als trendwatcher is om jou als ondernemer te inspireren.
Je anders te laten kijken naar je praktijk.
Door jezelf open te stellen voor trends kun je jouw bedrijf voorbereiden op wat komen gaat in jouw vakgebied.
Je bent in staat om de nieuwste innovaties op jouw vakgebied te monitoren.
Dat maakt het mogelijk om voorop de grote golf te surfen, waardoor het mogelijk wordt om net dat stapje voor te blijven en dus meer inkomen te te genereren.
Je creativiteit wordt ook gestimuleerd door je te verdiepen in trends.
De werkzaamheden van een trendwatcher
Op basis van informatie stelt een trendwatcher zijn verwachtingen over toekomstige ontwikkelingen samen.
Deze informatie wordt op verschillende manieren samengesteld.
Denk hierbij aan de belangrijke kranten, bladen, websites, blogs, tv-programma’s etc.
Deze bronnen bijhouden is dus een must.
Daarnaast zijn de uitslagen van markt- en consumentenonderzoeken van belang voor een trendwatcher.
Deze uitslagen geven immers aan wat er leeft in de maatschappij.
Reizen, het bezoeken van toonaangevende exposities, winkels en tentoonstellingen zijn belangrijk voor het verkrijgen van gegevens.
Zelf ben ik, bijvoorbeeld frequent te vinden in Londen en Parijs.
De opgedane informatie en indrukken worden geordend, geanalyseerd, daarna kunnen ze een betekenis krijgen.
De verkregen informatie wordt naarna uitgewerkt.
Ik gebruik vaak trendbriefings als manier om de opkomende trends over te brengen.
Dat zijn visuele presentaties volop voorbeelden om de trends duidelijk te maken en tegelijkertijd te inspireren.
Hoe werken wij met trends bij Booest
In veel van onze trainingen gebruiken wij trends, en hoe je deze kunt toepassen in jouw bedrijf.
Het zijn als het ware een van de ingrediënten die in ons bedrijfsmenu zitten.
Tijdens onze trainingen zul je daarom regelmatig het woord trend horen.
Bovendien krijg je in bepaalde onderdelen van onze trainingen waardevolle (opkomende) trendinformatie die je gelijk kunt toepassen in je praktijk.
Wil je van de wellbeing trends op de hoogte blijven en ze gelijk leren toepassen?
Dat kan, wacht dan niet en schrijf je in met je naam en email adres en je ontvangt zeer regelmatig praktische trendinformatie die je zal inspireren.
Wil je nog meer van Trends weten?
Kijk dan ook eens op het blog van Desiree: Trendbubbles
Trackbacks & Pingbacks
[…] Net als veel vrouwen met ons, bezochten de 2 Booest zussen dit jaar de Libelle Zomerweek. Grotendeels uit zakelijk oogpunt en natuurlijk ook omdat het een leuk event is. Wij hebben dit event gebruikt als studie object. We bekeken het event zelf en de bezoekers. Observaties zijn namelijk belangrijk bij het spotten van trends. […]
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!