Grip op je bedrijf door meer structuur

, ,

LijstjesCreatieve mensen kunnen over het algemeen niet gestructureerd werken.
Ikzelf ben daar ook een exemplaar van.
Door alles wat ik wil doen verlies ik vaak het overzicht.
Hoe krijg je meer grip op zaken?
Door meer structuur aan te brengen in datgene wat je doet.

Je wilt tijd besteden aan je onderneming en ook je gezin wil je niet tekort doen. De boodschappen moeten in huis zijn en de was gestreken.
Denk niet dat jij de enige bent. Op sommigen dagen lijkt ook alles om mij heen te tollen, is het voor dat je het weet 17:00 en het einde van de dag al weer in zicht.

Graag wil ik met je delen hoe ik op zulke momenten te werk ga en wat mijn wondermiddel is om structuur te krijgen in mijn dag. Want mijn ‘orde door chaos theorie’ gaat nu eenmaal niet altijd op.

Lijstjes maken

Het wonderwoord is lijstjes. Lijstjes houden op momenten wanneer ik grip verlies mijn werk op de rit. Ze geven structuur en zorgen ervoor dat mijn hoofd leeg raakt van alle dingen die ik moet onthouden.  Het werkt effectief waardoor je sneller vooruit komt.

Soms gebruik ik daarvoor een groot A4 spiraalblok, en schrijf ik alle dingen die mij te binnen schieten en die gedaan moeten worden op. Een andere keer gebruik ik mijn Remember the Milk programma en app of mijn nieuwste uitvinding: Todoist. Een online-to-do-list  of takenlijst waarmee je diverse projecten of je boodschappen kunt onthouden en plannen. Je kunt taken per mail verzenden, en je kunt je taken delen met anderen. Op de Tools pagina tref je de link naar dit programma.

Voor jezelf en anderen

Deze ‘taken’ gebruik ik niet alleen voor mezelf, maar hierin houd ik ook bij welke taken ik uitbesteed heb of dingen die ik aan anderen gevraagd heb en waar ik antwoord op moet krijgen.

Vaak zet je een vraag bij iemand uit en kom je er later achter dat het wel erg lang duurt voordat je antwoord ontvangt. Een dergelijke takenlijst met reminder zorgt ervoor dat je vaart houdt in je werk en dat anderen op tijd antwoorden of dat jij anderen een reminder kunt geven dat iets nog niet is gebeurd.

Keuzes maken

Het bijhouden van lijstjes heeft ook als voordeel dat je sneller keuzes maakt. Het houdt je ‘on the move’. Vooral als je eenmaal de smaak te pakken hebt en je lijst kleiner en kleiner wordt.

Het scheelt een heleboel stress en zorgt ervoor dat je focus bij andere (leukere) dingen kan liggen. De lijst opdelen in kleine stapjes maakt ook dat je veel sneller je doelen bereikt.  Het maken van lijstjes zorgt er ook voor dat je beter kunt filteren. Belangrijke taken eerst en daarna de rest. Of deze grote taak heb ik nu geen tijd voor maar morgen kan ik deze wel doen zodat ik vandaag de kleine taken tussendoor doe.
Mijn lange termijn wensen en ideeën heb ik ook in een lijstje verwerkt. Regelmatig kan ik er eentje vanaf strepen, zoals een paar jaar geleden een modeshow die ik altijd al een bij wilde wonen.

Prettige en efficiënt werken zonder stress?

Heb je de smaak van de lijstjes te pakken?
Dan kunnen we je de wereldwijd bekende bestseller ‘Getting Things Done’ aanbevelen.
In het boek wordt alles uitgelegd over lijstjes maken en prioriteiten stellen, om prettig en efficiënt te werken, zonder stress. Het was voor mij echt een eye opener. Ik heb er veel van geleerd en ben sindsdien efficiënter gaan werken. Bekijk het boek door hier op te klikken.

Meer praktische tips voor het runnen van je bedrijf?

Wil je leren hoe je kunt stoppen met piekeren, en kunt leven zonder zorgen en stress over je bedrijf?
Schrijf je in bij Booest en ontvang allereerst de Inspirerende Quotes en daarna nog veel meer gratis informatie zodat je sneller vooruit komt.

2 antwoorden
  1. Petra
    Petra zegt:

    He Desiree, wat leuk om te lezen dat jij, net als wij, dol bent op lijstjes en dit zelfs ziet als (een van) dé methode(s) om je hoofd leeg te maken / houden. Wist je dat we bij SKUR een super ‘lijstjes-boek’ hebben, onze SKUR ebook familie-planner. Ideaal als naast je eigen hoofd, ook dat van de rest van de gezinsleden chaos-vrij wil houden! Bij het maken van het ebook werden wij ook geinspireerd door de GTD methode van David Allen dus zeker een aanrader.

    Groetjes, Petra

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *