Hoe kun jij als therapeut reclame maken bij bedrijven

,

ver van je bed showNa een fantastisch webinar met veel interactie blijkt dat de tijd natuurlijk veel te kort was om alle vragen die gesteld werden te beantwoorden.
Maar, dit betekent niet, dat we deze vragen dan maar gewoon vergeten.
Deze vragen dienen weer als basis voor blogs.

Dat is iets wat we jou als lezer ook aanraden.
Als jouw klanten met bepaalde vragen komen, bedenk dan, dat misschien wel meer mensen dezelfde vraag hebben en dat is een mooie gelegenheid om er in blogs antwoord op te geven.
Noteer de gestelde vragen, zodat je altijd een voorraadje hebt.

Een vraag die wij kregen was: “Hoe kun jij als fysiotherapeut reclame maken bij bedrijven?”
Degene die hem stelde had net de nieuwe website af en was druk begonnen met het uitdelen van kaartjes en folders.

 

De volgende stap voor de vraagstelster zou zijn om reclame te gaan maken bij bedrijven voor haar produkt of diensten.

Hoe ga je reclame maken voor jouw bedrijf en jouw diensten/produkten bij andere bedrijven/instellingen?

Een ver van je bed show? Dat valt echt mee.

Allereerst willen we je meegeven dat het je heel erg zal helpen als jij werkt voor een bepaalde doelgroep die worstelt met specifieke problemen, waar jij een oplossing voor hebt.
Jij kunt jezelf dan als expert gaan positioneren en dat geeft vertrouwen.

Ga dan werken aan jouw promotie-uitingen.

Dat kunnen emails zijn, of folders of gewoon brieven.
Maar ook je website waar jij als expert informatie geeft.

Maak standaard in je computer een soort van “pers-kit”, zodat je alles snel paraat hebt en ook bijvoorbeeld uit kunt printen als je ergens op gesprek gaat.
Als je gevraagd wordt om ergens te spreken of een demonstratie moet geven, kun je meteen na het maken van de afspraak jou “pers-kit” toesturen, zodat jij er zeker van bent dat jij goed geïntroduceerd wordt.
Bovendien komt het heel professioneel over als je zo snel reageert.

Wat zet je in emails, brieven en de ‘pers-kit’:

  • Wie ben jij

  • Wat maakt jou zo speciaal

  • Wat maakt jouw produkt zo speciaal

  • Wat is jouw doelgroep

  • Welke problemen los jij op

  • Hoe doe jij dat

  • Waarom zouden jouw klanten voor jou moeten kiezen i.p.v. een ander

  • Sociaal bewijs, zoals testimonials, of andere bedrijven waarvoor je gewerkt hebt, andere projecten die je gedaan hebt, stukjes uit kranten, evenementen waar je hebt gestaan etc.

  • Wat is je aanbod

Vraag mensen in je omgeving wat zij zo speciaal vinden aan jou. Waarom zij voor jou zouden kiezen. Je zult ervaren dat dit waardevolle informatie oplevert. Misschien zelfs wel informatie over jou waar je zelf nog niet aan had gedacht.

Wil je vorbeelden? Wij maakten 10 goede voorbeelden voor een pers kit of mediakit.

Hoe benader je de bedrijven?

Ga allereerst kijken in jouw eigen netwerk: wie zou jou hierbij kunnen helpen.
Ken jij al iemand binnen de organisatie waar jij zaken mee wilt gaan doen?
Of ken jij iemand die jou daar zou kunnen introduceren?

Dit is naar onze mening de allerbeste manier om reclame te gaan maken voor jou en jouw produkt.
Ze noemen dit ook wel warme acquisitie.
De kans op een opdracht is groter en kwaliteit van de samenwerking blijkt ook nog eens beter te zijn.

Indien je niemand kent die jou kan aanbevelen ga je bellen met het betreffende bedrijf en via de telefoniste ga jij uitzoeken wie de persoon is wie jij zou kunnen benaderen.
Dit is koude acquisitie.
Je kunt deze persoon daarna telefonisch benaderen, maar misschien vind je dit lastig.
Wat ook mogelijk is, is om deze persoon een brief te sturen met de informatie.
Het beste is om een paar dagen daarna toch die persoon op te bellen om te vragen of hij jouw info heeft gelezen en wat hij ervan vond.

Verzamel zoveel mogelijk informatie over het bedrijf wat jij gaat benaderen en ga onderzoeken welk behoeftes ze hebben of zouden kunnen hebben. Laat blijken wat je weet van het bedrijf.

Het is de bedoeling dat jij de interesse van jouw eventuele opdrachtgever dient te wekken.
Als deze interesse is gewekt kun je ervoor zorgen dat je wordt uitgenodigd voor een acquisitiegesprek.

Bedenk dat het maken van contacten iets is waar veel tijd in gaat zitten. Na 1 telefoontje of email heb je vaak nog niet direct resultaat. Neem de tijd voor deze trajecten.

Heb je trouwens al kennisgemaakt met onze community op Facebook?
Misschien is dit gelijk een goede manier om je netwerk te verbreden. Geef hieronder een Like en bekijk of je bekende gezichten tegenkomt. Maak contact.
Als je te vinden bent op Linkedin dan is het misschien ook leuk om hieronder een reactie achter te laten met een link naar je Linkedin profiel. Wij nemen dan een kijkje op je profiel.
Nicolette en Desiree zijn ook op Linked in te vinden. Kijk snel of wij je misschien in contact kunnen brengen met iemand uit ons netwerk, zodat jij steeds meer mensen leert kennen om te werken aan de reclame voor jouw praktijk.

Is reclame met betrekking tot de fysiotherapie toegestaan?

Volgens de beroepsorganisatie KNGF (Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie) is reclame (profilering) is toegestaan, zolang het de beroepsgroep niet schaadt. Vergelijking, zeker in negatieve zin, met andere praktijken, fysiotherapeuten e.d. is dan ook niet toegestaan. Zie hieronder een citaat uit Beroepsethiek en Gedragsregels voor de Fysiotherapeut.

De profilering:
a. mag in geen enkel opzicht misleidend of verwarrend zijn of feitelijke onjuistheden
bevatten, met name wanneer het gaat om vergelijking met elders aangeboden
overeenkomstige diensten.
b. mag niet kwetsend of kleinerend zijn voor de doelgroep en instellingen in de
gezondheidszorg, noch voor collega’s met betrekking tot hun diensten, activiteiten,
persoonlijke eigenschappen of omstandigheden
c. mag er niet toe leiden dat het aanzien van en /of het vertrouwen in de fysiotherapie of de beroepsuitoefening door fysiotherapeuten wordt geschaad.
d. moet naar aard en vorm duidelijk zijn, gelet op de doelgroep waarvoor zij bestemd is; het gebruik van superlatieven moet worden vermeden.
e. dient in alle gevallen in overeenstemming te zijn met aanvaarde inzichten binnen de
beroepsgroep; dit geldt eveneens voor aangehaalde verklaringen of onderzoeken.
f. dient geen wetenschappelijke termen te bevatten waarvan kan worden verondersteld dat deze niet algemeen worden begrepen.
g. mag geen ongerustheid oproepen.
h. bedoeld als reclame, dient tevens duidelijk als zodanig herkenbaar te zijn en mag niet
worden nagebootst of bedrieglijk gelijken op die van collega’s of instellingen waardoor
het publiek kan worden misleid of in verwarring gebracht.
i. dient zich te beperken tot objectieve beschrijving dan wel vergelijking van wezenlijke
en relevante kenmerken die controleerbaar en representatief zijn voor de beroepsuitoefening.

 

Lees ook onze andere blogs uit de serie ‘Praktijk starten tips’:

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *