Overwin je angst voor marketing

, ,

Binnen-welke-groep-online-marketing-gebruikers-pas-jij-Angst voor marketing

Is dit ook zooooo herkenbaar voor jou?
Je bent goed in je vak, maar je hebt eigenlijk een beetje angst voor marketing.
Je hebt een eigen praktijk of onderneming en je hebt zoveel vaardigheden om mensen te helpen.
Maar hoe kom je nu aan die klanten?

Door onze gesprekken met therapeuten, zorgondernemers of andere zelfstandige ondernemers over online marketing, hebben we eigenlijk ontdekt, dat ze in te delen zijn in 3 groepen.

3 groepen marketing gebruikers

Groep 1 is erg enthousiast over online marketing en is er ook actief mee bezig. De mensen uit deze groep zijn actief op zoek naar informatie en zijn ook bereid om nieuwe strategieën uit te proberen.
Groep 2 neemt kleine stapjes op het online marketing gebied, en heeft nog wel wat twijfel.
Groep 3 is wel aangetrokken door de mogelijkheden van online marketing, maar weet tussen de vele informatie niet haar weg te vinden, of heeft bijvoorbeeld zorgen over aansprakelijkheid en privacy.

Ok, laten we de groepen eens wat nader bekijken.
Actief

Groep 1- de personen die zich actief met marketing bezig houden. Het gevaar bij deze groep is dat men te snel bepaalde technieken gaat toepassen (bijvoorbeeld email marketing), zonder een goede strategie te hebben. Je merkt dat bijvoorbeeld aan nieuwsbrieven die opgesteld zijn zonder een echt plan erachter.

Wat ontbreekt, is het besef dat het gebruiken van internet, eigenlijk hetzelfde is als het gebruiken van pen en papier. Het is je gereedschap waar je iets mee maakt. Als je iets gaat maken doe je dat met een doel.

Groep 1 gelooft ook meestal dat ze beter met internetmarketing zijn, dan ze in werkelijkheid zijn.
Wij bij Booest zeggen altijd: meten is weten.
De beste manier om te meten hoe succesvol jouw internetmarketing: tel eens op hoeveel telefoontjes of emails jij per maand krijgt, direct via jouw website.
Vraag daarom bij elk contact hoe ze bij jou terecht zijn gekomen.
Als jij niet genoeg telefoontjes krijgt via het internet, dan werkt jouw internet marketing niet.

Wil wel maar hoe?

Groep 2- de groep mensen die meer met online marketing zou willen doen, en eigenlijk niet weet hoe. Deze groep weet dat internet marketing goed zou kunnen werken, is op zoek naar een goede strategie of een techniek.
Ze willen weten waarin ze het beste kunnen investeren en wat de beste benadering van online marketing zou kunnen zijn.
Ze willen bijvoorbeeld weten wat ze met Facebook kunnen, of welke sociale media het best te gebruiken zijn om meer klanten te trekken.

Groep 2 zou goede resultaten kunnen boeken met het laten varen van angst voor de techniek, door nieuwsgierig te zijn en daardoor meer te durven experimenteren. (zie hiervoor de oefening onderaan de pagina)

Wil of durf niet

Groep 3- bestaat uit de mensen die ernstige bezwaren hebben tegen online marketing. Deze groep zal zoveel mogelijk proberen de onderneming op te bouwen zonder internet, wat wel of niet kan lukken. Dit is natuurlijk oké, maar deze groep zou hoogstwaarschijnlijk een nog beter resultaat kunnen hebben, door te leren hoe je het internet op verschillende manieren kunt gebruiken.
Door angsten te overwinnen, goede informatie te zoeken en hulp in te schakelen, in plaats van het hele internet als gevaarlijk en onwerkbaar te bestempelen, kan de onderneming een enorme boost krijgen.

Vertel, binnen welke groep val jij als ondernemer?

Heb jij al een website en heb jij die zodanig opgebouwd, dat die ook echt voor jou werkt?
En durf jij jezelf daarin echt te laten zien? (Yup, eerlijk zijn hè!)
Als je angst hebt om jezelf te profileren en om jezelf op je website te laten zien, probeer dan deze oefening eens. Hij werkt echt!
Hij heet de uitdagingscirkel oefening en is altijd een groot succes tijdens trainingen.
Je kunt hem nu gratis downloaden door mij een mailtje te sturen via new.booest.nl/contact

Lees ook onze andere blogs uit de serie ‘Praktijk starten tips’:

klik, ontvang direct 30 quotes

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *