Leuk netwerken met krachtige één-op-éen gesprekken

netwerken sterrenstelsel

Hou jij van netwerken? Of lopen bij het woord alleen al, de rillingen over je rug?
Wat versta jij eigenlijk onder netwerken?
Denk jij dan aan van die zakelijke netwerkbijeenkomsten, waar je eigenlijk met je mond vol tanden staat?

Sinds een aantal maanden ben ik naast businesscoach ook netwerkondernemer.
En nee, van het woord netwerken wordt niet iedereen blij.
Vooral als je van nature niet gecharmeerd bent van het rondzweven op een feestje en met iedereen zou moeten praten.
Toch moet ik zeggen, dat ik al doende steeds meer uit mijn comfortzone ga, en dat ik het netwerken eigenlijk best wel leuk ben gaan vinden.
De grootste hulp daarbij is voor mij: dat ik mezelf loskoppel van het resultaat. Als het gesprek niet vlot, of dat ze er niet voor open staan, hoeft dat helemaal niet met mij persoonlijk te maken te hebben.

De grootste hulp daarbij is voor mij: het jezelf loskoppelen van het resultaat.
Als het gesprek niet vlot, of dat ze er niet voor open staan, hoeft dat helemaal niet met mij persoonlijk te maken te hebben.
Dat kan ook liggen aan de ander of zijn omstandigheden.

Sterrenstelsel

Ons leven en onze bedrijven maken nu eenmaal deel uit van netwerken en daar zijn we eigenlijk afhankelijk van.
We zijn allemaal met elkaar verbonden als in een sterrenstelsel.
Je hebt familie, die hebben weer vrienden en kennissen.
Je hebt zelf weer vrienden en kennissen en die hebben weer familie, collega’s, sportmaatjes en ga zo maar verder.
Je snapt het al wel.

Netwerken kan in feite heel prettig en zinvol zijn voor onszelf en voor iedereen waar we contact mee maken.

Dus laten we eens kijken naar een netwerk vanuit een ander perspectief. . .

Stel je het systeem waar jij en jouw bedrijf onderdeel van uitmaken eens voor.
Zie het eens als dat sterrenstelsel, met de aarde en haar zuurstof en water, met de zon en de maan en wat deze voor de aarde betekenen.
Ze staan allemaal in relatie met elkaar. En zo is jouw bedrijf ook een van die connecties.

Je hebt klanten, collega’s, leveranciers, klanten die jou weer klanten doorverwijzen, collega’s die jij weer mensen doorverwijst.

Iedereen speelt zijn eigen rol in dit netwerk van knooppunten.
En hoe meer elk knooppunt datgene doet waarin hij/zij het beste is, dan loopt alles eigenlijk gesmeerd.
Niet iedereen is namelijk goed in hetzelfde en zo heb je allemaal je nuttige bijdrage in het grotere geheel.

Bij netwerken ga je kijken naar het volgende:
Hoe kunnen we elkaar helpen bij het creëren van een sterke, betrouwbare en prettig werkende verbinding, waarbij iedereen in een win-win verhouding tot elkaar staat?

Hoe kun jij door netwerken je business versterken?

Hoe ga je dit praktisch aanpakken, zodat jij je er ook prettig bij gaat voelen?
Want zoals gezegd, als ik het er met anderen over heb, beamen zij dat ‘rillingen over de rug’ gevoel.

Allereerst zal ik je geruststellen. Je HOEFT niet naar netwerkbijeenkomsten (tenzij je dat graag doet).
Wat ik je ga vertellen is de strategie van de één-op-één gesprekken.
Het enige wat je nodig hebt is een telefoon en misschien een locatie om koffie te drinken.

Het gaat om een eenvoudige marketing strategie, waardoor je een echt verwijzingsnetwerk gaat opbouwen.
Deze strategie raad ik eigenlijk iedereen aan. Of je nu een nieuwe dienst gaat aanbieden, je bedrijf gaat vernieuwen of helemaal een nieuwe business gaat starten.

Het is een methode die we in dit digitale netwerk eigenlijk al vergeten zijn.
Velen van ons zijn druk op Facebook en andere sociale media.
We skypen, facetimen en chatten.
We mailen wat af, maar we vergeten eigenlijk de kracht van de aloude methodes: de telefoon, één-op-één gesprekken en fysieke vergaderingen.
Je kunt hier al mee aan de slag gaan voordat je website af is, je visitekaartjes gedrukt zijn of je Facebookpagina ingericht is.
Ik heb zelf ook nog geen website voor mijn netwerkmarketing business, maar toch spreek ik al veel mensen per week over de producten die ik verkoop en de business mogelijkheden die er ook voor anderen zijn.
Het valt me telkens weer mee dat mijn persoonlijke verhaal alleen al ook voldoende is om mensen te interesseren.

Let op: je moet voor jezelf wel een aantal dingen op een rijtje hebben. Wat is jouw specialisatie, wat is jouw verhaal?
Zorg dat je je “elevator pitch” op orde hebt, zodat je vlot kunt vertellen wie je bent, wat je doet en wat je wilt.

  • Start met het maken van een lijst

    Maak een lijst van 20 personen die jij zou kunnen helpen en die jou zouden kunnen helpen.
    Allereerst natuurlijk mensen die je al kent, maar daarnaast ga je ook op zoek naar iemand die jou weer met anderen in contact zou kunnen brengen.
    Denk aan mensen voor wie er een duidelijke win-win-situatie kan zijn.

    Zo heb ik bijvoorbeeld bewust contact gemaakt met websitebouwers.
    Zij kunnen mij klanten doorverwijzen die niet precies weten hoe ze hun bedrijf willen vormgeven en hoe ze hun marketing willen aanpakken. Ik kan hen klanten doorverwijzen die ik coach en die een goede website willen hebben, zodra ze weten wat hun ideale klant is en wat hun niche is. Ik kan zelf wel websites bouwen, maar anderen kunnen dat veel sneller. Ik vind het juist leuk om mensen bewust te maken en te begeleiden daarbij.

    Een andere handige relatie kun je aanknopen met mensen die sponsor zouden kunnen zijn van een evenement wat je organiseert of waarvan jij de programma’s of events weer kunt promoten. Je zou zelfs een affiliateschap kunnen aangaan, zodat je er wederzijds aan kunt verdienen.

  • Stap 2: Maak contact

    Ga contact maken met de mensen van deze lijst en gebruik daarvoor je eigen versie van het korte voorbeeld wat ik je geef voor de eerste gesprekken. Hoe meer je het gaat doen, hoe beter je daarin gaat worden.
    Let wel op dat je duidelijk moet zijn over je aanbod, zodat de persoon met wie je spreekt ook meteen begrijpt wat er voor hem profijtelijk zou kunnen zijn.

    Het eerste telefoongesprek Voorbeeld

    Hallo (naam persoon waarmee je contact zoekt)

    Ik weet niet zeker of je mijn bedrijf kent, maar ik help …… met …………. (vermeld hier je niche).

    Ik bewonder wat je doet / ben geïnteresseerd in wat je doet, en ik zou graag meer horen over je bedrijf en je iets meer over mijzelf vertellen, zodat wij elkaar kunnen helpen.
    Dit zou kunnen door het verwijzen naar elkaar, samenwerken of via andere wegen die we nog niet eens ontdekt hebben.

    Heeft u enkele minuten om nu te praten?

    Zo ja, geweldig! Zo niet, kijk dan of je een ander tijdstip kunt afspreken.
    Is het iemand waarvan je denkt dat de kans op een klik groot is, neem dan de tijd om samen een kop koffie te drinken.

    Vervolgens kun je een zinvol en nuttig gesprek voeren over jouw werk, hun werk en hoe jullie elkaar zouden kunnen helpen.
    Willen ze niets met je, dan weten ze misschien wel mensen die dat wel zouden willen.
    Tips voor een zinvol en nuttig netwerkgesprek

    De fundamentele kern van dit gesprek is:

    “Hier is mijn rol in de gemeenschap, wat is uw rol in de gemeenschap, en hoe kunnen we elkaar helpen?”

    Concreet:

      • Spreek duidelijk over je werk. . . wat je precies doet, wie je klanten zijn, hoe je het doet en waarom je het doet.
      • Spreek vanuit je hart. Je authenticiteit is nog belangrijker dan de perfecte woorden.
      • Wees nieuwsgierig en stel veel vragen over de rol van deze persoon in de gemeenschap, dus je kunt beter begrijpen hoe jullie elkaar kunnen helpen .
      • Wees niet te zuinig en heb ook het vertrouwen dat jij de ander ook iets te bieden heb (je kunt bijvoorbeeld iets gratis weggeven).
      • Zeg aan het eind van het gesprek bij een mogelijke doorverwijspartner iets als: “Ik houd een lijst bij van mensen die ik vertrouw en waar ik graag mensen naar wil kunnen verwijzen. Ik ga jou op deze lijst zetten” (en doe dat ook werkelijk). Dit moedigt hen aan om na te denken of ze ook aan jou willen doorverwijzen en ze kunnen dan hetzelfde doen.
  • Maak een schema en zet een deadline

    Maak een schema voor de gesprekken en de telefoontjes.
    Geef jezelf ook een deadline. Bijvoorbeeld 20 gesprekken in een maand of zelfs minder.
    Als je het in een korte periode doet, kun je echt veel mogelijkheden voor je bedrijf creëren.

  • Stap 4: Follow up

    Dit is misschien wel het belangrijkste, doe aan follow up.
    Neem na het gesprek nog contact op. Blijf het contact warm houden, zodat je vertrouwen en de relatie met die persoon kan verdiepen.
    Een sterk netwerk met werkende relaties heeft dit nodig.

    Heb je een gesprek gehad met iemand, doe dan een follow-up met een email om hen te bedanken voor hun tijd, verdiep het contact door wat complimentjes en wat je er echt van gevonden hebt.
    Zorg ook dat in deze email alle nodige informatie staat: je website, je telefoonnummer.
    Voeg deze mensen ook toe aan je emaillijst.
    Start meteen met het opbouwen daarvan, ook al heb je nog maar 4 mensen.
    Neem een gratis MailChimp account en ga hen regelmatig een nieuwsbrief of waardevolle informatie sturen.

Vergeet nooit dat een goed netwerk de fundamenten levert voor een bloeiend bedrijf.
Je zult steeds meer wegen vinden om anderen te steunen in hun werk en zij zullen jou weer steunen.

*Start dit project meteen vandaag als je snel nieuwe kansen, klanten en energie voor je bedrijf wilt creëren. *

Heb jij interesse om met mij te netwerken en om te zien wat wij voor elkaar zouden kunnen betekenen?
Misschien wil je wel weten hoe jij net zoals ik geld kunt verdienen in een goede netwerkbusiness?
Leuk! Daar sta ik zeker open voor.
Neem contact met me op via Facebook of via de contactpagina en we maken een afspraak voor een gesprek.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *