Laat je niet afleiden van jouw doel

,
planning maken

Heb jij ook een afleidingsmonster?

Dit klinkt je vast bekend.planning maken
Je stapt uit bed vol ideeën hoe jij de dag productief gaat doorbrengen.
Je hebt geen afspraken gepland, maar een hele dag boekhouding, marketing, plannen maken etc.

Je gaat naar je praktijk en start om 8 uur je computer op om je email te bekijken.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je lekker vanuit huis werkt en bij je ontbijtje de computer opstart.
En dan gebeurt het: het afleidingsmonster komt voorbij.

“Oh, dat is een urgent mailtje” en er moet iemand gebeld worden.
Die blijkt niet bereikbaar, dus je gaat naar de volgende mail.
Ah, een notificatie van Facebook. Je hebt een nieuw vriendschapsverzoek ontvangen.
Eens kijken wie dat is en wie haar vrienden zijn.
Oh dat is grappig, ze heeft ook nog een eigen bedrijf.
Meteen maar even haar website bekijken.
Interessant, ze organiseren events en trainingen.
Oh, leuk, die training had ik altijd al willen doen.
Eens zien of er nog meer bekenden meegaan, dan kan ik misschien ook gaan.
Wacht even, de agenda erbij halen.
Oh, ja ik moest vandaag de tandarts ook bellen om een afspraak te maken.
Jé, die bel ik meteen maar.
De Facebookpagina blijft open staan en daar komt iemand op de chat.
“Hoe gaat het? Had je mijn foto gezien, mijn kat heeft 2 vogels gevangen vandaag.”
Jij antwoordt: “oh nee, nog niet gezien, goh het is wat”.

En voor je het weet ben je alweer een uur achter de computer bezig en ben je wel weer aan koffie toe.
Ah, een telefoontje van een cliënt. Hij heeft dringend je raad nodig, want hij komt er zelf niet uit.
Ok, inmiddels weer een uur verder is het onderhand lunchtijd.

Dit zijn de afleidingen die ervoor zorgen dat je aan het einde van de dag denkt: “er is niets uit mijn handen gekomen”.

Ik noem ze mijn afleidingsmonsters.

Hoe komt het dat we starten met de beste voornemens voor die dag en toch zo snel afgeleid raken?
Ik denk dat dit komt omdat we ze niet verwachten en omdat we geen plan hebben hoe met afleidingen om te gaan.

Hoe gaan we makkelijker met deze afleidingen om?

Ik geef je hiervoor 3 tips.

  1. Start de dag alleen met de echte urgentiegevallen.
    Ik weet dat jij als empathisch therapeut anderen wilt helpen. Maar is het echt nodig dat jij meteen die email of dat telefoontje beantwoordt? Natuurlijk is het verleidelijk om hierop ja te zeggen. Bedenk echter dat als je nee zegt, je ergens anders ja op zegt. Je zegt dan ja tegen productiviteit, tegen jouw schema en wat het belangrijkste is: je zegt ja tegen jezelf.
  2. Maak een schema.
    Maak elke dag tijd om de niet urgente gevallen af te handelen. Dus plan je hele dag niet helemaal vol, zodat je die tijd over houdt.
    Houdt verspreid over de dag tijd gereserveerd over voor de afhandeling van die niet urgente zaken.
  3. Probeer niet alles zelf op te lossen.
    Ik heb zoals ik dat noem een LZO vakje in mijn hoofd. LZO staat voor: Lost Zichzelf Op.
    Mensen vragen je vaak wat, of je bijv. iets voor hen kunt opzoeken. Als je nog niet antwoordt en een tijdje wacht, krijg je een berichtje dat ze het al hebben gevonden.
    Dus als je even wacht met antwoorden, geef je anderen de kans iets zelf te doen. Realiseer je hierbij dat dit een win-win situatie voor beiden kan zijn.

Dit zijn een aantal eenvoudige tips, die je meteen toe kunt passen.

Waarvan maak je een schema?

Als ondernemer zijn er altijd belangrijke activiteiten die je op je agenda wilt hebben.
Dat kan de start van een nieuwe cursus zijn, het invullen van je belastingaangifte, de publicatie van een boek, het online gaan van je nieuwe website, noem maar op.

Op de foto bovenin deze blogpost zie je Désirée voor onze jaaragenda staan.
We hebben deze vandaag gevuld met activiteiten, webinars, events en andere belangrijke data.
Als je deelnemers wilt voor je activiteiten, zul je ze wel moeten laten weten dat er ook activiteiten zijn en moeten ze ook weten of dat iets voor hen zou kunnen zijn.
Dat dien jij dus jouw potentiële klanten te laten weten.
Je zult dus aan marketing moeten doen, of je dat leuk vindt of niet.
Dit kan via diverse kanalen:

Online marketingskanalen: Website, Facebook, Twitter, LinkedIn, Forums etc.
Offline marketingskanalen: Plaatselijke krantje, foldertjes, netwerkbijeenkomsten, een brief etc.

Om ervoor te zorgen dat jouw activiteit goed bezocht wordt, is het belangrijk hiervoor op tijd te gaan werven.
Daar maak je een schema voor. Wanneer je op welk soort medium, welke actie doet.
Door dit schema blijf jij gefocust op het doel wat jij je gesteld hebt.
Wij raden je dit echt aan, want wij ervaren zelf dat zo’n schema echt werkt.

Gratis Webinar

In ons schema voor het komende jaar staan voor de maand augustus 2 gratis webinars gepland.
Jij kunt je daar als lezer natuurlijk ook voor inschrijven.
We geven je via internet een uur lang tips en adviezen.
We vertellen je door welke 3 misverstanden jij telkens opnieuw klanten moet werven voor jouw praktijk.
De inschrijvers voor onze nieuwsbrief krijgen de 1e kansen, want we hebben maar een beperkt aantal plaatsen.
Schrijf je daarom in voor onze nieuwsbrief en verzeker je ervan dat je als 1e de uitnodiging voor deze webinars in jouw mailbox krijgt.
Je ontvangt meteen de preview van ons e-book en 3 gratis Facebookvideo’s met 16 handige Facebook tips.

Wij zijn natuurlijk ook weer benieuwd of jij ook zo’n afleidingsmonster hebt en hoe jij daarmee omgaat.
Laat hieronder je reactie achter.
Als je dit een leuke blog vond, dan zouden wij het erg tof vinden als jij hem wilt delen met iemand waarvan je denkt dat hij/zij hier ook wat aan heeft.

2 antwoorden
  1. pim van gils
    pim van gils zegt:

    Heel herkenbaar wat jullie noemen. In mijn workshop “Laat je niet afleiden samen met zanger Renze Ferwerda besteden we hier ook aandacht aan.
    Enerzijds is dat een oproep om je niet te laten afleiden. Anderzijds levert het soms enorm creatieve impulsen op je wel af te laten leiden te doen. Lummelen en mijmeren en je wel laten afleiden kan soms heel zinvol zijn.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *