Wat het recept van onze oma met klanten winnen te maken heeft

,
recept van mijn oma

Hoe krijg jij (nieuwe) klanten?

Iedereen heeft zo zijn manier om nieuwe klanten te krijgen.
Het beste lukt dat door een manier te zoeken die jij prettig vindt.
Dat kan zijn door netwerken, door te schrijven, door folders te verspreiden, noem maar op.
Je bereikt dan potentiële klanten, maar hoe worden ze dan klant bij jou?

Een goede manier daarvoor is door contact met ze te maken.
Door verbinding te zoeken, kun je nieuwe klanten aantrekken.
Eigenlijk is verbinding maken iets waar therapeuten over het algemeen heel goed in zijn.
Ja, dat is weer makkelijk gezegd, maar hoe trek je er dan klanten mee aan.
Daarvoor heb je een heleboel tools en alles bij elkaar noemen we dat Marketing.
Het blijft een woord wat misschien ver van je bed staat, maar het hoeft niet zo moeilijk te zijn hoor.
Als je er echt mee aan de slag gaat en de manier hebt gevonden welke bij jou past, zul je ontdekken dat je het zelfs leuk gaat vinden.

Een verhaal over onze oma Boes, en hoe wij leerden delen recept van mijn oma

Om je het een en ander uit te leggen, gaan even terug naar een verhaal over onze oma.

Ze was een ware meesteres in heb maken van gebak en zoete versnaperingen.
Altijd als er een feestelijke gelegenheid was, werden wij getrakteerd op haar overheerlijke baksels.
De hazelnootcake was haar specialiteit.
Lekker met een toefje slagroom erop.

Ze heeft het recept altijd geheim gehouden voor ons, maar na haar overlijden hebben wij een boekje gevonden met de bereidingswijze.
Gelukkig, want nu konden wij op onze beurt feestgangers laten genieten van deze verrukkelijke cake.
Lang hebben wij het recept, net als onze oma, voor onszelf gehouden.
We kregen wel vragen hoor voor het recept, maar dan losten we dat op door zelf die cake voor de mensen te bakken.
Het recept bleef in de familie. Toch kregen we op den duur steeds minder vragen, want men wilde ons ook niet belasten.

Nu weten we dat dit anders kan.
Doordat wij het recept voor onszelf hielden, waren er weinig mensen die konden genieten van deze heerlijke cake.
Het is overigens ook een trend: Delen. Denk aan bijv. het fenomeen Greenwheels.

We kennen nu de formule: delen = vermenigvuldigen.

Als wij het recept gaan delen met anderen, gaan ook andere mensen de cake maken.
Die mensen aan het recept ook weer delen, want het is echt een heerlijke cake = vermenigvuldigen.

Wat gaat er ook gebeuren: we gaan contact maken.
Er gaan geheid vragen komen of we misschien nog meer van die lekkere recepten hebben en laten we die nu ook nog hebben.
Misschien kunnen we zelfs wel een groep gaan maken van liefhebbers van de Oma Boes recepten.
En zeg nou zelf: daar word je toch helemaal blij van? Zeker als je weet hoe lekker dat die gerechten zijn.

nieuwe klanten

Het sleutelwoord is hier dus: delen en daardoor contact maken.

Hoe kun je dit dan toepassen voor jouw praktijk?

Klanten aantrekken werkt dus door contact maken en te delen

Hier bestaan verschillende recepten voor.
Smaken verschillen natuurlijk, dus het is aan jou om het recept uit te zoeken dat voor jou het beste werkt.
De verhoudingen van de te gebruiken ingrediënten kunnen dus verschillen.
Dit recept noemen we: jouw verbindingsplan of marketingplan.

De 5 belangrijkste ingrediënten van jouw verbindings- of marketingplan:

  1. De doelgroep van jouw service of producten vaststellen, m.a.w. wie zijn je ideale klanten
  2. Zoek de klanten daar waar zij voor hulp gaan zoeken (online en offline)
  3. Stel jouw 2 tot 3 online marketing instrumenten vast en ga jij delen.
  4. Maak 2 tot 3 offline instrumenten waar jij je prettig bij voelt en waarmee je contact kunt maken.
  5. Gebruik de resultaten van je marketing. Onderzoek ze dus!

[message type=”custom”]Spreekt dit verhaal over onze oma je aan? Je doet ons een groot plezier als je indrukken deelt via Twitter, Facebook of email.  Bijvoorbeeld met de volgende tekst: “Inspirerend verhaal over het delen van recepten” Tweet dit door | Deel op Facebook.  Dank je wel![/message]

Ps. mocht je het hazelnootrecept willen, dan kun je ons natuurlijk ook een mailtje sturen.

5 antwoorden
  1. Yolanda de Boer
    Yolanda de Boer zegt:

    Hoi Booest-dames!

    Leuke, leesbare blog, met duidelijke informatie.
    Ik begrijp wel dat je niet alles in een blog kan vertellen, dus mijn vraag voor een volgende is…wat zijn zoal online en offline marketing instrumenten?
    Bedankt alvast!
    Groet, Yolanda

    Beantwoorden
  2. Desiree Castelijn
    Desiree Castelijn zegt:

    Hoi Yolanda,

    Bedankt voor je reactie. Goeie vraag, ennne (*telepathie*) laten we nou net bezig zijn om online en offline marketing instrumenten op een rij te zetten voor de online training die we tijdens de zomervakantie gaan houden. Je krijgt de scoop want de naam van de training hadden we nog niet bekend gemaakt. Het wordt de “Summer Booest”.
    We gaan een van onze volgende blogposts verder in op dit onderwerp.
    Wat een mooie blogpost heb je trouwens geschreven over het afscheid nemen van je vader. http://www.opbloeien-na-scheiding.nl/afscheid/ Nog gecondoleerd. Ik begrijp het toch goed dat hij is overleden? het zal niet makkelijk voor je zijn. Heel veel sterkte ermee.

    Groet, Desiree

    Beantwoorden
    • Yolanda de Boer
      Yolanda de Boer zegt:

      Fijn, Desiree, dat jullie die marketinginstrumenten nog verder gaan uitwerken. Ik zal het volgen!
      En bedankt voor je compliment en medeleven.
      Mijn vader is inderdaad verleden week overleden. Het heel troostend dat ik/wij heel bewust afscheid hebben genomen en dat als familie samen konden delen.

      Groet! Yolanda

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *