Maak een klanten aantrekkende homepagina

, , ,

Komen op jouw homepagina ook de meeste bezoekers binnen?homepage fouten

De homepagina heeft kostbare ruimte die de klanten dient aan te trekken.

Op deze pagina beslissen bezoekers of de website iets voor hen zou kunnen zijn.
Je zou denken dat dit een open deur is, maar zoveel websites gebruiken de homepagina nog niet goed genoeg.
Zorg ervoor dat de homepagina aantrekkelijk is. De klant moet er snel kunnen zien of deze website iets voor hem is.

Om klanten aan te trekken dient deze pagina antwoord te geven op een aantal vragen:

  • Wat is dit voor een website?
  • Welke organisatie zit erachter?
  • Kan deze organisatie mijn probleem oplossen?

Vermijd dus verspilling van de kostbare ruimte op je homepagina.

4 veelgemaakte homepage fouten:

  1. Welkom! als kopje
    Therapeuten zijn beschaafde mensen, dus ze heten je graag welkom op hun site.
    Misschien doe jij dat ook wel.
    Totaal overbodig, want als je niet welkom op een website zou zijn, zou er wel een beveiliging zijn zodat je er niet op kunt.
    Kopjes zijn belangrijk voor de zoekmachines.
    Google maar eens op: welkom op onze site.
    Je komt heel veel sites tegen, maar die zocht je niet.
    Tip: gebruik een kopje met een goed zoekwoord en gebruik een welkomstboodschap waarin je bovenstaande vragen beantwoordt, zonder het woord welkom te gebruiken.
  2. Uitleg van het logo
    Heb jij een prachtig logo met een diepere betekenis? Wij zien het bij therapeuten regelmatig.
    Dat is helemaal geen probleem, alleen de klant is op de homepagina niet geïnteresseerd in de uitleg over het logo.
    Tip: voor het delen van de diepere betekenis van je logo gebruik je een andere pagina dan de homepagina.
    Het zou bijvoorbeeld bij de over ons pagina kunnen, want jouw keuze en uitleg zegt iets over jouzelf.
  3. De hele pagina gebruiken om de eigenaar van de website voor te stellen
    Zoals hierboven al gezegd: de bezoeker wil een antwoord op een aantal vragen.
    Een ervan is wel wie achter de organisatie zit.
    Tip: plaats een kleine foto en een stukje over de eigenaar  en vermeld daarbij wat jouw specialiteit of missie is.
    Gebruik voor de rest de over zogenaamde ons pagina. We schreven hier al eerder een blog over.
  4. Flashfilmpje
    Het is een tijd mode geweest om de site te starten met een filmpje en een muziekje.
    Deze filmpjes zorgen vaak voor een lange laadtijd van de site en zijn zoekmachine onvriendelijk.
    Aangezien steeds meer gebruik gemaakt wordt internet op tablets en mobiele telefoons zorgen de filmpjes ervoor dat mensen meteen afhaken.
    Tip: vermijd filmpjes als intro. Je kunt wel een informatief filmpje bij tekst op een homepagina gebruiken.

Wat zet je wel op je homepagina?

  1. Welke problemen los jij op?
    Ga in de schoenen van de klant staan als je de pagina schrijft.
    Gebruik een informatief stuk waar voor de klant belangrijke zaken naar voren komen.
    Kijk vanuit de klant en geef aan welk probleem van de klant jij kunt oplossen.
    Begin met een pakkende titel of koptekst die in één zin vertelt wie hier wat kan halen.
  2. Zorg dat de klant zich aangesproken voelt
    Vermijd om alleen over jezelf te praten.
    Als er veel staat: ik doe, ik wil, ik bied …., voelt de klant zich niet aangesproken.
  3. Geef in één alinea een kort overzicht van de resultaten die je voor of met je klanten boekt.
    Maak eigenlijk op deze pagina een soort samenvatting van de inhoudelijk sterke teksten op andere pagina’s.
  4. Zorg voor een duidelijke navigatie op deze site.
    Welke stap wil jij dat de klant aan het eind van de pagina zet.
    Stuur de klant naar die pagina welke jij hem na de homepagina wilt laten lezen, of waar hij zich dient in te schrijven.
    Het kan ook de pagina zijn waar jouw producten staan. Dat ligt allemaal aan jouw marketingmethode.
    Dit kun je doen door een duidelijke “call-to-action” knop te geven.
  5. Maak de homepage aantrekkelijk
    Kijk goed naar de uitstraling van de pagina.
    Is het een nette pagina?
    Wissel tekst af met foto’s of plaatjes. Dat maakt de pagina prettig om te lezen.
    Wissel af met gewone tekst, kopjes en vetgedrukte letters.

Kijk dus nog eens goed naar jouw pagina en check hem aan de hand van de genoemde fouten en tips.

Loop je vast? Laat ons jou helpen door je vragen te beantwoorden

Jouw website is een waardevol instrument om inkomsten te genereren.

Reserveer nu een 30 minuten telefonisch website review gesprek voor jouw praktijk.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *