JPG PNG GIF

Fotobewerking: PNG, JPG of GIF, wat, waar en wanneer?

, , ,

JPG PNG GIFFoto’s op je website mogen niet ontbreken, maar gebruik je dan PNG, JPG of GIF bestanden?
Booest vertelt je de ins en outs van het gebruik van de verschillende bestanden.

Bij Booest gebruiken wij op onze website graag en veel foto’s en dat raden we eigenlijk ook iedereen aan.
Foto’s zorgen ervoor dat de lezer emotioneel meer betrokken kan raken bij datgene wat jij te vertellen hebt.
We schreven er al verschillende blogpost over:

1# Foto’s toepassen in de marketing van je bedrijf
2# Hoe foto’s het werven van klanten makkelijker kunnen maken
3# Handige foto en filmgadgets – wat gebruiken wij

De grote vraag die vaak gesteld wordt is, welke extensie moeten de foto’s, die gebruikt worden op een website, hebben?

PNG, JPG of GIF

De gangbare extensies die gebruikt kunnen worden op je website zijn PNG, JPG of GIF.
Wat is het verschil?

  • JPG – dit is eigenlijk de standaard voor afbeeldingen op het web: goed voor foto’s die zoals we al zeiden verkleind moeten worden in een minder zwaar bestandsformaat
  • PNG – dit is het andere populaire formaat op het web: goed voor foto’s en afbeeldingen die een transparantie hebben (de achtergrond schijnt door). Dit is bijvoorbeeld geschikt voor een logo, wat er op elke achtergrond precies hetzelfde uit dient te zien. Het Booest logo is bijvoorbeeld een afbeelding met een transparante achtergrond. Wij gebruiken bijvoorbeeld ons logo vaak op onze eigen foto’s en kan er dus met een .png extensie makkelijk opgezet worden.
  • GIF – deze extensie is alleen nodig voor het maken van een animatie: GIF afbeeldingen kunnen bestaan uit een hele serie van afbeeldingen en kan een animatie afspelen, wat niet kan met JPG of PNG. Een gif bestand is bijvoorbeeld geschikt voor een icoontje, een banner of een knop op je website. De achtergrond kan ook transparant zijn. GIF bestanden zijn niet geschikt voor foto’s.

Kwaliteit en laadtijd

We gaan ervan uit dat je foto’s van een goede kwaliteit wilt plaatsen.
Met een smartphone kun je tegenwoordig ook al hele goede foto’s maken.
Het nadeel van deze foto’s is, dat het zulke grote bestanden zijn.
Het zijn foto’s die zoals ze noemen een hoge resolutie hebben (veel megapixels per inch), die als je ze uitvergroot ook nog steeds een goede kwaliteit beeld geven.
Je kunt er zelfs posters van maken, maar op je website heb je dit echt niet nodig.
Door foto’s met veel megapixels op je website te plaatsen, wordt de laadtijd van je website op je webpagina heel traag.

Wijzelf gebruiken vaak grote foto’s, maar zorgen ervoor dat het aantal megapixels minder is geworden.
We gaan de foto dus bewerken, voordat hij geschikt is om op de website te plaatsen.

Foto’s bewerken

Dat bewerken kun je doen met een fotobewerkingsprogramma’s, waarbij Adobe Photoshop het meest gebruikte programma is.
Het is helaas wel een betrekkelijk duur programma voor een amateur fotograaf.
Heb je een Windowscomputer, dan kun je via het programma Paint ook al een heel eind uit de voeten.
Voor wat meer mogelijkheden en het bewerken van zogenaamde RAW bestanden (je kunt bijvoorbeeld een spiegelreflexcamera daarop instellen, zodat je de foto nog optimaal kunt bewerken), zijn ook diverse andere (gratis) programma’s zoals Gimp fotosoftware of Fotor.

Voor gebruik op een website ziet een foto van 72 pixels per inch er nog helemaal prima uit en hij beslaat maar een paar kilobytes, in plaats van een originele foto van enkele honderden kilobytes of zelfs een paar megabytes.
In Photoshop kun je het aantal pixels per inch instellen, en daarnaast de afbeeldingsgrootte.
Als je een foto wilt hebben over de hele breedte van je website en deze breedte is bijvoorbeeld 800 pixels, dan kies je ook voor een afbeeldingsgrootte van 800 pixels met 72 pixels per inch.
Dit lijkt verwarrend, maar dat komt omdat een digitaal fotobestand niet in cm uitgedrukt wordt, maar in pixels.

Samengevat

Samenvattend kunnen we dus zeggen, dat je voor je foto’s het beste een .jpg bestand kunt kiezen en voor afbeeldingen met een transparante achtergrond een .png bestand.
Een .gif gebruik je voor een knop of banner.

Let op als je je fotobestand opslaat: zorg ervoor dat je bij verwijzing naar het bestand oplet of je met grote of kleine letters (.png of .PNG) hebt geschreven, want anders komt de foto nog niet op je website!

Vond je deze tips handig? Laat eens een berichtje achter met een link naar jouw website, waar we dan jouw foto’s kunnen bewonderen.
<div class=’shareaholic-canvas’ data-app=’recommendations’ data-app-id=’8295769′></div>


Lees ook onze andere blogs uit de serie ‘Website tips’

Website tips #1 3 tips om te vergeten als je webteksten schrijft
Website tips #2 Waarom bloggen als therapeut of (para)medicus?
Website tips #3 Hoe je met je over ons pagina meer klanten trekt
Website tips #4 Waarom wordt mijn website niet gevonden in Google: 8 redenen
Website tips #5 Een website is weggegooid geld
Website tips #6 Heeft jouw website last van te weinig bezoekers en weet je niet waarom?
Website tips #7 De nr. 1 reden waarom bezoekers van je website geen klant worden
Website tips #8 Fotobewerking: PNG, JPG of GIF, wat, waar en wanneer? Deze starten tip lees je nu.
Website tips #9 SEO wat is dat?
website tips #10 Wat anderen vinden van je website

Met zonder handen fietsen en je bedrijf

, , ,

wat is SEOZoals de frequente lezers van ons blog weten, Désirée en ik zijn zussen.
We hebben bij Booest een soort van taakverdeling op basis van capaciteiten.
Met betrekking tot de blogs hebben wij de volgende taakverdeling.

Désirée is vooral van de visuele aankleding en het bedenken van de blogonderwerpen.
Ik, Nicolette, ben degene die de meeste teksten schrijft en anders de teksten redigeert en controleert op taalfouten. Deze maken wij heel handig in Google Drive, zodat we er beiden aan kunnen werken. Als de blog goedgekeurd is door allebei, plaatst Désirée de tekst op de website en maakt de blog af met foto’s en wat ook belangrijk is het invullen van de SEO.

SEO wat is dat?

SEO staat voor Search Engine Optimalisatie ofwel zoekmachine optimalisatie. Door ervoor te zorgen dat je SEO goed is, wordt je blog dus beter gevonden op bijvoorbeeld de door jou gewenste zoekwoorden.
Wij hebben daar een hele handige plugin voor op onze WordPress website geplaatst: WordPress SEO by Yoast (gemaakt door Bredase plaatsgenoot Joost de Valk).

Je kunt invullen wat gevraagd wordt en het programma geeft aan of je het goed gedaan hebt, of dat het beter kan. Dat gebeurt met groene gele en rode bolletjes. Wij houden er dan ook van om een groen bolletje te zien, want dan hebben we het goed gedaan. Eigenlijk idiot proof.

Enthousiast messenger berichtje

Vandaag kwam Désirée met een enthousiast messenger berichtje. “Ik heb een leuke blogtitel: Met zonder handen fietsen”. Waar de blog over moest gaan wist ze nog niet.

Nou houd ik nogal van intuïtief schrijven, dus ik dacht bij mezelf: “laat ik eens los gaan met deze titel”.

Meestal werken wij trouwens andersom. Eerst de blog schrijven en dan de titel bedenken.
Wat eigenlijk ook de beste volgorde is, maar waarom niet eens andersom proberen?
Als je het niet probeert, dan weet je niet of het lukt.

Met zonder handen fietsen

Het is een uitspraak met herinneringen en als zware beelddenker, zie ik meteen het beeld voor me van Désirée, die net had leren fietsen. We hadden indertijd een flinke achtertuin en daar fietsten we ook weleens in toen we klein waren. Eerst op een driewielertje en later op een fiets met 2 wielen. Zijwieltjes aan de fiets hebben we nooit gehad. We oefenden gewoon met iemand (meestal onze vader) die de fiets vast hield.

Op een zonnige dag was er een kennis van onze moeder op bezoek en we zaten gezellig in de tuin. Désirée zou weleens showen hoe ze net had leren fietsen en ze had zelfs al een truc bedacht: met zonder handen fietsen, zoals ze dat in kindertaal noemde. Dat was trouwens niet de enige truc die ze uithaalde, want als ik goed nadenk deed Désirée altijd wel wat acrobatische oefeningen. Eerlijk gezegd is zij meer de waaghals van ons twee.

“Kijk eens tante Truus”, riep ze, “met zonder handen” en ze fietste heel hard. Alleen een tuin houdt ergens op en dat was in dit geval bij de border met rozenstruiken. Ja hoor, alsof ze magnetisch waren, fietste Désirée regelrecht de rozenstruiken in. Dat was huilen natuurlijk, want die prikkels waren niet mis.
Het leerde haar in ieder geval dat nog flink geoefend moest worden voordat ze echt goed ‘met zonder handen’ kon fietsen.

Eigenlijk is dat bij het runnen van een onderneming precies zo.
Je hoeft niet alles helemaal perfect te kunnen. Je mag vallen en opstaan, want als je niets probeert zul je ook niet veel wijzer worden.

Een van de dingen die ondernemers vaak perfect willen hebben, is hun website.
Wij weten er alles van, want wij besteden er ook aardig wat aandacht aan. Soms misschien zelfs wel iets teveel en zouden we onze tijd beter ergens anders aan kunnen besteden.

Hart en Riem

Daarom wil ik jou een hart onder de riem steken.
Heb jij een website voor jouw onderneming?
Als het antwoord ‘ja’ is, weet ik haast zeker dat jij er veel tijd aan besteed hebt.
De kleuren, de afbeeldingen, de vormgeving, de teksten, je hele ziel en zaligheid heb je erin gelegd. Nog een tekstje hier, een plaatje daar, je kunt er nog steeds uren aan bezig blijven.

Bij de lancering van je website heb je vast trots bij familie of vrienden aangeklopt en gevraagd wat ze ervan vonden. In 9 van de 10 gevallen zullen deze mensen helaas niet eerlijk tegen jou zijn geweest, want ze wilden je niet kwetsen.
Jammer, want daar helpen ze je eigenlijk niet mee.
Zoals ik al zei, het kan nooit helemaal meteen perfect.
Dus waarom zou je na de lancering en de goedkeurende uitingen van vrienden en familie, de website laten zoals ie is?
Er zijn altijd weer nieuwe inzichten, veranderende omstandigheden enz., waardoor je regelmatig aan je website zult moeten werken.

Je website is eigenlijk een tool voor jou en met die tool wil je iets bereiken: klanten aantrekken.
Vergelijk het met tienermeiden die in het weekend naar de disco gaan. Ze besteden voor vertrek veel tijd aan hun uiterlijk, kleding, haar en zo.
Als ze er dan leuk uitzien, zijn ze klaar om te gaan flirten met de jongens (een van de doelen om naar de disco te gaan)?
Nee, ook in de disco moet in de toilet gekeken worden of alles nog perfect zit en op advies van vriendinnen wordt er nog wat extra make-up aangebracht.

Zo kun je jouw website ook zien.
Bekijk dus telkens of jouw website in voldoende mate klanten aantrekt en vraag daarbij advies aan iemand de weet wat goed werkt en je vertelt waar je naar moet kijken. Je hebt meestal zelf last van zogenaamde blinde vlekken en je ziet eigenlijk geen verbeterpunten.
Daarom hebben wij een website review als product, waarbij je met ons samen kritisch naar je website gaat kijken.
Je zult daarna met veel verbetertips, aan de slag kunnen om jouw website nog beter potentiële klanten van de juiste informatie te voorzien.
Trek de stoute schoenen aan en maak gezellig een afspraak!

Website tips #1 3 tips om te vergeten als je webteksten schrijft
Website tips #2 Waarom bloggen als therapeut of (para)medicus?
Website tips #3 Hoe je met je over ons pagina meer klanten trekt
Website tips #4 Waarom wordt mijn website niet gevonden in Google: 8 redenen
Website tips #5 Een website is weggegooid geld
Website tips #6 Heeft jouw website last van te weinig bezoekers en weet je niet waarom?
Website tips #7 De nr. 1 reden waarom bezoekers van je website geen klant worden
Website tips #8 Fotobewerking: PNG, JPG of GIF, wat, waar en wanneer?
Website tips #9 SEO wat is dat? Deze starten tip lees je nu.
website tips #10 Wat anderen vinden van je website

Hoe angst voor samenwerking jouw onderneming klein houdt

, ,

Veel ondernemers hebben last van angst om samenwerkingsverbanden aan te gaan.
Ongemerkt beperken ze zich door deze angsten en houden hun onderneming onbedoeld klein.

Laten we eerst eens kijken waar deze angst door gevoed wordt.
De angst wordt gevoed door gedachten die te maken hebben met het voorbestaan van jouw bedrijf.

  • Raak ik de controle kwijt?
  • Help ik de concurrentie met mijn informatie?
  • De ander wil zijn stempel erop drukken
  • De ander gaat er vast met mijn klanten vandoor
  • Wie wil met mij samenwerken, want ik heb nog maar een kleine onderneming.

Het gaat over geven

Als je het goed bekijkt gaan deze gedachten over ‘geven’. Als je gaat samenwerken geef je namelijk in de vorm van energie, kennis, materiaal, geld etcetera aan anderen om samen iets te bereiken. De grote vraag aan de basis van deze angstgedachte is: als ik geef krijg ik dan genoeg terug?

Iets terugverwachten

Door deze gedachte van geven en iets terugverwachten wil je de controle houden, wordt je onrustig en creëer je boosheid en weerstand. Wij hebben zelf als ondernemers gemerkt dat deze angsten ons belemmerden en onze groei in de weg stond. Op het moment dat we deze belemmerende gedachten lieten varen kwam namelijk pas iets op gang. Door te gaan samenwerken en te geven zonder iets terug te verwachten kregen we juist meer terug.

We kregen:samenwerking

  • advies
  • klanten doorverwezen
  • een groter netwerk
  • meer mogelijkheden om potentiële klanten te bereiken
  • meer informatie
  • feedback

Allemaal hele nuttige dingen die onze bedrijf deed groeien en waarvan we zelf ook nog eens een erg goed gevoel kregen.

Stel je zet jouw belemmerende gedachten opzij

Hoe zou zo’n samenwerking er dan uit kunnen zien? Om je te helpen een voorstelling te maken geven we wat voorbeelden.

1. Delen van ruimte

Het werken vanuit 1 vaste plek kan ervoor zorgen dat je je onderneming klein houdt. Door vanuit verschillende plaatsen te werken kun je je afzetgebied vergroten. Stel je hebt een massagepraktijk. Waarom ga je niet samenwerken met anderen door deel te nemen in verschillende groepspraktijken? Je gaat op maandag werken op plaats A, op dinsdag en woensdag op B en donderdag en vrijdag op plaats C.

Het zou heel goed kunnen zijn dat je evenveel huur kwijt bent als dat je alle dagen dezelfde locatie zou huren. Je potentiële afzetgebied is daar tegenover 3 maal zo groot geworden. In ons blog op Trendbubbles.nl over Springstores in Utrecht zie trouwens nog een ander vooruitstrevend voorbeeld over hoe je ruimte kunt delen.

2. Complementaire diensten aanbieden

Samenwerken kan met ‘concullega’s die dezelfde diensten aanbieden. Hier zit vaak de grootste angst voor het afpakken van klanten. Een oplossing hiervoor is specialisatie. Door jezelf te specialiseren kun je makkelijk samenwerkingsverbanden aangaan en kun je juist complementair aan elkaar worden. De een behandelt kinderen de ander volwassenen bijvoorbeeld.

Laten we hier eens een concreet voorbeeld geven. Wijzelf werken samen met marketeers die andere doelgroepen hebben. Wij verwijzen naar hun en zij verwijzen naar ons. We doen ook samen mee met online kennisevenementen als webinars of seminars. Tegelijkertijd werken we ook samen met marketeers die wel dezelfde doelgroep hebben, maar bijvoorbeeld véél meer kennis hebben van specifieke functies van Facebook. Zo zijn wij weer degenen die meer weten van trends en visuele marketing en vindt dus een prettige wisselwerking plaats.

2. Organiseren evenementen

Hierboven stipten we het al aan. Samen deelnemen aan evenementen. Je kunt ze natuurlijk ook samen organiseren. Je deelt de kosten en gaat samen marketen, waardoor je bereik groter wordt.

Dit zijn een paar voorbeelden van wat mogelijk is, maar eigenlijk zijn de voorbeelden oneindig.
Voor elk bedrijf zijn legio mogelijkheden. Als je je angst maar durft te laten varen. Wil je daarover eens sparren? Vraag een focusgesprek aan en je zult zien dat jij de groeimogelijkheden in korte tijd gaat herkennen.

Vrouwen en samenwerken screenshot+Email+interview+Nicolette+en+Desirée

Samenwerken met andere vrouwen? Is dat wel iets voor mij?
Nou mooi wel!
Tijdens het zomer-event “Stralende Vrouw” georganiseerd door Tamara Stegeman, zie je hoe samenwerking tot inspiratie lijdt. Tamara zal 7 vrouwen in 6 interviews weten te verleiden om te vertellen over hun vrouw-zijn. De interviews zijn vanuit je luie zomerstoel thuis te bekijken. Het kost je niets en je krijgt ook nog eens mooie presentjes als extra.

Ook wij Booest zussen zullen in een van de interviews het hemd van het lijf worden gevraagd. We kunnen verklappen dat het best persoonlijk is geworden, en dat we kennis zullen delen over de trends op het gebied van samenwerking en verbinding maken.

 

lezen op vakantie

Lezen in je vakantie, onze tips

, ,

lezen op vakantieOp zoek naar een goed boek?
De maanden juli en augustus zijn in Nederland vakantietijd en de meeste zzp’ers draaien dan op een wat lager pitje.
Hopelijk voor jou heb je de mogelijkheid om even lekker naar het buitenland te gaan.
Als dat niet het geval is, kun je thuis of in Nederland genoeg doen om weer fris en opgeladen na de vakantietijd weer de winter tegemoet te gaan.

Wil jij tijdens je vakantie een of meer goede boeken lezen voor je bedrijf en tevens boeken hebben die makkelijk leesbaar zijn?
Dan hebben we een paar goede tips voor jou.

Booest leestips

Maar wat zijn dan goede boeken om te lezen?
Wij zetten er een aantal voor je op een rijtje om je te inspireren en te vertellen aan welke boeken wij echt wat hebben gehad.
We plaatsten er meteen een link bij van de internetboekhandels waar het meest gekocht wordt, zodat je niet hoeft te zoeken en zodat je makkelijk en snel het boek, of de boeken in huis hebt en er meteen aan kunt beginnen.
De volgorde is niet op basis van wat wij het beste boek vinden.

1. Business Model Generatie

business model generatieDit boek gebruikten wij bij het maken van ons eigen bedrijfsmodel.
Ook coachten wij klanten met het boek in de hand, om samen met ons te komen tot een bij hen passend bedrijfsmodel.

Heb jij een bedrijfsmodel gemaakt?
Veel ondernemers beginnen hun bedrijf met het maken van een bedrijfsmodel, maar even zoveel doen dat ook niet.
Voordat wij startten met Booest werkten we allebei zonder bedrijfsmodel.
Wat moesten we ermee? Hoe moest je dat doen? Waarom zouden we het nodig hebben?
Een nieuwe start betekende een andere aanpak en vandaar dat we het met Booest toch anders wilden doen.
En wat een verschil ineens.
Door te werken met het Business Model Canvas uit het boek (een raamwerk waarop je met post-it memo’s kunt brainstormen) kregen we ineens veel meer focus.
We ontdekten wie onze ideale klanten waren, op welke vlakken we op zoek konden gaan naar samenwerkingsverbanden, hoe we onze klanten konden benaderen, welke hulpbronnen we al hadden, welke producten we konden gaan aanbieden etc.
En het was nog super leuk om te doen ook, omdat wij het prettig vinden dat het boek heel visueel is samengesteld.
Wij willen graag zien wat we doen!
Stapsgewijs neemt het boek je aan het handje om het bij jou passende bedrijfsmodel in kaart te gaan brengen.
Het is een goed naslagwerk, want gedurende de groei van je onderneming zul je er nog regelmatig naar kijken.
Met de groei van je onderneming groeit en verandert ook je bedrijfsmodel over het algemeen.

Managementboek geeft op de website de inhoudsopgave van het boek: Klik hier voor de pagina op Managementboek.nl
Of ga naar bol.com via de volgende link:

2. Getting things done

getting things doneVakantie is ook bij uitstek de tijd om eens te gaan herstructureren.
De stapels post wegwerken, je huis opruimen en eventueel een nieuw likje verf geven.
Aan het einde van de vakantie worden bij mij thuis (Nicolette) met de kinderen ook altijd nieuwe afspraken gemaakt, hoe het het komende schooljaar beter moet. Jassen op de kapstok, schoenen eronder, tassen inpakken de avond van tevoren en op tijd naar bed, zodat ze zich niet verslapen.
Allemaal in een poging om het leven van alledag wat meer structuur te krijgen.
En ik ben de enige niet, want ik kom op de Social Media toch regelmatig net zulke ontplofte werkkamers tegen als de mijne.
Als ik bij net zulke “beelddenkers” al ik op bezoek ga, herken ik de memo’s, stapels af te werken zaken en de te lezen boeken onder handbereik.

Daar is behoorlijk wat verandering in gekomen door het boek Getting Things Done van David Allen.
Het boek leert je hoe jouw privéleven en werk gestructureerd kunnen worden, zodat je minder stress hebt door een leeg hoofd en georganiseerde ideeën, waardoor je veel creatiever kunt zijn.
Het boek is een praktische handleiding, die overigens hier ook als naslagwerk dient, want af en toe val je toch weer in je oude gewoonten.

Managementboek geeft ook weer de inhoudsopgave van het boek: ga hier naar de pagina van managementboek. Of ga naar bol.com:

3. Het anti klaag boek

Anti Klaag boekStop de negativiteit!.
Het weer, de buren, collega’s, de krantenbezorger, er valt toch eigenlijk altijd wat te klagen?
We doen er vaak allemaal aan mee, maar willen eigenlijk ook dat dit stopt.
Bart Flos dacht er ook zo over en schreef een boek om af te rekenen met de klaagcultuur.
Laat je dag niet meer verpesten door bijvoorbeeld klagende collega’s!
Het boek schijnt bij grotere organisaties ook populair te zijn en te circuleren onder de collega’s.
Het is een eenvoudig geschreven boek, wat leest als een tijdschriftartikel, dus heel erg geschikt voor op je strandbedje onder een parasol. Klik hier.

 

4. Verleiden op internet

verleiden op internetDit boek van Aartjan van Erkel is een echte bestseller. Onlangs liet hij weten dat de 6e druk er weer aan komt.
Verleiden op internet geeft je eenvoudige, maar krachtige overtuigingstechnieken om het rendement van je website te vergroten.
Door de vele praktische tips en voorbeelden kom je op ideeën om je eigen site te verbeteren.
Hierdoor kun je het aantal inschrijvingen, contactaanvragen, reserveringen of bestellingen verhogen.
Simpelweg door je beeldmateriaal of je teksten te veranderen.
Op bol.com is het boek op dit moment uitverkocht. Je kunt wel de digitale versie bestellen.
Bij managementboek.nl is het boek nog wel verkrijgbaar en de digitale versie natuurlijk ook. Klik hier voor de papieren versie op managementboek.nl .

5. On Writing Well: The Classic Guide to Writing NonfictionOn Writing Well: The Classic Guide to Writing Nonfiction

Dit boek schaften wij onlangs aan. Eigenlijk speciaal voor jou! Wij willen jou nog meer leesplezier geven en werken dus met behulp van dit boek aan onze schrijfkunsten. Het is een bestseller.

De schrijver van dit boek beschouwt humor als geheim wapen van het schrijven. Volgens hem is dat een geheim wapen omdat weinig schrijvers ervan doordrongen zijn dat humor hun krachtigste en vaak ook hun enige wapen is om te benutten.

Het is overigens gewoon te verkrijgen op Bol.com, dus gemakkelijk te bestellen.

 

6. Feel the Fear and do it anyway

Feel the Fear bookFeel the Fear and do it anyway las Désirée tijdens de vakantie in 2013 en nadien is het al diverse malen uitgeleend.
(op de foto van het boek zie je rechts nog haar voet, want ze ligt heerlijk te zonnen).
Iedereen die ons boek las is, bezig met het verleggen van zijn of haar grenzen.
Het afgelopen jaar hebben we zelf heel wat angstmomenten kunnen omzeilen door de tips uit dit boek.
Je kent ze vast wel, die angst inboezemende situaties: spreken voor publiek, een boek schrijven, ontslag nemen en voor jezelf beginnen, een hogere prijs voor je diensten vragen, je eigen foto op je website zetten en ga zo maar door.
Helaas is het boek in het Nederlands niet goed verkrijgbaar, maar het lees makkelijk in het Engels.
Op het ogenblik van schrijven van dit blog is de pocketversie boek met flinke korting te koop bij bol.com.

 

Veel plezier met lezen!

Handige foto en filmgadgets

Handige foto en filmgadgets – wat gebruiken wij

, , ,

1525315_10201844316817645_2094568998_nGadgets, wij vinden dit tof.
Zoals we al eerder schreven gebruiken wij graag zoveel mogelijk onze eigen foto’s in onze blogposts.
We krijgen veel complimentjes over de kwaliteit van de foto’s en de films.

Soms krijgen wij de vraag, met welke camera werken jullie nu? Of welke microfoon gebruiken jullie?

Wij laten je graag een beetje van achter de schermen meekijken bij Booest.
Vergis je niet, het zijn geen goedkope dingen, want wil je mooie foto’s maken, dan zul je ook goede spullen moeten hebben en goedkoop is duurkoop, over het algemeen.

Omdat wij van foto’s en films houden vinden wij het ook leuk als jij zelf ook mooie foto’s kunt maken, dus daarom dit keer een blogpost over de materialen (onze gadgets) die wij gebruiken en waarom we ervoor kozen.
Zodat je zelf misschien een goede keuze kunt maken en eens kunt lezen hoe de buren het doen. Zullen we maar zeggen. voor het gemak hebben we de linkjes naar de producten erbij gezet. Dan kun je zien wat het ongeveer kost.

Filmen en foto’s

Camera, Canon EOS 5D Marc III

Wijzelf gebruiken de Canon EOS 5D Marc III en dit is een geweldige camera. Als lens gebruiken wij een Canon zoom lens 24 – 105 mm. Het is echt een professionele camera en wij zijn trots dat wij hem mogen en kunnen gebruiken om beelden mee te creëren. (De camera die hieronder wordt weergegeven in de kleine afbeelding bevat een andere lens dan wij gebruiken).
Nicolette zegt altijd van deze camera: ook al ben je niet fotogeniek, je staat bij deze camera altijd goed op de foto.

De Canon Mark III heeft een stille modus. Je hoort dan minder hard het geluid van het maken van de foto’s. Handig wanneer je bezig bent op plekken waar geklik hinderlijk is.
De geschoten foto kan zelfs direct op de camera worden bewerkt, zoals uitknippen, verhelderen of vergroten.

Bij de keuze voor deze camera gaf straatfotografie de doorslag. Wij zijn blogs gaan lezen over welke camera Streetstyle bloggers gebruiken. De beroemde foto blogger The Sartorialist gebruikte ook een Mark III. Dat gaf voor ons een doorslag.

Het nadeel van de camera is dat hij voor videowerk geen kantelbaar scherm heeft waarop je het beeld via een andere hoek kunt zien.
Een ander nadeel is het gewicht van de camera met lens. Je krijgt er in ieder geval wel spierballen van als je een hele dag plaatjes staat te schieten.

_camera-Booest

 

Mircofoon op de camera

Voor video gebruiken we een opzetmicrofoon op de camera: de Rode VideoMic condensator richtmicrofoon. Buiten gebruiken we een Rode Deadcat VM Pro windkap om omgevingsgeluid te dempen. Lachend vraagt Nicolette altijd of ik mijn dooie kat ook mee heb genomen. Het type dat hierboven in de link  staat is net een ander type. De kwaliteit scheelt niet veel.

rode-microfoon

dead-cat

Microfoon voor de computer

Als microfoon voor de filmpjes die we via de computer opnemen gebruiken we de Blue Snowball Gloss condensator microfoon, een super microfoon die een lekker spreekgeluid geeft om naar te luisteren. Qua uiterlijk is deze Snowball ook wel leuk: beetje retro eigenlijk.

microfoon Booest

Rode Tripod driepoot om de Rode microfoon op te zetten als je interviews doet die verder van de camera af opgenomen worden. Je zet de microfoon dan dichtbij degene(n) die pra(a)t(en), zodat je een meer overall shot kunt maken.

tripot

Folconeyes Studio lampen

In onze kantoorwoning zijn we in het gelukkige bezit van een extra kamer die we kunnen inrichten als studio (tenminste als we de bergen strijk en de strijkplank opzij schuiven ;-).
We gebruiken 2  Folconeyes studio lampen speciaal voor video. Een achtkantig model met 9 krullampen en een vierkant model met 5 krul lampen.
Deze lampen zijn ook prima te gebruiken voor fotografie.

studio-lampen-spiraal

studio-lampen

Scherm, achtergrondpapier

Achtergrondpapier op rol op twee statieven. Deze rollen zijn verkrijgbaar in diverse kleuren. Wij kozen voor beige. De rollen zijn er in verschillende standaard maten. De rollen zijn vaak gebruikte oplossingen voor achtergronden in fotostudio’s. De papierrollen zijn voordelig in aanschaf, super glad en egaal en hebben bovendien overal precies dezelfde kleur.  Hieronder tref je wat voorbeelden van kleuren die verkrijgbaar zijn.

De statief die we gebruiken is een Calumet MF6095.

scherm-2 Scherm-1
Statief voor de camera

Statief voor de camera hebben we in eerste instantie gekozen voor een video statief  Manfrotto 190XBD met daarop Manfrotto 700RC2 kop.

Vind je dit handige tips?
Laat een een gezellige reactie achter hieronder.

Follow my blog with Bloglovin

Hangout Tamara

Wat kun je allemaal met Google Hangout?

, ,

hangout Tamara Stegeman

Ken jij Google Hangout al?
En weet je wat je allemaal kunt met Google Hangout?

Vanmorgen deden wij een inspirerende Google Hangout met collega coach Tamara Stegeman.
Het was voor haar de eerste keer dat ze kennis maakte met Google Hangout.
Désirée begon meteen met het laten zien van een aantal ludieke features die je hebt bij Google Hangout, zoals het opzetten van feesthoedjes, het afspelen van geluiden, het maken van een schermfoto enz.
Dat was natuurlijk gewoon lekker een beetje gein trappen, maar er is inderdaad met Google Hangout meer mogelijk dan je misschien weet.

Wat is Google Hangout?

Google Hangout is een gratis video chat programma wat je kunt gebruiken als je jezelf hebt aangemeld bij Google+.
Dat laatste is trouwens sowieso een aanrader, maar daarover hebben we het in deze blogpost niet.
Met dit chatprogramma kun je één op één gesprekken voeren via het internet met video, en ook groepsgesprekken tot 10 deelnemers.
Als je wilt kun je van je chat meteen een video-opname maken die automatisch op Youtube geplaatst wordt.
Er is ook een mogelijkheid om het scherm van een van de deelnemers te delen, wat weer handig is als je iets uit wilt leggen of zelfs een powerpoint presentatie wilt laten zien.

Waarvoor kun je Google Hangout gebruiken?

Er zijn diverse mogelijkheden waarvoor je dit programma kunt gebruiken. We noemen er een aantal voor je.

  • Groepscoaching (tot 10 deelnemers)
  • Speeddating
  • Strategie sessies of zoals wij ze noemen Power Booest sessie
  • Persoonlijke coaching of training
  • Mastermind sessies *
  • Open uur (waarin bijvoorbeeld vragen gesteld kunnen worden)
  • Vraag en antwoord sessie
  • Intervisie bijeenkomst

* Dit deden wij van vanmorgen

Dit deden wij vanmorgen

Heb je nog nooit van een Mastermind gehoord?
Het is eigenlijk een overleg met een of meer partners om tot nieuwe ideeën te komen of om plannen te maken voor je bedrijf.
Super handig, want Tamara woont aan de andere kant van het land en op deze manier kun je toch veel werk verzetten in een korte tijd, zonder te hoeven reizen.

De beperking tot 10 deelnemers kan voor andere toepassingen jammer zijn als je een groter publiek wilt bereiken zoals bijvoorbeeld:

  • Webinar (online presentatie voor een groter publiek)
  • Spirituele bijeenkomsten
  • Online seminar
  • Kookshow
  • Muzieklessen
  • Online congres

Zeker de webinars zijn de laatste tijd heel erg in en dat heeft als reden dat je op een handige manier een groot publiek kunt bereiken en dat met een groot publiek interactie nodig is.
Hiervoor is wel een oplossing gekomen. Naast allerlei dure webinarprogramma’s is er sinds niet al te lange tijd Webinarjam.

Webinarjam

De basis van Webinarjam ligt bij het gebruik maken van Google Hangout, maar zij bieden daarnaast veel handige bijzaken, zoals een emailsysteem om je deelnemers te registreren, uit te nodigen en om bij te houden wie dat waren.
Daarnaast heeft Webinarjam zogenaamde landingspagina’s die je bijvoorbeeld kunt gebruiken om je opgenomen video later nog een of meerdere keren af te spelen. Zo kun je een opgenomen webinar keer op keer weer gebruiken.

Wil je meer over Webinarjam weten? Klik dan hier.

Er zullen vast nog veel meer creatieve ideeën zijn om Google Hangout te gebruiken.
Misschien weet jij zelf wel waarvoor het al gebruikt is of waar je het voor zou kunnen gebruiken.
Laat het ons weten, zodat je anderen ook helpt.

Wat zet je op je visitekaartje?

,

Ja, wat zet je op je visitekaartje?wat zet je op je visitekaartje
Daar moet je vaak toch even over nadenken.
Helaas komen we nog steeds visitekaartjes tegen die een gemiste kans zijn.
Ze zijn niet opvallend, er staan taalfouten in of er ontbreken gegevens.
Dat wil jij toch niet?

Visitekaartjes worden door de meeste ondernemers gebruikt.
Hoeveel visitekaartjes geef jij aan een nieuwe klant?
Meestal maar één.
Uit de praktijk weten wij dat mond tot mond reclame heel goed werkt.
Waarom geef je dan geen 2 visitekaartjes aan een nieuwe klant?
Dan kan deze klant als hij tevreden is, het andere visitekaartje aan iemand anders geven.

Zeg nou eerlijk. Als jij een doorverwijzing krijgt naar iemand, van bijvoorbeeld een vriendin.
Ga je dan ook niet eerst op onderzoek uit naar degene naar wie je bent doorverwezen.
Daarom moet zo’n visitekaartje de goede gegevens hebben, zodat je het de lezer makkelijk maakt.
Daarnaast is zo’n visitekaartje de eerste indruk die de klant van je krijgt, dus deze moet goed zijn!

Welke informatie zet je op je visitekaartje?

Allereerst moet je bedenken dat een visitekaartje 2 kanten heeft.
Gebruik die 2 kanten dan ook.
Wees niet zuinig door slechts 1 kant te laten bedrukken, want echt, je mist kansen door te weinig op je kaartje te zetten.

De voorkant
Op de voorkant horen variaties van het volgende:

  • Je naam
  • De naam van je bedrijf of waaronder je bekend staat
  • Het telefoonnummer waaronder je te bereiken bent
  • Je website
  • Je emailadres
  • Je slagzin

De achterkant
Op de achterkant kun je verschillende soorten informatie kwijt om meer connectie te krijgen met de lezer.
Je kunt hierop zetten:

  • Je foto (hoe vaak kom jij visitekaartjes tegen die je hebt bewaard en waarvan je niet meer weet wie het is? Een foto helpt mensen herinneren)
  • Een zogenaamde “call to action” (bijv. download mijn gratis ebook…., bekijk mijn bedrijfsvideo, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief)
  • De missie van je bedrijf
  • Een korte versie van wat je bedrijf doet (wie help jij, met welk probleem en hoe doe je dat)
  • QR code (hier kun je heel veel mee: zelfs meteen een like laten uitdelen op je Facebookpagina)

Als je zelf een QR code wilt maken kan dat via: http://qrcode.kaywa.com
Als je daar op ‘more’ klikt kun je zien wat je er allemaal in kunt linken.
Je kunt zelfs een sms laten sturen.
QR-code Booest

 

 

 

 

 

 

 

Heb jij al een gratis QR code scanner op je telefoon geïnstalleerd? Dan kun je scannen en een voorbeeld zien van wat mogelijk is.

Nog een paar visitekaartjes succes tips:

  • Zorg dat het papier zodanig is dat je op het kaartje kunt schrijven
  • Zet een foto van jezelf erop
  • Zet die call to action erop
  • Houdt het simpel

En heb jij een leuk visitekaartje en wil je dat met ons delen?
Ga dan naar de post op onze facebookpagina en deel de foto van je kaartje met ons. Je maakt dan gelijk leuke reclame voor je bedrijf.
Je kunt ons vinden op www.facebook.com/Booest.nl

Lees ook onze andere blogs uit de serie ‘Praktijk starten tips’:

dukwerkmax

webteksten

3 tips om te vergeten als je webteksten schrijft

, ,
schrijven

Over jezelf schrijven kan best lastig zijn. Natuurlijk wil je meer bezoekers op je website en klanten voor je onderneming. Maar wat is het moeilijk om de juiste toon te vinden! Je wilt deskundig overkomen, maar niet opschepperig. Klanten werven, maar niet te opdringerig zijn. Hoe doe je dat?

Soms maken we het onszelf ook lastig. We lezen allerlei tips en doen te hard ons best, met als resultaat gekunstelde teksten waarvan niemand echt enthousiast wordt. Daarom nu eens geen tips om je teksten nog beter te maken, maar drie tips die je meteen mag vergeten.

1. Deftige taal gebruiken

Ik praat regelmatig met ondernemers en ons taalgebruik is dan eigenlijk precies hetzelfde als dat van twee bekenden die elkaar op straat tegenkomen. Woorden als ‘middels’ en ‘immers’ gebruiken we niet. Maar als ik de websites van diezelfde ondernemers bekijk, krijg ik soms een heel andere indruk. Opeens gaat het over ‘de expertise welke wij garanderen’ en ‘derhalve faciliteren wij’.

Ik zal het meteen maar toegeven: de neiging om deftige woorden te gebruiken heb ik zelf soms ook. Maar waarom doen we dat eigenlijk? Proberen we met dure woorden indruk te maken? Zijn we bang dat we niet professioneel overkomen met ons alledaagse taalgebruik?

En wat bereik je met die deftige woorden? Ze maken je teksten moeilijker te lezen en zorgen ervoor dat je afstandelijk overkomt. Bovendien kunnen er valse verwachtingen door ontstaan. Want hoe is het voor een potentiële klant om ‘we’ te lezen en er later achter te komen dat je solo werkt? Wat als een bezoeker van je website opbelt: probeer je dan je deftige taalgebruik vol te houden, of laat je dan wel je menselijke kant horen?

Wat dan wel?

Schrijf je webteksten zoals je in een ongedwongen gesprek zou vertellen over wat je doet. Dat spreekt mensen meer aan en is eerlijker. Wees ook op je website jezelf en heb er vertrouwen in dat dat goed genoeg is.

2. Taalfouten maken voor SEO

Gevonden worden door de zoekmachines is belangrijk. Logisch dus dat je aandacht besteedt aan het gebruik van zoekwoorden in je webteksten – dat doe ik ook. Toch vind ik de mensen die mijn webteksten onder ogen krijgen belangrijker dan de machines. Een tekst die aantrekkelijk is voor mensen, zorgt ervoor dat ze verder lezen, doorklikken en misschien wel klant worden. Met een droge opsomming van slim bedachte zoekwoorden krijg je dat niet voor elkaar: daarbij klikken mensen van vlees en bloed verbazingwekkend snel weg.

Er is nog iets waar mensen voor wegklikken: taalfouten. Je taalgebruik vormt een belangrijk onderdeel van de eerste indruk die je maakt, ook online. Achter een slordige tekst zal wel een slordig persoon zitten, denkt de lezer al gauw. Toch maar ergens anders kijken…

Ga dus geen taalfouten maken om het de zoekmachines naar de zin te maken. Schrijf niet ‘studie coach’ omdat daarop gegoogeld wordt, want in het Nederlands schrijven we zulke woorden aan elkaar. Schrijf je, zoals ik, over reizen, noem de Oude Stad in Praag dan niet Old Town. Zoek de Tsjechische naam op of gebruik de Nederlandse variant, maar grijp niet naar het Engels omdat dat nu eenmaal het meest wordt gebruikt op Internet.

Wat dan wel?

Zet bij het schrijven je lezer op de eerste plaats en de zoekmachines op de tweede. Schrijf leesbare teksten en maak een goede eerste indruk door te laten zien dat je zorgvuldig werkt.

3. Schreeuwen met je opmaakschreeuwende tekst

Je kent ze vast wel. Van die teksten die HELEMAAL IN HOOFDLETTERS ZIJN GESCHREVEN of waarbij Elk Woord Zo Belangrijk Is Dat Het Een Hoofdletter Verdient. Het is vast bedoeld om de aandacht te trekken, maar wordt al gauw opdringerig. Dat stoot veel mensen af, net als teksten waarin om de drie woorden iets is onderstreept of vet, cursief of felgekleurd is gemaakt.

Als je aan je website werkt, is het soms verleidelijk om hier en daar nog iets leuks toe te voegen. Ook ik ontdek regelmatig weer een leuke nieuwe widget die ik graag een plekje wil geven. Maar pas op dat het niet té wordt. Te veel bijzondere opmaak, verschillende onderdelen en opvallende beelden kunnen ervoor zorgen dat bezoekers niet meer weten waar ze moeten kijken en van pure keuzestress wegklikken.

Wat dan wel?

Maak je teksten overzichtelijk door tussenkopjes en lijstjes met opsommingstekens te gebruiken. Zorg dat je opmaak en de beelden die je gebruikt ondersteunen wat je wilt zeggen en niet de aandacht van de lezer afleiden.

Deftige taal, taalfouten voor SEO en schreeuwerige opmaak mag je dus meteen vergeten als je webteksten gaat schrijven. Wat je wel mag onthouden, is eigenlijk heel simpel: blijf jezelf, schrijf voor je lezers en blijf rustig. Dan komt het helemaal goed.

 

Lees ook onze andere blogs uit de serie ‘Website tips’

Website tips #1 3 tips om te vergeten als je webteksten schrijft Deze starten tip lees je nu.
Website tips #2 Waarom bloggen als therapeut of (para)medicus?
Website tips #3 Hoe je met je over ons pagina meer klanten trekt
Website tips #4 Waarom wordt mijn website niet gevonden in Google: 8 redenen
Website tips #5 Een website is weggegooid geld
Website tips #6 Heeft jouw website last van te weinig bezoekers en weet je niet waarom?
Website tips #7 De nr. 1 reden waarom bezoekers van je website geen klant worden
Website tips #8 Fotobewerking: PNG, JPG of GIF, wat, waar en wanneer?
Website tips #9 SEO wat is dat?
website tips #10 Wat anderen vinden van je website