geld

Jouw relatie met geld

, ,

Sta jij er weleens bij stil wat jouw relatie met geld is en hoe dat effect heeft op jouw praktijk?

Als holistisch therapeut of zorg ZZP-er is het eigenlijk de normaalste zaak van de wereld dat je werkt vanuit je passie.
Wat wij heel vaak horen van onze doegeldlgroep:
ik volg mijn passie en help mensen, en ik doe het niet voor het geld

Die opmerking begrijpen wij heel goed, want wij willen ook mensen helpen vanuit onze passie.
Toch zeggen wij tegenwoordig dit: geld verdienen met je passie is ok!
Wij zullen eerst met de billen bloot gaan en dan mag jij.

Onze relatie met geld

Toen Désirée en ik onze route gingen uitstippelen voor onze Treasure Hunting Tour, hebben wij er ook eens bij stil gestaan.
Lekker in het zonnetje genietend op de boot, bleken het toch lastige vragen.
Wat is onze relatie met geld?
Wat hebben we uit ons gezin meegekregen?[pullquote style=”right” quote=”dark”]Ik volg mijn passie en help mensen, en ik doe het niet voor het geld[/pullquote]
Hoe was die relatie in het verleden en hoe is hij nu?
Het is fijn om het daar als zussen eens over te hebben.
Wij ontdekten te zijn opgevoed met o.a. de volgende gedachtes:

  • goed uitkijken als je ergens in investeert
  • zuinig zijn en niet iets weggooien als je het nog denkt te kunnen gebruiken
  • mocht je veel geld hebben, dan kun je het beter niet laten merken
  • het is niet goed om je hoofd boven het maaiveld uit te steken
  • misschien niet zo duidelijk, maar toch onderliggend: de man verdient het geld
  • geld is handig als je het hebt, je kunt er veel voordelen van ondervinden
  • geld kan ook negatief gedrag en ruzies veroorzaken

Deze waarden hebben duidelijk invloed gehad op ons gedrag en de keuzes die we gemaakt hebben.
Persoonlijk, en ook zakelijk.
Allebei hadden we vóór Booest andere ondernemingen en we moesten echt een drempel over om nog een keer in onszelf te gaan investeren.

Gelukkig besloten we de sprong te wagen en onze krachten te bundelen.
We investeerden in een jaar lang coaching, een aantal aanvullende cursussen en nu met meer focus hebben we Booest opgericht.
En het voelt goed en het gaat goed.
Gek, er is iets veranderd in onze mindset en we hebben afgerekend met een aantal oude waarden.
Het klanten werven en ons laten betalen voor onze diensten blijkt ineens niet zo moeilijk meer.
Want geloof me, wij vonden het ook lastig om onze prijs te noemen.

En nu jij: wat is jouw relatie met geld?

Heb jij er ooit weleens bij stil gestaan?

Om je een eindje op weg te helpen kun je eens kijken of jij onder 1 van deze types valt.

  1. Uitgever: je vindt het leuk om geld uit te geven. Je hebt schulden of hoge creditcard rekeningen. Je doet vaak impulsaankopen. Aan het einde van het geld houdt je zogezegd een stukje maand over.
  2. Spaarder: je focust op sparen en maakt je zelfs zorgen of je wel genoeg spaart. Je geeft niet veel uit en je bent je bewust van wat er op je bankrekening staat. De constante zorg om te sparen zorgt er voor dat je vaak niet echt kan genieten van het leven en het uitgeven van geld. Het kan je ook weerhouden om geld uit te geven voor mogelijkheden om verder te groeien, zoals opleidingen.
  3. Ontwijker: Je weet eigenlijk niet precies hoeveel geld er op je rekening staat. Je maakt je rekeningen vaak niet open of je mail, want je vind het niet nodig de realiteit te zien. Vaak heeft de ontwijker geen idee dat geld hem/haar stress en angst geeft.
  4. Martelaar: je bent niet echt een spaarder, een uitgever of ontwijker. Je gelooft echter dat jij het niet verdiend om geld te hebben, want jij verleent diensten en daar hoef je niet voor betaald te krijgen. Soms denkt de martelaar dat geld hebben of verdienen slecht is. Liever een ander helpen dan voor jezelf zorgen! De martelaar durft eigenlijk geen geld voor zijn/haar diensten te vragen, want hij/zij zegt ook niet veel geld nodig te hebben voor zijn/haar levensstijl.

Natuurlijk is het ook mogelijk dat je een soort combinatietype bent. Er is overigens geen goed of fout aan deze types, zolang er maar balans is.
Jij bent zelf degene die kan aangeven of er balans is.

Hoe beïnvloedt jouw relatie met geld jouw praktijk/onderneming?

Het zijn allemaal geen wetmatigheden, maar de kans is groot dat jij een van deze zaken herkent.

Je bent jouw praktijk gestart vanuit je passie, een hoger doel, je wilt mensen helpen.
Dat is super!
Maar is jouw geven en nemen wel in balans?
Als jij meer geeft dan dat je krijgt en eigenlijk te weinig geld hebt om te leven, dan is de kans groot dat je je daar niet goed bij voelt.
Ook al laat je dat niet merken.
Een onderneming hebben om mensen te helpen en daarbij weinig verdienen, is praktisch gezien geen onderneming.
Het is eigenlijk meer een hobby, waar je iets mee kunt verdienen.

Als jij bereid bent om in jezelf te investeren, zul je zien dat anderen ook in jou willen investeren.
Geld kun je zien als energie. Je krijgt dan energie voor energie.

Ben jij een ontwijker?

Dan kijk jij waarschijnlijk bijna niet op je bankrekening en heb je kans dat wanbetalers ook nooit meer gaan betalen.
Dan zul jij waarschijnlijk geen financieel plan hebben, waardoor je focus krijgt en weet hoeveel jij wil verdienen en wat je daarvoor moet doen.

 

Ben jij een martelaar?

Zorg dan dat het geven en nemen in balans is.
Een onderneming heb je per definitie om geld te verdienen, dus dien je jouw financiën ook onder ogen te zien.
Als je angst hebt rondom geld, houd jij jouw praktijk ongewild klein (en dat terwijl je graag veel mensen wilt helpen).
Kan het zijn dat jouw angst om geld te vragen te maken heeft met een minderwaardigheidsgevoel? Vraag jij jezelf af:
“Wie ben ik om zoveel te vragen voor mijn diensten”?
De kans is groot dat je wel investeert in cursussen om nog beter in je vak te worden, zonder dat je investeert in het aan de man brengen van jouw diensten.
Eigenlijk ben je al super goed in wat je doet, maar heb je meer klanten nodig om te kunnen helpen.
Misschien moet jij heel erg hard werken om genoeg geld te kunnen verdienen om de schoorsteen te laten roken.
Dat kan toch anders?

Het hele verhaal hierboven over jouw relatie met geld, heeft eigenlijk te maken met mindset.
Als je realiseert welke mindset je hebt, kun je er iets aan doen, als dat nodig is.
Je kunt ook hulp inroepen om hierbij geholpen te worden.

 

Een trend rondom geld

Zoals je misschien inmiddels wel weet houden wij ons bij Booest ook bezig met trends.
Een van de trends is dat de ziektekostenverzekeraars steeds minder vergoeden.
Therapeuten moeten gaan nadenken om onafhankelijk van de vergoedingen een inkomen te kunnen genereren.
Wij organiseren daar een webinar over.
In onderstaande video vertel ik je iets meer hierover en onder de video vind je de link voor nog meer informatie en om je in te schrijven.

Meer informatie over ons webinar kun je vinden via deze link: KLIK HIER

booest fototacktiek

Hoe foto’s het werven van klanten makkelijker kunnen maken

, ,

Het zal wel in de genen zitten van ons Boezen, want wij lopen allebei vaak met onze camera te zeulen. Ja, zeulen in ons geval, want we hebben ieder inmiddels een aardige camera met dito lenzen en een mooie tas om alles in op te bergen.

Onze vader was degene die ook altijd met zijn camera liep en voor iedereen foto’s nabestelde.

Gelukkig is nabestellen in de huidige tijd niet meer nodig. Delen van je foto’s gaat heel makkelijk met die digitale fototechnieken. Zelfs onze mobiele telefoons zijn uitgerust met prima camera’s, dus in principe hoeven we nooit verlegen te zitten om een snapshot te maken.

Booest fototactiek

Jarenlang hebben wij foto’s opgeslagen om ooit nog eens te kunnen gebruiken. Dat komt de laatste tijd goed van pas, want sinds we op onze Booestblog schrijven putten we continu uit onze eigen foto’s. Naast het feit dat deze foto’s onze website een persoonlijk tintje geven, hebben we zo ook niet te maken met allerlei auteursrechtelijke problemen. Deze manier van werken maakt deel uit van onze Booest fototactiek.

Waarom maken wij veel gebruik van foto’s en waarom raden we jou dat ook aan?

  • Foto’s kunnen je helpen een beter beeld van iets te krijgen
  • Zelfgemaakte foto’s geven een persoonlijk tintje
  • Foto’s geven vertrouwen (zeker als ze zelfgemaakt zijn)
  • Het is bewezen dat posts op sociale media beter gelezen worden als er een foto bij zit (wij hebben dat zelf ook onderzocht op onze Facebookpagina en het klopt)
  • Een boodschap kan beter blijven hangen als er een foto bij zit
  • Een foto inspireert
  • Een foto kan je een goed gevoel geven
  • Foto’s beïnvloeden de lezer/kijker

Wij raden jou het gebruiken van foto’s dus aan, omdat dit nu allemaal precies is, wat jij met je website of ander reclame materiaal wilt bewerkstelligen: vertrouwen wekken en dat mensen jouw boodschap onthouden.

In het boek: Eyetracking Web Usability van Jacob Nielsen is onderzocht welke foto’s wel en niet werken op internet.

Welke foto’s worden niet of slecht bekeken op het internet?
  • Met een laag contrast (korrelig)
  • Van slechte kwaliteit: onscherp & vage kleuren
  • Rommelige
  • Met een drukke achtergrond
  • Die lijken op een advertentie
  • Die weinig of geen relatie hebben met de inhoud van de pagina
  • Niet inspirerend
  • Stockfoto”s
  • Kil, nep of “glad”
  • Verkleinde foto’s
Dit soort foto’s en beelden  worden wel bekeken:
  • Kwalitatief goede foto met een hoog contrast
  • Scherp & kleurrijk
  • Uitgesneden foto’s (i.p.v. verkleind)
  • Niet te gedetailleerd
  • Rustige achtergrond
  • Goed passend bij je content
  • Echt aantrekkelijke foto’s
In echt aantrekkelijke foto’s zie je:
  • (Glim)lachende mensen
  • Mensen die naar de camera kijken of  hun gezicht naar de camera gericht hebben
  • Sexy lichamen en lichaamsdelen
  • Smakelijk uitziende objecten
  • Heldere instructies en informatie

Wil jij klanten aantrekken met jouw website of ander reclamemateriaal?

Kijk dan eens kritisch naar jouw website en ga snel aan de slag met het maken van klanten aantrekkende foto’s. Met deze foto’s kun jij dan jouw websitebezoeker een betere indruk geven over jou en wat jij te bieden hebt, waardoor hij sneller voor jou zal kiezen dan voor een ander, waar hij geen indruk van krijgt. Lees onze blog over website verbeteringen er nog eens op na.

 

 

planning maken

Laat je niet afleiden van jouw doel

,

Heb jij ook een afleidingsmonster?

Dit klinkt je vast bekend.planning maken
Je stapt uit bed vol ideeën hoe jij de dag productief gaat doorbrengen.
Je hebt geen afspraken gepland, maar een hele dag boekhouding, marketing, plannen maken etc.

Je gaat naar je praktijk en start om 8 uur je computer op om je email te bekijken.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je lekker vanuit huis werkt en bij je ontbijtje de computer opstart.
En dan gebeurt het: het afleidingsmonster komt voorbij.

“Oh, dat is een urgent mailtje” en er moet iemand gebeld worden.
Die blijkt niet bereikbaar, dus je gaat naar de volgende mail.
Ah, een notificatie van Facebook. Je hebt een nieuw vriendschapsverzoek ontvangen.
Eens kijken wie dat is en wie haar vrienden zijn.
Oh dat is grappig, ze heeft ook nog een eigen bedrijf.
Meteen maar even haar website bekijken.
Interessant, ze organiseren events en trainingen.
Oh, leuk, die training had ik altijd al willen doen.
Eens zien of er nog meer bekenden meegaan, dan kan ik misschien ook gaan.
Wacht even, de agenda erbij halen.
Oh, ja ik moest vandaag de tandarts ook bellen om een afspraak te maken.
Jé, die bel ik meteen maar.
De Facebookpagina blijft open staan en daar komt iemand op de chat.
“Hoe gaat het? Had je mijn foto gezien, mijn kat heeft 2 vogels gevangen vandaag.”
Jij antwoordt: “oh nee, nog niet gezien, goh het is wat”.

En voor je het weet ben je alweer een uur achter de computer bezig en ben je wel weer aan koffie toe.
Ah, een telefoontje van een cliënt. Hij heeft dringend je raad nodig, want hij komt er zelf niet uit.
Ok, inmiddels weer een uur verder is het onderhand lunchtijd.

Dit zijn de afleidingen die ervoor zorgen dat je aan het einde van de dag denkt: “er is niets uit mijn handen gekomen”.

Ik noem ze mijn afleidingsmonsters.

Hoe komt het dat we starten met de beste voornemens voor die dag en toch zo snel afgeleid raken?
Ik denk dat dit komt omdat we ze niet verwachten en omdat we geen plan hebben hoe met afleidingen om te gaan.

Hoe gaan we makkelijker met deze afleidingen om?

Ik geef je hiervoor 3 tips.

  1. Start de dag alleen met de echte urgentiegevallen.
    Ik weet dat jij als empathisch therapeut anderen wilt helpen. Maar is het echt nodig dat jij meteen die email of dat telefoontje beantwoordt? Natuurlijk is het verleidelijk om hierop ja te zeggen. Bedenk echter dat als je nee zegt, je ergens anders ja op zegt. Je zegt dan ja tegen productiviteit, tegen jouw schema en wat het belangrijkste is: je zegt ja tegen jezelf.
  2. Maak een schema.
    Maak elke dag tijd om de niet urgente gevallen af te handelen. Dus plan je hele dag niet helemaal vol, zodat je die tijd over houdt.
    Houdt verspreid over de dag tijd gereserveerd over voor de afhandeling van die niet urgente zaken.
  3. Probeer niet alles zelf op te lossen.
    Ik heb zoals ik dat noem een LZO vakje in mijn hoofd. LZO staat voor: Lost Zichzelf Op.
    Mensen vragen je vaak wat, of je bijv. iets voor hen kunt opzoeken. Als je nog niet antwoordt en een tijdje wacht, krijg je een berichtje dat ze het al hebben gevonden.
    Dus als je even wacht met antwoorden, geef je anderen de kans iets zelf te doen. Realiseer je hierbij dat dit een win-win situatie voor beiden kan zijn.

Dit zijn een aantal eenvoudige tips, die je meteen toe kunt passen.

Waarvan maak je een schema?

Als ondernemer zijn er altijd belangrijke activiteiten die je op je agenda wilt hebben.
Dat kan de start van een nieuwe cursus zijn, het invullen van je belastingaangifte, de publicatie van een boek, het online gaan van je nieuwe website, noem maar op.

Op de foto bovenin deze blogpost zie je Désirée voor onze jaaragenda staan.
We hebben deze vandaag gevuld met activiteiten, webinars, events en andere belangrijke data.
Als je deelnemers wilt voor je activiteiten, zul je ze wel moeten laten weten dat er ook activiteiten zijn en moeten ze ook weten of dat iets voor hen zou kunnen zijn.
Dat dien jij dus jouw potentiële klanten te laten weten.
Je zult dus aan marketing moeten doen, of je dat leuk vindt of niet.
Dit kan via diverse kanalen:

Online marketingskanalen: Website, Facebook, Twitter, LinkedIn, Forums etc.
Offline marketingskanalen: Plaatselijke krantje, foldertjes, netwerkbijeenkomsten, een brief etc.

Om ervoor te zorgen dat jouw activiteit goed bezocht wordt, is het belangrijk hiervoor op tijd te gaan werven.
Daar maak je een schema voor. Wanneer je op welk soort medium, welke actie doet.
Door dit schema blijf jij gefocust op het doel wat jij je gesteld hebt.
Wij raden je dit echt aan, want wij ervaren zelf dat zo’n schema echt werkt.

Gratis Webinar

In ons schema voor het komende jaar staan voor de maand augustus 2 gratis webinars gepland.
Jij kunt je daar als lezer natuurlijk ook voor inschrijven.
We geven je via internet een uur lang tips en adviezen.
We vertellen je door welke 3 misverstanden jij telkens opnieuw klanten moet werven voor jouw praktijk.
De inschrijvers voor onze nieuwsbrief krijgen de 1e kansen, want we hebben maar een beperkt aantal plaatsen.
Schrijf je daarom in voor onze nieuwsbrief en verzeker je ervan dat je als 1e de uitnodiging voor deze webinars in jouw mailbox krijgt.
Je ontvangt meteen de preview van ons e-book en 3 gratis Facebookvideo’s met 16 handige Facebook tips.

Wij zijn natuurlijk ook weer benieuwd of jij ook zo’n afleidingsmonster hebt en hoe jij daarmee omgaat.
Laat hieronder je reactie achter.
Als je dit een leuke blog vond, dan zouden wij het erg tof vinden als jij hem wilt delen met iemand waarvan je denkt dat hij/zij hier ook wat aan heeft.

inspireer door het vertellen van verhalen

Gebruik verhalen om jouw klant te inspireren

, , ,

gebruik verhalen om je klanten te inspirerenVerhalen vertellen en gebruiken noemen ze storytelling en dat is een grote trend tegenwoordig.

Je denkt misschien wel: “wat moet ik ermee, al die nieuwigheden”?
Het is eigenlijk geen nieuwigheid, want het is iets dat al sinds mensenheugenis bestaat
Nu je dat weet, herken je deze voorbeelden misschien uit jouw eigen leven.

  • De verhaaltjes voor het slapen die je vader of moeder je vertelde
  • Het spannende verhaal van je vrienden verteld bij een kampvuur
  • De bijbelverhalen in de kerk.

Zelf maak ik het dagelijks mee dat mensen aan onze (die van mijn man en mij) lippen hangen.
We hebben namelijk een fantastisch verhaal, wat zo in een episode van Spoorloos op TV zou kunnen.
Het is best een lang verhaal en we proberen er soms nog weleens met een verkorte versie vanaf te komen, maar mensen willen altijd meer weten.
Als je ze dan later nog eens tegen komt, weten ze ook zowat het hele verhaal nog te reproduceren en ons vergeten ze ook niet.

Daar zit nu juist de kracht van het verhaal, de story. Datgene dat verteld wordt, blijft beter in je geheugen hangen.
Voor mij als beelddenker heb ik ook meteen een beeld bij het verhaal dat wordt verteld.

Nu gaat het om een persoonlijk verhaal, maar het had net zo goed verteld kunnen worden door een coach of trainer als voorbeeld van doorzettingsvermogen.
Na een ellendige jeugd, een leven met veel tegenslagen en een zoektocht van 3 jaar naar een biologische vader, is uiteindelijk door door te zetten, de zon uiteindelijk gaan schijnen.

De kracht van storytelling

Storytelling wordt veel gebruikt en dat is niet voor niets.
Het werkt krachtig en effectief.

  1. Overzicht: een verhaal zorgt voor een overzicht en samenhang van gebeurtenissen.
    Het wordt makkelijker onthouden en doorverteld. Een verhaal wordt onthouden doordat mensen zich ermee kunnen identificeren.
  2. Richting: verhalen bieden houvast en geven richting, zeker ook in onzekere tijden.
    Onze hersenen zijn op zoek naar samenhang tussen informatie en een verhaal biedt dit.
    Met een verhaal kun je een bruggetje slaan van iets onbekends naar iets bekends voor de lezer.
  3. Verbinding: een verhaal verbindt. Je maakt connectie met de ander door het vertellen van een goed verhaal. Je vertelt iets over jezelf.
    Jij bent ook maar een mens. Nagenoeg elke spreker praat makkelijker als hij een verhaal vertelt, dat maakt hem toegankelijker.
  4. Inzicht: verhalen geven inzicht, geven redenen en onthullen het waarom.
    Ze kunnen ook richting aangeven door je aan het denken te zetten.
    De toehoorders van verhalen zijn veel actiever en creatiever.
    Met verhalen maak je de onderwerpen waar je het over hebt, smeuïger, makkelijker toegankelijk.
  5. Emoties: verhalen spelen in op emoties.
    Ze zetten aan tot denken, maar ook tot voelen.
    Er ontstaat minder weerstand bij de luisteraar door het verhaal.
    Een boodschap overbrengen met feitelijkheden is een manier om te overtuigen die weerstand opwekt.
  6. Overtuigend: door het verhaal wordt de overtuigingskracht van de verteller versterkt.
    Door een verhaal wordt de luisteraar weer even wakker geschud/ geactiveerd.
    Hoe beeldender namelijk het verhaal, hoe meer de luisteraar geactiveerd wordt.
    Dit heeft te maken met het feit dat meer delen van de hersenen actief worden door te verwijzen naar geur, kleur, smaak en beweging.

 Storytelling als marketingstool

Het zal je niet verbazen dat storytelling heel goed als marketingtool gebruikt kan worden.
Ga maar eens goed naar de tv reclames kijken en ontdek in welke ze storytelling gebruiken.
Bij marketing wil je namelijk overtuigen, inspelen op emoties, inzicht geven, verbinding maken, identificatie van de kijker tot stand brengen etc.

Waarom is storytelling van waarde voor jou, je praktijk of product?

Bedenk dat puur informatie verstrekking te weinig betekenis heeft voor de lezer.
Zodra de lezer (of kijker) emotie voelt is hij betrokken.
Door storytelling smeed je een band en maak je verbinding.
Ongemerkt gaat de lezer als het ware van je houden.
Dat wil jij toch, want dan komen ze naar jou!

Wat zijn de kenmerken van een goed verhaal?

Een goed verhaal heeft de volgende kenmerken:

  • Het staat op zichzelf en heeft een begin, midden en einde
  • Het bevat verhalende elementen:
    • een hoofdpersoon
    • een verhaallijn met daarin een ontwikkeling als gevolg van een worsteling, dilemma of conflict
    • tegenstanders
    • medestanders
  • Het is authentiek: waar of waarachtig
  • Het is persoonlijk
  • Het is prikkelend en roept emotie op en/of wordt met emotie verteld
    ([1] Tesselaar/Scheringa, Storytelling Handboek, Boom 2008)

 Ja, dat zeg je nou wel, maar wat moet ik vertellen dan?

Moet het verhaal altijd over jezelf gaan?
Nee hoor, dat hoeft niet. Het mag wel.
Wanneer je op de ‘over ons‘ pagina een verhaal vertelt over jezelf, kan dat echt een toegevoegde waarde hebben.
Ook in blogposts is het nuttig en verbindend om een verhaal te vertellen met jou als hoofdpersoon.
Toch kun je bijvoorbeeld ook schrijven over je klanten.
Over wat hen beweegt, over een waar gebeurd verhaal dat je met een klant hebt meegemaakt.
Indien nodig uiteraard geanonimiseerd.

Wat kun je vertellen:

  • Waarom je jouw vak nou zo leuk vindt
  • Waar kun ze jou nou ’s nachts voor wakker maken
  • Hoe heb je besloten om de praktijk te gaan voeren die je nu voert
  • Wie is jouw grote voorbeeld
  • Wat je wilt uitstralen met je bedrijf

De bijzonderheid van je verhaal zit vaak in jouw kijk op zaken, jouw ervaring, de manier waarom jij je klanten juist nou net anders benadert.
Je verhaal is goed als het tot actie aanzet.
De lezer of kijker krijgt kriebels en wil er wat mee gaan doen.
Dan is je verhaal op de juist manier overgebracht en zet het aan tot beweging.

Storytelling kan ook met video, muziek of foto’s

Bedenk dat storytelling ook kan met foto’s, video of muziek. Of een combinatie van deze mogelijkheden. Verhalen kun je heel breed inzetten. Je kunt bijvoorbeeld ook tekeningen gebruiken als basis voor je verhaal.

Zo werk ik graag met fotografie. Ik ben op een meer verhalende manier foto’s gaan maken voor bij de blogposts. Niet altijd hoef je letterlijk een foto te maken. De foto mag mijns inziens ook een gevoel uitdrukken. Wist je trouwens dat veel foto’s op onze Booest website door ons zelf gemaakt zijn, maar dat ter zijde.

Meer Storytelling

Gebruik jij al verhalen als marketingtool of ben je nog een “rookie” op dit gebied?
Natuurlijk ben ik geïnteresseerd in jouw succesverhalen of ervaringen op dat gebied.
In het invulvak onderaan deze pagina kun je ze delen.
Je kunt hier ook je vragen stellen als je meer wilt weten over Storytelling.
Wil je leren hoe je kunt ‘storytellen’? Lees dan dit boek eens. [2] Storytelling in 12 stappen van Mieke Bouma.

[1] Storytelling Handboek, organisatieverhalen voor managers, trainers en onderzoekers. Tesselaar/Scheringa, Boom 2008

recept van mijn oma

Wat het recept van onze oma met klanten winnen te maken heeft

,

Hoe krijg jij (nieuwe) klanten?

Iedereen heeft zo zijn manier om nieuwe klanten te krijgen.
Het beste lukt dat door een manier te zoeken die jij prettig vindt.
Dat kan zijn door netwerken, door te schrijven, door folders te verspreiden, noem maar op.
Je bereikt dan potentiële klanten, maar hoe worden ze dan klant bij jou?

Een goede manier daarvoor is door contact met ze te maken.
Door verbinding te zoeken, kun je nieuwe klanten aantrekken.
Eigenlijk is verbinding maken iets waar therapeuten over het algemeen heel goed in zijn.
Ja, dat is weer makkelijk gezegd, maar hoe trek je er dan klanten mee aan.
Daarvoor heb je een heleboel tools en alles bij elkaar noemen we dat Marketing.
Het blijft een woord wat misschien ver van je bed staat, maar het hoeft niet zo moeilijk te zijn hoor.
Als je er echt mee aan de slag gaat en de manier hebt gevonden welke bij jou past, zul je ontdekken dat je het zelfs leuk gaat vinden.

Een verhaal over onze oma Boes, en hoe wij leerden delen recept van mijn oma

Om je het een en ander uit te leggen, gaan even terug naar een verhaal over onze oma.

Ze was een ware meesteres in heb maken van gebak en zoete versnaperingen.
Altijd als er een feestelijke gelegenheid was, werden wij getrakteerd op haar overheerlijke baksels.
De hazelnootcake was haar specialiteit.
Lekker met een toefje slagroom erop.

Ze heeft het recept altijd geheim gehouden voor ons, maar na haar overlijden hebben wij een boekje gevonden met de bereidingswijze.
Gelukkig, want nu konden wij op onze beurt feestgangers laten genieten van deze verrukkelijke cake.
Lang hebben wij het recept, net als onze oma, voor onszelf gehouden.
We kregen wel vragen hoor voor het recept, maar dan losten we dat op door zelf die cake voor de mensen te bakken.
Het recept bleef in de familie. Toch kregen we op den duur steeds minder vragen, want men wilde ons ook niet belasten.

Nu weten we dat dit anders kan.
Doordat wij het recept voor onszelf hielden, waren er weinig mensen die konden genieten van deze heerlijke cake.
Het is overigens ook een trend: Delen. Denk aan bijv. het fenomeen Greenwheels.

We kennen nu de formule: delen = vermenigvuldigen.

Als wij het recept gaan delen met anderen, gaan ook andere mensen de cake maken.
Die mensen aan het recept ook weer delen, want het is echt een heerlijke cake = vermenigvuldigen.

Wat gaat er ook gebeuren: we gaan contact maken.
Er gaan geheid vragen komen of we misschien nog meer van die lekkere recepten hebben en laten we die nu ook nog hebben.
Misschien kunnen we zelfs wel een groep gaan maken van liefhebbers van de Oma Boes recepten.
En zeg nou zelf: daar word je toch helemaal blij van? Zeker als je weet hoe lekker dat die gerechten zijn.

nieuwe klanten

Het sleutelwoord is hier dus: delen en daardoor contact maken.

Hoe kun je dit dan toepassen voor jouw praktijk?

Klanten aantrekken werkt dus door contact maken en te delen

Hier bestaan verschillende recepten voor.
Smaken verschillen natuurlijk, dus het is aan jou om het recept uit te zoeken dat voor jou het beste werkt.
De verhoudingen van de te gebruiken ingrediënten kunnen dus verschillen.
Dit recept noemen we: jouw verbindingsplan of marketingplan.

De 5 belangrijkste ingrediënten van jouw verbindings- of marketingplan:

  1. De doelgroep van jouw service of producten vaststellen, m.a.w. wie zijn je ideale klanten
  2. Zoek de klanten daar waar zij voor hulp gaan zoeken (online en offline)
  3. Stel jouw 2 tot 3 online marketing instrumenten vast en ga jij delen.
  4. Maak 2 tot 3 offline instrumenten waar jij je prettig bij voelt en waarmee je contact kunt maken.
  5. Gebruik de resultaten van je marketing. Onderzoek ze dus!

[message type=”custom”]Spreekt dit verhaal over onze oma je aan? Je doet ons een groot plezier als je indrukken deelt via Twitter, Facebook of email.  Bijvoorbeeld met de volgende tekst: “Inspirerend verhaal over het delen van recepten” Tweet dit door | Deel op Facebook.  Dank je wel![/message]

Ps. mocht je het hazelnootrecept willen, dan kun je ons natuurlijk ook een mailtje sturen.

Nieuwe Rubriek: Gluren bij de buren (video)

,

Inspiratie opdoen bij een ander.

Onze nieuwe rubriek heet ‘Gluren bij de buren’.
Het klinkt misschien een beetje stiekem, maar het bekt zo lekker.
En we doen het eigenlijk allemaal best graag.

In deze rubriek zullen wij inspirerende voorbeelden van anderen met je delen.
Dat kunnen bijvoorbeeld websites zijn van collega therapeuten, masseurs en yogastudio’s zijn, maar ook marketing voorbeelden uit heel diverse vakgebieden of media.
Dat kunnen leuke visitekaartjes zijn of andere zaken waar wij tegenaan lopen en die we graag willen delen.

Het doel is te leren van anderen, zodat je vervolgens deze opgedane inspiratie in kunt zetten in jouw praktijk.

Als eerste in de reeks hebben wij virtuele ‘buur’ Mirjam van Rees gevraagd of wij haar Pinterest pagina mochten laten zien. Daar had ze in het geheel geen bezwaar tegen. De Pinterest pagina van Mirjam van Rees: http://pinterest.com/mirjamvanrees/.

Mirjam van Rees heeft een zeer uitgebreide Pinterest pagina. Zij is echt een goed voorbeeld van hoe je dit medium zakelijk kunt gebruiken om contact met je klant te maken, tevens zelf bekendheid te krijgen en interactie te creëren op je eigen website.

Pinterest zakelijk gebruiken

Pinterest is een manier om links en informatie van beelden te delen, of om gewoon gekke, mooie, inspirerende foto’s of video met je vrienden te delen. Deze vrienden kunnen ook bedrijven zijn.

Een paar eigenschappen van Pinterest op een rijtje:

  • Pinterest bestaat bijna geheel uit beelden. Beelden zeggen vaak veel meer dan woorden.
  • Eigenlijk kun je het vergelijken met een prikbord uit de jaren ’70. Je prikte daar mooie foto’s, uitnodigingen en nog veel meer op.
  • Je kunt Pinterest heel goed gebruiken voor het verzamelen van je eigen inspiratie.
  • Je kunt je inspiratie delen met (potentiële) klanten.
  • Het is heel makkelijk in het gebruik.
  • Je kunt Pinterest gebruiken als marketing middel.

Bekijk ons filmpje hieronder om inspiratie te krijgen van Mirjam en te overwegen of je Pinterest gaat inzetten als informatiekanaal.

Of misschien heb je al een pagina en krijgt door het zien van Mirjam’s pagina zin om weer eens lekker te gaan pinnen.

Wij zouden het heel leuk vinden om ook eens op jouw Pinterest pagina te kijken.

Dus spam vooral even jouw Pinterest link hieronder als reactie. Dan kunnen wij weer ideeën en spirit opdoen van jouw pagina.

Gluren bij de buren

from Booest on Vimeo.

Trends therapeuten

Trends voor de therapeut uit London

,

Trends voor de therapeut, wat moet ik me daarbij voorstellen?

Het zal je verbazen hoe waardevol dat is.

Afgelopen week was ik in London.

Wat een feest om daar te zijn!

Ik kreeg er energie van: een echte Booest zullen we maar zeggen.

Naast lekker eten, stond natuurlijk het spotten van de nieuwste trends op mijn programma.
Grote steden laten zoveel nieuwe ideeën en veranderingen zien. Ik ben dan net een spons, want ik wil alles in me opnemen.

Ik loop door de straten en maak zoveel mogelijk foto’s van dingen die mij opvallen.
Die foto’s kan ik dan later weer gebruiken in onze blogs, dan zitten we nooit met copyright issues.
Ben jij ook blogger? Dan is dit tip 1 voor jou: maak zoveel mogelijk eigen foto’s.

Bekijk de video en zie wat ik gespot heb.

Trends en kunst

Het bezoeken van kunstbeurzen en galeries behoren ook tot mijn manier om trends op te pikken.

Kunstenaars zijn vaak visionairs. Ze zien de wereld vaak anders dan de rest van de aardbewoners.

Ze hebben ideeën die net even verder gaan.
Kunstenaars maken zich bewust of onbewust los van wat de commercie ons voorzet en zij volgen een eigen koers.
Zij maken vaak de trend.
Een kunstenaar beleeft zijn leven vanuit een diepe kern en vormt hierdoor een eventuele basis voor een nieuwe trend.

Ik vind het belangrijk om zo lang mogelijk te proberen om geen oordeel te hebben over de dingen waardoor ik getriggerd wordt.
Er zit namelijk geen goed of slecht in. Ik observeer slechts.
De trends stel ik alleen vast. Ik heb er geen oordeel over.

Angst voor vernieuwing

Hoewel ik zo lang mogelijk probeer geen oordeel te hebben tijdens het spotten, merk ik dat ik soms toch in beweging kom.
Ik krijg weerstand of word juist laaiend enthousiast.
Misschien herken jij dat ook wel?

Vaak heeft weerstand of twijfel angst als basis. Angst voor verandering.
En dan, ….. dan zit ik op het goede spoor.
Als ik merk dat iets me erg tegenstaat of dat ik er aan moet wennen.
Dan zit daar vaak het vernieuwende in. De Trend. Een verandering van gewoonten.

Hoe gebruik jij trends in jouw praktijk?

Trends kun je gebruiken om je als therapeut of zorg ZZP-er te laten inspireren.
Je kunt jouw ondernemerschap er op een hoger plan mee trekken.
Je kunt uit de trends een broodnodige verandering halen die groei voor jou kan betekenen.

Waarom is kennis van trends belangrijk voor jou als therapeut?

  • Je kunt de algemene trends gaan vertalen en bruikbaar maken voor jouw praktijk
  • Je kunt gaan inspelen op veranderende behoeftes vanuit de maatschappij en dus je klanten
  • Je bent toekomstgericht bezig (stilstand is achteruitgang)
  • Je hebt kennis van wat er op jouw vakgebied speelt
  • Je kunt je collega’s een stapje voor zijn
  • Jouw praktijk zal beter gaan renderen

Vertrouwen

Eigenlijk is ons maatschappelijk vertrouwen tot een dieptepunt gedaald.
Banken, advocaten, de kerk, we vertrouwen ze niet meer.

Trust is the new Currency zeggen ze in London. Ofwel, vertrouwen wordt de nieuwe waarde.
Geld wordt door de crisis steeds minder waard, vertrouwen gaat de waarde van geld gedeeltelijk innemen.

Wanneer jij je klanten vertrouwt, dan krijg je dat vertrouwen dubbel en dwars terug.
De klant gaat jou vertrouwen. Want ‘zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten’ zei mijn moeder vroeger altijd.

Ik spotte hiervan een voorbeeld in mijn hotel: de Honesty Bartrends.
Een bar waar je zelf je drankjes kunt inschenken, en waar je noteert wat je hebt gedronken.
Een methode om op arbeid te besparen, die gestoeld is op puur vertrouwen.

Hoe kun je deze trend verwerken in je praktijk?

Door je klanten te vertrouwen, uit te spreken dat jij hen vertrouwt en er naar te handelen.
Een voorbeeld zou kunnen zijn het neerzetten van een geldpotje, zodat je klanten zelf dat aanbevelenswaardige leuke boekje of product kunnen meenemen.
Een ander voorbeeld hebben we ook al gezien: “pay what you want“. In dit geval was het een coach die vroeg om te betalen wat jij de dienst waard vond.
Verbazingwekkend hoeveel er betaald werd.

Trends tijdens Treasure Hunting Tour

Tijdens de Treasure Hunting Tour zul je nog meer trends kunnen oppikken.
We gaan ook dieper in op de verwachtingen en kansen die jou als therapeut te wachten staan.

Je krijgt een beeld van de toekomstige klant en leert hoe jij jouw praktijk daarin kunt laten bloeien.

Schrijf je daarom gelijk in, en zeg:

[custom_button text=”ja, ik beslis” title=”Ja, ik beslis” url=”http://booest.nl/treasure/treasure-hunting-tour/” size=”large” bg_color=”#FF5C00″ text_color=”#FFFFFF” align=”left” target=”_self”]

 

ps. Wil je nog meer van Trends weten? Kijk dan ook eens op ons andere blog: Trendbubbles

Dan hebben wij nog een tip voor je.

Kijk eens op Trendbubbles. Dit is een blog over Dutch Trends & Lifestyle.

Klik hier: http://www.trendbubbles.nl/

keuzestress

Meer klanten aantrekken door te kiezen

, ,

Oftewel: KIES en klanten kiezen jou.

keuzestressOns hele leven staat in het teken van het maken van keuzes.
Er zijn hele studies over het maken van keuzes.
Waarom kiezen we?
Wat kiezen we?
Veel bedrijven verdienen hun geld met het feit dat we keuzes moeten maken.
Denk maar eens aan de studiekeuze bureaus.
Of de werkcoaches die jou helpen kiezen, zodat jij jouw droombaan kan vinden.
En wat dacht je van de dagelijkse terugkerende keuzemoment: wat eten we vandaag?

Je komt er niet omheen: je moet kiezen

De ene keer is het makkelijker om te kiezen dan de andere keer.
Dat ligt ook aan wat ervan af hangt.
Wat kost het je als je een verkeerde keuze maakt?
Niet kiezen is overigens ook kiezen voor de consequenties die dat meebrengt.
Als je keuzestress krijgt, wordt de keuze helemaal lastig en is de kans groot dat je afhaakt.
“Dan maar niets of datgene wat je altijd al koos”, is dan de redenering.
Herken je dat bij jezelf?
Als je ergens gaat eten waar ze een enorme menukaart hebben met onbekende gerechten, of als je bij de mediagigant moet kiezen uit 20 verschillende tv’s of computers?
Kies je dan niet het gerecht wat je vaak eet, zoals een biefstukje en kies je het merk waar je goede dingen over hebt gehoord of wat je altijd al had?

Veel therapeuten vermijden een keuze te maken voor een specialisatie

Over het algemeen zijn therapeuten uitstekend opgeleid.
Veelzijdig als ze zijn laten ze een breed scala aan kennis en vaardigheden zien op hun websites.
We zien dagelijks prachtige of minder prachtige websites, met daarop volop aanbod van verschillende therapieën.
Allerlei problemen en kwalen kunnen verholpen worden als je deze therapeuten gaat bezoeken.
Er is geen keuze gemaakt voor een specialisatie.
Het aanbod is breed, door een keuze dilemma bij de therapeut en door angst om inkomsten mis te lopen.

Waarom kiezen?

De bezoeker van jouw website is waarschijnlijk een potentiële klant of patiënt.
Op zoek naar een oplossing voor zijn probleem.
Op zoek naar iemand die zijn probleem het beste kan oplossen.
Hij is op jouw website gekomen via de zoekmachine of door doorverwijzing.
Hij vraagt zich af of jij degene bent die hem van zijn probleem of kwaal kan verlossen.
Misschien had hij ook wel een bepaald soort therapie in gedachten, maar het kan ook zijn dat hij nog niet weet wat het beste voor zijn klacht kan helpen.

Ziet de bezoeker op jouw website verschillende soorten therapie?
En moet hij een keuze maken uit therapieën, die ook geschikt zijn voor “ikweetniethoeveel” andere klachten?
Dan is de kans groot dat er keuzestress ontstaat en de bezoeker haakt af.
Hij gaat nu op zoek naar iemand die een therapie aanbiedt, die wel speciaal geschikt is voor zijn probleem.
Jij mist deze klant dus, doordat je eigenlijk teveel te bieden hebt.

Door te kiezen ga jij meer klanten aantrekken

Als je dit goed gaat overdenken is het duidelijk.
Jij gaat meer klanten aantrekken als jij je gaat specialiseren.
De klant gaat voor jou kiezen als meteen duidelijk is dat jij degene bent die hij zoekt.
Een specialist wekt vertrouwen.
Feitelijk weten we dit allemaal en passen het zelf ook toe in ons dagelijks leven.
Goede hardloopschoenen koop je niet bij de supermarkt, maar daarvoor ga je naar een speciale sportwinkel.

Over dit onderwerp is nog veel meer te vertellen, maar daarover later.

Voor jou hebben wij een uitdaging voor de komende week:

Ga op zoek naar jouw specialisme

[message type=”custom” width=”100%” start_color=”#FFFFF” end_color=”#F4CBCB” border=”#BBBBBB” color=”#333333″] Wil jij van gedachten wisselen wat je dan gaat kiezen of heb je hulp nodig bij het kiezen.
Neem dan contact met ons op voor een Focusgesprek.
Wil je kans maken op een gratis focusgesprek, schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief, want deze week komt er een speciale aanbieding ter ere van de verjaardag van Nicolette.
Je ontvangt dan meteen ons gratis E-book ’50 Foto ideëen voor je Facebook bedrijfspagina’ en 3 gratis video’s met 16 bruikbare Facebook tips.
[/message]

Vond je dit een nuttig artikel of heb je aanvullingen? Deel ze met ons via de social mediaknoppen hieronder of via de berichtenbox.

Schrijf je hieronder in:
ontvang de 3 Facebook video’s plus de preview van ons E-book Gratis:

{a816ar4777}