ideale openingszin bij netwerken

De ideale openings zin bij een netwerkgesprek

, ,

ideale openingszin bij netwerkenPoep in de broek …

Ken je dat gevoel, van … ik vind het eng maar ik doe het toch…?

Deze blogpost ga ik je een persoonlijk verhaal vertellen over mijn ideale openings zin.

Wist je dat ik een van de negen eerste werknemers was van Lidl in Nederland?

Ja,…in 1995 zag ik een kleine advertentie in de krant staan met daarin de tekst ‘Acquisiteurs gezocht…’

Lidl zocht medewerkers om vastgoed te verwerven.
Ze hadden winkels nodig en snel een beetje.
Het leek mij een groot avontuur om voor een dergelijke keten te werken. een bedrijf dat voet aan de grond wilde zetten bij hun buurland.

Discount cultuur

Dus ik solliciteerde en werd aangenomen.
Ik werd ingelijfd in de discount cultuur.
Bij een discount winkel is het de bedoeling de prijs zo laag mogelijk te houden.
De kosten moeten laag blijven.
Een wereld ging voor mij open, want bij werkelijk alles werd nagedacht of het wel echt nodig was en of het niet goedkoper kon met behoud van kwaliteit en veiligheid.

Ken je dat gevoel, van … ik vind het eng maar ik doe het toch…?

Ik kreeg een auto van de zaak en mocht door Zuid Nederland gaan toeren op zoek naar winkels voor Lidl.
Tsja en dan begint het…. hoe doe je dat?
Nou GEWOON binnenstappen bij bestaande winkels om te vragen of ze tips hebben of misschien nog wel beter om te vragen of ze zelf hun pand niet wilden verkopen.

Gekkenwerk

Je kunt je voorstellen: Poep in de broek! Ik dacht hoe pak ik dat aan en wat ga ik precies vragen.
Wat nu als er net klanten in de winkel staan die mij aankijken terwijl ik met deze gekke vraag kom: “Wilt u uw winkelpand verkopen”. Gekkenwerk.

Daar zat ik dan in mijn groene Volkswagen Passat van de zaak. Met zweet in de handjes te bedenken hoe ik dit varkentje ging wassen. Want dit was nu mijn werk geworden. In contact komen met winkeleigenaren die wel of niet hun pand wilden verkopen. Van Lidl hadden toen nog niet veel mensen gehoord. Dus van de naam moest ik het nog niet hebben.

Als ik in die auto bleef zitten wist ik zeker dat ik hem zo kon inleveren en meteen met de trein naar huis kon. Erop uit dus. Mijn stoute schoenen aantrekken.

Ideale openings zin

Ik ging me bedenken hoe ik het gesprek zou openen. Mijn idee bleek een gouden zet. Een kleine zin die het ijs zou breken en geloof me, ik gebruik hem nu nog steeds als ik iets aan een vreemde moet vragen terwijl ik me oncomfortabel voel bij de vraag die ik eigenlijk wil stellen.

Mijn openingszin was als volgt: “Mag ik u een vreemde vraag stellen ” gevolgd door een stilte die ik dan liet vallen.

Een kleine zin om het ijs te breken.
Die gekke vraag wil toch iedereen horen.
Daar ben je nieuwsgierig naar.

Waarom deel ik dit verhaal met jou

Dit verhaal vertel ik omdat deze manier van introductie mij over een drempel heeft geholpen.
Mijn angst om een vreemde aan te spreken is door het gebruik van deze introductie verminderd.
Sterker nog op een gegeven moment kreeg ik zelfs zeer veel lol in het aanbinden van dit soort gesprekken.

Met behulp van methodes en technieken is het mogelijk jezelf over een drempel heen te tillen.
Iets wat je eerst voor onmogelijkheid hield krijgt ineens een ander perspectief.

Indertijd heb ik zelf het wiel uitgevonden.
Als ik het over mocht doen, had ik mij toentertijd opgegeven voor een cursus om direct beter aan de slag te kunnen met dit soort introducties. Opleidingen en cursussen maken het mogelijk om sneller stappen te zetten en concreter te streven naar je doelen.
Een van de dingen die ik het leukst vindt om te doen voor Booest is jou te vertellen wat deze kleine maar waardevolle tips en trucs zijn.

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

hoe maak je een ebook

Hoe maak je een ebook? Een stap-voor-stap uitleg

, ,

hoe maak je een ebookEen ebook maken is tegenwoordig hèt middel om gratis kennis aan te bieden en op die manier mensen met jouw kennis te laten maken.
Alleen hoe maak je een ebook?
Hoe kies je het onderwerp?
Wat zijn de valkuilen bij het maken van een eigen ebook.
Hoe promoot je een e-book?

Na onze post over het e-book van Janaa, willen we dit keer wat technische informatie geven over het ebook.

Hoe maak je een ebook? 7 stappen

  1. Zorg dat de naam van je bedrijf, jouw eigen naam, een foto van jezelf,  het webadres, de titel van het ebook en je logo op het e-book staan.

  2. Schrijf een inleiding en vertel daarin iets over jezelf en waarom jij dit boek hebt gemaakt.
  3. Maak een e-book met pit, iets wat echt waardevol is en uitstraling heeft (qua inhoud en layout). Je geeft in je ebook echt iets van waarde weg.

  4. Gebruik niet te veel aaneengesloten tekst.
    Houd er rekening mee dat mensen vooral aan de linkerkant van een tekst scannen.
    Maak de indeling een beetje spannend met mooie lettertypes, kopjes, opsommingen en zorg ook voor voldoende afbeeldingen.

  5. Deze afbeeldingen kun je zelf maken (dat is natuurlijk het beste), maar kun je ook via stockphoto sites kopen of zelfs gratis downloaden. Unsplash.com is een van mijn favoriete sites om foto’s te zoeken.
  6. Gebruik begrijpelijke taal die ook voor een leek te begrijpen is. (geen vakjargon)

  7. Maak het ebook in programma’s als Word, Powerpoint of Adobe Indesign. Ook via Canva.com zijn mooie templates om ebooks te maken.
    Maak er daarna een pdf van, zodat iedereen het ebook makkelijk kan lezen en het niet meer veranderd kan worden.
  8. Maak na het schrijven van het boek een inhoudsopgave. Doe dat als je niets meer gaat veranderen, zodat de paginanummer niet kan verschuiven. Je dient dus ook de pagina’s te nummeren.
  9. Zo’n mooie afbeelding van zo’n ebook als hiernaast kun je maken via een Adobe Photoshop handeling (ook wel action genoemd). Wij gebruikten de PSDcovers. Ze zijn gratis te gebruiken zowel voor privé als zakelijk gebruik.ebookcover software
    De kans is echter groot dat je geen Photoshop hebt en dat je toch zo’n mooie afbeelding van het ebook (die net lijkt of het een echt gedrukt boek is) zou willen.
    In dat geval kan ik je de software van ebookcover.nl aanraden. Hiermee kun je makkelijk verschillende soorten afbeeldingen van bookcovers zelf maken. Bezoek de website maar eens. Deze software is een kleine investering voor een professionele uitstraling.
    Klik hier.

 

Wat is het onderwerp?

  1. Maak een ebook over een onderwerp dat echt een oplossing biedt voor een probleem waar jouw klant mee zit.
    Geef tips, achtergrondinformatie of bijvoorbeeld een stappenplan om te doorlopen. Een zogenaamde blauwdruk (blueprint), een werkboek bij een webinar, een compilatie van jouw allerbeste blogposts, een dieetboek, een dagboek, er zijn zoveel mogelijkheden!

  2. Je kunt in het ebook bijvoorbeeld ook veelgestelde vragen van klanten beantwoorden.

  3. Het kunnen onderwerpen zijn die jijzelf onderbelicht vindt binnen jouw vakgebied.

  4. Speel in op de actualiteit: ik zoud als Booest bijvoorbeeld een ebook kunnen maken over de nieuwste trends in netwerkmarketing.

  5. Heb je echt een super specialisme, laat anderen dan meegenieten van jouw kennis!

Valkuilen bij het maken van een ebook

  • De aandacht richten op kwantiteit in plaats van kwaliteit.
    Een e-book van 100 pagina’s is niet persé beter dan een boek met fantastische tips, wat maar 20 pagina’s telt.
  • Vergeten om te promoten.
  • Teveel op de lerarenstoel gaan zitten, doe dit of doe dat (het zijn tips)
  • Niet vanuit je hart spreken
  • Geen voorbeelden of verhalen gebruiken. Illustreer juist met voorbeelden van jezelf en met eigen afbeeldingen, dat spreekt aan.

Een voorbeeld

Het ebook van Jaana Siltasalmi van Shiatsu in bedrijf is echt een goed voorbeeld van hoe je dit kunt aanpakken.
Het begint met een inleiding over wie er achter het bedrijf zit en wat ze doen.
Vervolgens wordt uitgelegd waarom het boek is geschreven.
In het ebook heeft ze veel foto’s verwerkt. De uitstraling is rustig en compact.
Het behandelt het onderwerp zonder veel reclame te maken voor verdere dienstverlening.
Dat wekt vertrouwen en de lezer krijgt de kans om de informatie op te doen waar hij of zij naar op zoek was.

Promotie van je ebook

Je ebook kun je gaan aanbieden via je website of via de sociale media.
Via de sociale media link je dan naar een speciale inschrijfpagina op je website.
Via je website kun je het e-book gaan aanbieden via een inschrijfblok waarin naam en emailadres moeten worden ingevuld.Ebook 50 Foto ideeën
Zo’n blok kun je maken via een speciaal email programma, zoals Mailchimp, Autorespond of Aweber.
Dit blok kun je via een code op je website plaatsen.

Ik ben natuurlijk razend benieuwd of jij al een e-book hebt.
Als je wilt kun je de link naar jouw website hieronder vermelden, zodat anderen jouw e-book ook kunnen gaan downloaden. Daarnaast kun je op de Booest Pinterest account ook een board vinden waar jij de link naar je e-book ook mag posten.

Heb jij ons gratis ebook al?
Wist je dat als je alle 50 tips wilt, je ze via deze link kunt bestellen?

Bewaren

Bewaren

Handtekening Nicolette

PinterestafbeeldingHoe maak je een ebook_pinterest
ebook jaana

Hoe doen de buren het? Het ebook van Jaana

,

ebook jaanaGluren bij de buren, onbeschaamd…?!

Bij Booest gluren wij beschaafd en we zien het als een positieve gewoonte.

Het is een vaste rubriek op onze site.

Om te leren van elkaar en inspiratie op te doen, nemen wij af en toe een kijkje in de keuken van andere bedrijven.

Kijk je met ons mee?

Vandaag nemen wij een kijkje bij Jaana Siltasalmi, hoofddocent en eigenaar van Shiatsu in Bedrijf.

Om geïnteresseerden kennis te laten maken met haar producten heeft Jaana ter introductie een ebook gemaakt over Shiatsu.
Dit ebook krijg je gratis toegezonden als je je naam en email adres achterlaat op haar site.
Als bonus ontvang je dan gelijk ook de tweewekelijkse ShiatsuTips met handige tips en interessante artikelen over shiatsu, stoelmassage en Chinese Geneeswijze

Jaana heeft een ebook gemaakt met de titel “Introductie in shiatsu; werken met kennis en intuïtie”.

Wat is een ebook. Waarom zou je een gratis Ebook aanbieden?

Is dat niet zonde van al je werk, een gratis ebook aanbieden?
Je geeft kosteloos kennis weg, terwijl je ook een klein bedrag voor het boek had kunnen vragen.

Het antwoord is: Nee, dat is zeker niet zonde.
Door middel van het weggeven van deze waardevolle informatie bereik je:

  1. contact met potentiële klanten

  2. laat je zien dat je een expert bent

  3. bouw je vertrouwen op bij je potentiële klanten, waardoor ze eerder klant van je worden

  4. verspreid je de naam van jouw bedrijf, dus je maakt reclame en werkt aan naamsbekendheid

  5. dat je potentiële klanten direct aan de slag kunnen met je tips en adviezen

  6. dat enthousiaste lezers jouw e-book gaan verspreiden, waardoor jouw bereik zich “viraal” vergroot

Zou Jaana dat niet eng vinden…. het delen van kennis?

Wij kunnen ons voorstellen dat je het eng vindt om je kennis te delen.
“Wie ben jij om over dat bepaalde onderwerp iets te zeggen?” zou je kunnen denken.
Jaana denkt daar anders over.
Zij heeft de stap gezet om haar kennis te delen, want delen is vermenigvuldigen.
Dus een goed e-book levert je veel meer op dan dat het je kost.
Jaana laat in haar ebook zien dat zij weet waarover zij praat.
Ze zet zich neer als expert op haar vakgebied.
De lezers van haar e-book kunnen hun kennis verdiepen of verbreden.
Jaana helpt hen op deze manier bij hun ontwikkeling.
Door het bekijken/lezen van het e-book kan de lezer ook interesse krijgen om een cursus bij haar te gaan volgen.

Gratis?

Is het ebook helemaal gratis?
Nee, niet helemaal, want je moet er wel iets voor doen.
Om het ebook te downloaden dient de geïnteresseerde vaak zijn email adres en naam achter te laten op de site.
Vaak is hier een vierkant inschrijfvlak voor opgenomen op de site.
Dit is waardevolle informatie die hij of zij achterlaat in ruil voor jouw product, het ebook.
Je ruilt de gegevens van de klant tegen jouw ebook.

Als jij de geïnteresseerde duidelijk laat weten dat zij toestemming geven voor het gebruik van het email adres voor verder informatie, dan kun je contact met ze gaan onderhouden middels email.
De persoon heeft immers duidelijk interesse in wat jij in het ebook beschrijft.
Ze hebben het immers met een paar handelingen aangevraagd en dat is echt niet voor niets.
Let wel op dat je hier duidelijk toestemming voor vraagt.
Er dient overigens ook altijd een mogelijkheid gegeven te worden om uit te schrijven voor de e-mails.

Van ebook naar klant

Wat kun je doen met deze gegevens?
Omdat je de naam en het mailadres van de geïnteresseerde hebt kun je ze dus aanbiedingen gaan doen of verder laten kennis maken met je producten. Misschien wil je ze eerst nog wel veel meer gratis waarde geven, zodat ze nog meer vertrouwen in je krijgen.

Je maakt ze dus warm om klant van je te worden.

Jouw ebook

Ben je aan het denken of het maken van een ebook iets voor jouw zorgonderneming zou kunnen zijn? Maak ons deelgenoot van je opborrelende inspiratie. Deel je inspiratie hieronder als reactie en wie weet kunnen wij je helpen bij de geboorte van jouw eigen ebook.

ps. Wil je trouwens nog een extra voorbeeld? Vergeet dan vooral niet ons gratis ebook te downloaden.

{a816ar4777}

ver van je bed show

Hoe kun jij als therapeut reclame maken bij bedrijven

,

ver van je bed showNa een fantastisch webinar met veel interactie blijkt dat de tijd natuurlijk veel te kort was om alle vragen die gesteld werden te beantwoorden.
Maar, dit betekent niet, dat we deze vragen dan maar gewoon vergeten.
Deze vragen dienen weer als basis voor blogs.

Dat is iets wat we jou als lezer ook aanraden.
Als jouw klanten met bepaalde vragen komen, bedenk dan, dat misschien wel meer mensen dezelfde vraag hebben en dat is een mooie gelegenheid om er in blogs antwoord op te geven.
Noteer de gestelde vragen, zodat je altijd een voorraadje hebt.

Een vraag die wij kregen was: “Hoe kun jij als fysiotherapeut reclame maken bij bedrijven?”
Degene die hem stelde had net de nieuwe website af en was druk begonnen met het uitdelen van kaartjes en folders.

 

De volgende stap voor de vraagstelster zou zijn om reclame te gaan maken bij bedrijven voor haar produkt of diensten.

Hoe ga je reclame maken voor jouw bedrijf en jouw diensten/produkten bij andere bedrijven/instellingen?

Een ver van je bed show? Dat valt echt mee.

Allereerst willen we je meegeven dat het je heel erg zal helpen als jij werkt voor een bepaalde doelgroep die worstelt met specifieke problemen, waar jij een oplossing voor hebt.
Jij kunt jezelf dan als expert gaan positioneren en dat geeft vertrouwen.

Ga dan werken aan jouw promotie-uitingen.

Dat kunnen emails zijn, of folders of gewoon brieven.
Maar ook je website waar jij als expert informatie geeft.

Maak standaard in je computer een soort van “pers-kit”, zodat je alles snel paraat hebt en ook bijvoorbeeld uit kunt printen als je ergens op gesprek gaat.
Als je gevraagd wordt om ergens te spreken of een demonstratie moet geven, kun je meteen na het maken van de afspraak jou “pers-kit” toesturen, zodat jij er zeker van bent dat jij goed geïntroduceerd wordt.
Bovendien komt het heel professioneel over als je zo snel reageert.

Wat zet je in emails, brieven en de ‘pers-kit’:

  • Wie ben jij

  • Wat maakt jou zo speciaal

  • Wat maakt jouw produkt zo speciaal

  • Wat is jouw doelgroep

  • Welke problemen los jij op

  • Hoe doe jij dat

  • Waarom zouden jouw klanten voor jou moeten kiezen i.p.v. een ander

  • Sociaal bewijs, zoals testimonials, of andere bedrijven waarvoor je gewerkt hebt, andere projecten die je gedaan hebt, stukjes uit kranten, evenementen waar je hebt gestaan etc.

  • Wat is je aanbod

Vraag mensen in je omgeving wat zij zo speciaal vinden aan jou. Waarom zij voor jou zouden kiezen. Je zult ervaren dat dit waardevolle informatie oplevert. Misschien zelfs wel informatie over jou waar je zelf nog niet aan had gedacht.

Wil je vorbeelden? Wij maakten 10 goede voorbeelden voor een pers kit of mediakit.

Hoe benader je de bedrijven?

Ga allereerst kijken in jouw eigen netwerk: wie zou jou hierbij kunnen helpen.
Ken jij al iemand binnen de organisatie waar jij zaken mee wilt gaan doen?
Of ken jij iemand die jou daar zou kunnen introduceren?

Dit is naar onze mening de allerbeste manier om reclame te gaan maken voor jou en jouw produkt.
Ze noemen dit ook wel warme acquisitie.
De kans op een opdracht is groter en kwaliteit van de samenwerking blijkt ook nog eens beter te zijn.

Indien je niemand kent die jou kan aanbevelen ga je bellen met het betreffende bedrijf en via de telefoniste ga jij uitzoeken wie de persoon is wie jij zou kunnen benaderen.
Dit is koude acquisitie.
Je kunt deze persoon daarna telefonisch benaderen, maar misschien vind je dit lastig.
Wat ook mogelijk is, is om deze persoon een brief te sturen met de informatie.
Het beste is om een paar dagen daarna toch die persoon op te bellen om te vragen of hij jouw info heeft gelezen en wat hij ervan vond.

Verzamel zoveel mogelijk informatie over het bedrijf wat jij gaat benaderen en ga onderzoeken welk behoeftes ze hebben of zouden kunnen hebben. Laat blijken wat je weet van het bedrijf.

Het is de bedoeling dat jij de interesse van jouw eventuele opdrachtgever dient te wekken.
Als deze interesse is gewekt kun je ervoor zorgen dat je wordt uitgenodigd voor een acquisitiegesprek.

Bedenk dat het maken van contacten iets is waar veel tijd in gaat zitten. Na 1 telefoontje of email heb je vaak nog niet direct resultaat. Neem de tijd voor deze trajecten.

Heb je trouwens al kennisgemaakt met onze community op Facebook?
Misschien is dit gelijk een goede manier om je netwerk te verbreden. Geef hieronder een Like en bekijk of je bekende gezichten tegenkomt. Maak contact.
Als je te vinden bent op Linkedin dan is het misschien ook leuk om hieronder een reactie achter te laten met een link naar je Linkedin profiel. Wij nemen dan een kijkje op je profiel.
Nicolette en Desiree zijn ook op Linked in te vinden. Kijk snel of wij je misschien in contact kunnen brengen met iemand uit ons netwerk, zodat jij steeds meer mensen leert kennen om te werken aan de reclame voor jouw praktijk.

Is reclame met betrekking tot de fysiotherapie toegestaan?

Volgens de beroepsorganisatie KNGF (Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie) is reclame (profilering) is toegestaan, zolang het de beroepsgroep niet schaadt. Vergelijking, zeker in negatieve zin, met andere praktijken, fysiotherapeuten e.d. is dan ook niet toegestaan. Zie hieronder een citaat uit Beroepsethiek en Gedragsregels voor de Fysiotherapeut.

De profilering:
a. mag in geen enkel opzicht misleidend of verwarrend zijn of feitelijke onjuistheden
bevatten, met name wanneer het gaat om vergelijking met elders aangeboden
overeenkomstige diensten.
b. mag niet kwetsend of kleinerend zijn voor de doelgroep en instellingen in de
gezondheidszorg, noch voor collega’s met betrekking tot hun diensten, activiteiten,
persoonlijke eigenschappen of omstandigheden
c. mag er niet toe leiden dat het aanzien van en /of het vertrouwen in de fysiotherapie of de beroepsuitoefening door fysiotherapeuten wordt geschaad.
d. moet naar aard en vorm duidelijk zijn, gelet op de doelgroep waarvoor zij bestemd is; het gebruik van superlatieven moet worden vermeden.
e. dient in alle gevallen in overeenstemming te zijn met aanvaarde inzichten binnen de
beroepsgroep; dit geldt eveneens voor aangehaalde verklaringen of onderzoeken.
f. dient geen wetenschappelijke termen te bevatten waarvan kan worden verondersteld dat deze niet algemeen worden begrepen.
g. mag geen ongerustheid oproepen.
h. bedoeld als reclame, dient tevens duidelijk als zodanig herkenbaar te zijn en mag niet
worden nagebootst of bedrieglijk gelijken op die van collega’s of instellingen waardoor
het publiek kan worden misleid of in verwarring gebracht.
i. dient zich te beperken tot objectieve beschrijving dan wel vergelijking van wezenlijke
en relevante kenmerken die controleerbaar en representatief zijn voor de beroepsuitoefening.

 

Lees ook onze andere blogs uit de serie ‘Praktijk starten tips’:

Facebook fototip 1

Facebook Foto tip deel 1

,

Heb jij genoeg foto ideeën voor je Facebook bedrijfspagina?

Facebook fototip 1Heb jij een Facebook bedrijfspagina en vraag jij je ook keer op keer af wat voor een foto je nu weer zal gaan posten?
Vraag jij je ook af wat een goede foto Facebook post is?

Toen Booest net een bedrijfspagina had, bleek dat best lastig.
Zeker als je net gestart bent, heb je vaak nog niet zoveel om te vertellen.
Dat denk je dan, want eigenlijk zijn er ideeën genoeg om posts te plaatsen om te vertellen over jou en jouw bedrijf/praktijk. Daarom hebben wij voor jou een Facebook Foto tip.

Goed fotogebruik

Door goed foto gebruik vergroot je de zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw bedrijf.
Je kunt hierdoor meer emotie in je posts brengen.
Het blijkt dat emotie in een post erg gewaardeerd wordt door de Facebook Fans.
Als een post gewaardeerd wordt krijgt hij meer likes en wordt hij vaker gedeeld en dat is precies wat je wilt.
Je creërt meer betrokkenheid bij je lezers.

In onze blogpost ‘Hoe foto’s het werven van klanten makkelijker kunnen maken’ kun je er meer over lezen over de redenen waarom wij je aanraden om foto’s te gebruiken.
Wist je overigens dat Facebook fotoposts meer laat zien aan jouw volgers dan tekstposts?

Hoe gebruik je foto’s op Facebook?

Wij schreven hierover een ebook “50 Foto ideeën voor je Facebook bedrijfspagina”.
In principe kan elke ondernemer hier zijn voordeel mee doen, maar zeker ook voor  therapeuten, zzp’ers en zorgondernemers is het gebruik van foto’s heel erg geschikt.

Voor deze doelgroep is het opbouwen van vertrouwen bij jouw potentiële klanten een heel belangrijk aspect.
Hier kan het gebruik van foto’s heel goed bij helpen.
Door het gebruik van foto’s kan de lezer een goed beeld krijgen van wie jij bent, waar jij voor staat, wat jouw bedrijf aanbiedt, voor welke problemen hij bij jou terecht kan, etc.

Omdat er achter elke tip uit ons e-book  een reden zit, willen wij hierover in onze blog wat meer uitleg geven.

Dit keer onze 1e tip:

Waar ben je naar toe geweest of waar ga je naar toe?

De foto die wij bij deze tip gebruiken, is gemaakt onderweg naar een bedrijfsbijeenkomst.
We schreven erbij wat we gingen doen.
Je kunt natuurlijk ook een foto maken als je ergens bent en deze achteraf posten.

Zo’n Facebook fotopost kan een aantal effecten hebben.
Misschien gaat de persoon die het leest ook wel daarheen en kunnen jullie elkaar ontmoeten.
Je kunt al voordat je vertrekt contact maken/netwerken.

Door te vermelden waar je naar toe gaat of bent geweest, kun je nieuwsgierigheid opwekken.
Deze nieuwsgierigheid zorgt ervoor dat men je blijft volgen, omdat ze bijvoorbeeld willen weten hoe het verder gaat of wat er volgt.
We noemen dit ook wel zaaien. Je strooit alvast wat met halve berichtjes, die nieuwsgierig maken naar meer.

Zo’n post kan ook laten zien dat jij ergens ervaring mee hebt opgedaan. Bijvoorbeeld als je ergens op een cursus was.

We laten het verder aan jouw eigen creativiteit om uit te vinden hoe jij deze tip verder kunt gebruiken.
Wat je tekst gaat worden en wat voor foto je gebruikt. Probeer hier een eigen stijl in te gaan ontwikkelen.

Dus ga snel aan de slag met onze 1e tip en maak morgen een leuke post met waar jij naar toe gaat of ging.
Wij zijn benieuwd.
Als je een leuke post hebt gemaakt, deel hem dan met ons door hem met ons te delen hier onderaan deze blog.

Mocht je nu nog meer ideeën willen, dan hebben wij voor jou en extraatje.
Je kunt een preview van ons ebook ontvangen in de vorm van de eerste 15 tips.

preview ebook


p.s. Vergeet niet onze Facebookpagina een ‘like’ te geven, zodat je ook op Facebook van onze community gebruik kunt maken om jouw praktijk te promoten en inspiratie op te doen.

 

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

ja-ik-wil

Wanneer zegt een klant ja tegen jou?

, ,

De 4 stadia

Vraag jij je weleens af: “Hoe wordt iemand klant?”[custom_frame_right]ja-ik-wil[/custom_frame_right]

In veel gevallen is dat moeilijk te zeggen, want het is eigenlijk een proces in het hoofd van jouw potentiële klanten.
Toch zijn er 4 stadia die iemand over het algemeen doorloopt  voordat hij bij jou klant wordt.

 

1. Bewustwording

Jouw potentiële klanten worden zich pijnlijk bewust van de problemen waar ze mee worstelen.[pullquote style=”right” quote=”dark”]Hoe wordt iemand klant?[/pullquote]
Iemand dient eerst meer bewust te zijn van de “pijn” om te kunnen veranderen, want verandering is iets wat ze liever vermijden.
Ze moeten echt gaan verlangen naar jouw oplossing en klaar zijn om te investeren in verandering.

2. Hoop

Ze krijgen hoop op een betere situatie.
Wat is hun droom?
Wat zijn de resultaten die ze graag zouden willen?
Dit is waar jij hun verlangen kunt aanwakkeren en hen hoop kunt geven dat een nieuwe en betere situatie echt MOGELIJK is.

3. Vertrouwen

Ze krijgen vertrouwen in jou en jouw oplossing.
Ze gaan zien dat jij de beste persoon bent om hen te helpen bij deze verandering.
Je potentiële klanten voelen een klik met jou als persoon.
Ze hebben het gevoel dat jij hen begrijpt en weet wat zij nodig hebben.
Jij bent ook de persoon die hun kwaliteit en resultaten kunt geven.

4. Opwinding of juist rust

Je potentiële klanten zijn echt verheugd en opgewonden.
Klaar om de volgende stap met jou te zetten.
Deze beslissing geeft hen soms ook juist rust in plaats van opwinding.
De kogel is door de kerk. Eindelijk gaat er aan hun problemen gewerkt worden.
Ze zijn hongerig naar jouw oplossing en die willen ze nu!
Ze zijn gretig om verlost te zijn van hun problemen en willen inspirerende resultaten door jouw hulp.
Jij hebt hen eigenlijk geholpen JA tegen zichzelf te zeggen en de hulp te aanvaarden die ze nodig hebben om de verandering te bewerkstelligen.

Wat kun jij als therapeut hiermee?

In sommige situaties, zullen jouw klanten in het 1e stadium al binnenlopen.
Ze weten wat het probleem is en weten dat ze moeten veranderen.
Soms komen ze binnen in het 2e stadium.
Ze weten dat verandering nodig is en weten ook dat het mogelijk is.

Het is nu aan jou om ervoor te zorgen dat jouw klant alle stadia doorloopt.
Hiervoor heb je dus marketing.

Waar jij met je marketing gaat starten hangt af van in welk stadium jouw potentiële klant zit.
Kijk daar eens goed naar en vraag jezelf af in welk stadium jouw potentiële klanten zitten en waar jij jouw marketing op richt.

Het kan vaak best wel even duren voordat jouw klant deze stadia doorlopen heeft.
Het stadium dat het meeste tijd kost is het 3e: het opbouwen van vertrouwen.
Vertrouwen opbouwen is het fundament van elke onderneming.
Dit kan op zoveel verschillende manieren gedaan worden, maar het moet wel gebeuren.
Je klant zal namelijk nooit in de opwindingsfase komen zonder vertrouwen.

De meeste ondernemingen blijven steken op het eerste level

Ze praten niet over de echte problemen waar hun ideale klanten mee worstelen.
In plaats daarvan begint hun website of folder met:
“Ons bedrijf is ……..” en verder gaat het over het bedrijf in plaats van over de klant.

Als jij je klant dus niet in het 1e stadium kunt krijgen – dat hij zich bewust wordt dat er een probleem is – zal hij nooit in beweging komen.
Er gebeurt dan helemaal niets.

De Therapeut van de Toekomst

Wil jij hierover meer leren en ontdekken hoe jij je klanten door de verschillende stadia kunt krijgen dan is ons komende Event daar een goede gelegenheid voor.
Op 26 september 2013 organiseren wij namelijk: De Therapeut van de Toekomst.
Inschrijving hiervoor is nog mogelijk tot en met 4 september 2013.

Lees hier meer over dit event:

[custom_button text=”klik!” title=”klik!” url=”http://new.booest.nl/de-therapeut-van-de-toekomst/” size=”medium” bg_color=”#FF5C00″ text_color=”#FFFFFF” align=”left” target=”_self”]

 

Voorafgaand aan dit event kun je ook nog ons gratis Webinar bijwonen:
“Zonder verzekeringsvergoedingen moeilijk klanten krijgen? 3 misverstanden waardoor jouw praktijk klanten misloopt
woensdag 28 augustus 2013 bijwonen van 20.30 tot 21.30 uur.
Schrijf je hiervoor in via deze link.

 

koei en kalf

Wat is de groeistrategie van jouw praktijk?

,

groeistrategieJij kunt als therapeut, ZZP-er of zorgondernemer jezelf al de helft van de stress en zorgen besparen door de juiste groeistrategie te hebben voor jouw praktijk.
Laten wij je dan iets vertellen, waardoor je minder stress en zorgen hebt en waardoor jouw praktijk echt een boost kan krijgen door het kiezen van de juiste groeistrategie.

Stel je de weg voor die jouw praktijk aflegt, van oprichting naar groei en verder.

Stel je voor dat je deze weg van bovenaf in vogelvlucht zou bekijken.

Hoe zouden die weg en de route die jij aflegt er dan van boven uit zien?

Ga je direct op je doel af, of neem je meer een zigzag of kronkelweg naar jouw doel?

Hoogstwaarschijnlijk het laatste. Je zult misschien zelfs nog wat zijpaden nemen en van daaruit verder gaan, of terugkeren op de hoofdroute.

Dit pad is eigenlijk jouw ondernemerspad.

Voor sommigen lijkt dit pad zo makkelijk en ze gaan echt hard vooruit, maar voor anderen zitten er toch veel hobbels in.

Hoe komt dat?

Hoogstwaarschijnlijk hebben degenen die zo snel gaan al veel ervaring en misschien al wel verschillende ondernemingen gehad waar ze deze ervaring hebben opgedaan.

Zij kennen hun markt, hun merk en welk aanbod goed zal verkopen.
Hun succes is echt niet van de ene op de andere dag ontstaan.

Vóór de grote groei van het internet gebeurde dit zo.
De meeste therapeuten vertrouwden op doorverwijzingen en mond tot mond reclame.
Er werden weinig advertenties gezet of reclame campagnes gehouden.
De therapeut had zelden een website trouwens.

De tijden zijn wel veranderd en elke zichzelf respecterende therapeut en zorgondernemer wil nu toch wel een website hebben.
Toentertijd “netwerkte” de therapeut via persoonlijk contact of via de telefoon.
Gewoon lekker ouderwets relaties opbouwen!

Denk zelf eens na. Ken jij een aantal therapeuten of zorgondernemers die erg succesvol zijn en die dit gewoon op deze ouderwetse manier hebben gedaan? Vast wel.

Dit betekent dat er naast de moderne internetmarketing technieken toch een ander soort strategie bestaat.
Hierover willen wij je meer vertellen.

[custom_button text=”Klik hier: info event” title=”Custom Button” url=”http://new.booest.nl/de-therapeut-van-de-toekomst/” size=”large” bg_color=”#FF5C00″ text_color=”#FFFFFF” align=”right” target=”_self”]

Groeistrategie stadium 1: Richting krijgen

Zoals we boven al zeiden: succesvolle ondernemers kennen hun markt.

Dit betekent dat jij moet weten:

  • Wat het doel is van jouw praktijk?
  • Aan wie biedt jij aan (doelgroep)?
  • Wat is jouw aanbod?

Dit is een heel moeilijk stadium als je ongeduldig bent. Je zult in dit stadium stap voor stap moeten opereren.

We hebben het zelf ondervonden in onze bedrijven die we voor Booest hadden.
Het zoeken naar de juiste doelgroep.
Heeft deze doelgroep ook een probleem waarbij wij konden helpen?
Wat slaat aan?
Het kan jaren duren voordat je daar achter komt.

Als jij in dit stadium zit met je praktijk, doe het dan ook rustig aan.
Het kost echt tijd om te ontdekken in welk segment van de markt jij het beste kunt opereren.
Het kost tijd om te ontdekken wie jouw ideale klanten zijn en waar jij echt goed in bent.

Dit stadium vergelijken wij met het kompas. Dat geeft je richting.

Onze tip: als je voorbij dit stadium wilt komen ga dan de wereld in en ga contact maken en werken met mensen!
Ga daar echt energie in steken, door achter je computer vandaan te komen en jouw potentiële klanten persoonlijk te ontmoeten.

Blijf niet knutselen aan die website om die nog meer te perfectioneren!
Ga niet de hele dag op de sociale media rondhangen of probeer niet meteen een informatieproduct te lanceren.

Oh jawel, dit zijn allemaal prima dingen die je kunt doen om meer klanten te krijgen, maar nu nog niet.
Niet in dit stadium.

Dus je kunt stadium 1 ontstijgen door actie te gaan ondernemen en echt mensen te gaan ontmoeten.

En daarna kom je bij:

Groeistadium 2: Krijg klanten

Het doel van dit stadium is veel te kunnen oefenen, met echte patiënten/cliënten.

Belangrijk in dit stadium is ook hoe jij jouw aanbod aan hen kunt verkopen.

In dit stadium ga jij leren wat jouw waarde is en hoe jij deze kunt communiceren aan jouw toekomstige klanten.

En je komt hier echt niet onderuit hoor!
Je zult namelijk steeds beter worden naarmate jij met meer klanten werkt.

Hoe langer jij achter je computertje blijft hangen en probeert uit te vinden waar jij goed in bent en wie jouw ideale klanten zijn, des te langer duurt het om voorbij dit stadium te komen.

Ga dus de wereld in en ga praten met wat jij denkt dat jouw favoriete doelgroep zou zijn.

Praat ook over wat jij denkt wat jouw niche zou kunnen zijn.

Voor het geval je niet weet wat een niche is: Het komt uit het Franse woord ‘nicher’, wat betekent nest maken.
Bij het kiezen van een niche ga jij kiezen voor een bepaalde doelgroep, die worstelt met een bepaald probleem en waar jij een oplossing voor hebt door datgene wat jij kunt of doet.

Een valkuil in dit stadium is, dat je alles perfect wilt doen.
Het hoeft niet meteen perfect.  Dat kan gewoonweg niet.

Ga onderzoeken welk aanbod door jouw doelgroep gewaardeerd wordt of wat niet.
Aan de hand van de reacties van de doelgroep zul jij binnen de kortste keren ontdekken wat jouw markt is, aan welk product behoefte is (in plaats van dat jij bedenkt welk product jouw potentiële klanten nodig zouden hebben).

Als jij jouw klanten dus goed genoeg kent, komen we bij het volgende stadium.

Stadium 3: Ga online

Nu wordt het voor jou tijd om te gaan stralen.
In dit stadium heb je al ontdekt wie jouw favoriete klanten zijn, je weet wat je markt is en welk product goed valt bij die klanten en in die markt.

Nu ga je, naast de ouderwetse mond tot mond reclame en de doorverwijzingen, het internet op.
Je gaat een professioneel uitziende website opzetten.
Je zet er een goede foto van jezelf op en gaat je website en jouw visitekaartjes garneren met jouw sausje.

Het doel is nu om een lijst op te bouwen met loyale fans, waar je op regelmatige basis contact mee gaat leggen.
Het gaat namelijk niet om de e-mails die je naar hen gaat sturen, maar het gaat om de relatie die je opbouwt met jouw lezers.
Je gaat in dit stadium ga je informatie delen (content maken) met de wereld.
Door de kracht van de sociale media kunnen jouw fans deze informatie weer gaan verspreiden.
Je vraagt je echt soms af waar al die mensen vandaan komen, zulke mogelijkheden hebben deze media!

Een valkuil in dit stadium: ongeduld
Er gaat wel wat tijd overheen voordat je al die technische zaken onder de knie gaat krijgen.
Je kunt natuurlijk je website gaan uitbesteden, maar je zult de marketing strategie zelf moeten begrijpen om te weten wat je erop gaat zetten en hoe je het gaat verwoorden.
Dus laat je niet verleiden tot haastwerk en steek tijd in het onder de knie krijgen van de technische zaken.
Het is zonde van het geld als jij een mooie website hebt, maar de inhoud trekt geen klanten aan.

Trouwens, nu we het er toch over hebben, heb jij onze Facebook pagina al een like gegeven?

Dan komen we bij Stadium 4: Opschalen

Nu je weet wat jouw markt wil, kun je andere soorten producten gaan aanbieden, zoals opleidingen, groepsprogramma’s, informatieproducten (geluidsopnames, video’s of boeken), losse trainingen, live events, online cursussen, en zoveel meer.

Misschien is dit lastig voor je, omdat je eigenlijk het liefste 1-op-1 werkt met klanten.
Je zult echter gaan merken dat je op deze manier eigenlijk veel meer mensen kunt gaan helpen.
Dat was toch een van de redenen waarom jij je praktijk was begonnen: mensen helpen?

Je kunt nu ook eventueel zaken uit gaan besteden of personeel in dienst nemen.
Of misschien ga je wel samenwerkingsverbanden aan.

Je gaat aan jouw merk werken, zodat jij je bedrijf groter kunt maken.

Of je gaat je tijd zodanig besteden, dat jij laaggeprijsde zaken kunt gaan aanbieden, die een opstapje zijn naar jouw duurdere programma’s.

Als jij ondernemers ziet die al zover zijn, bedenk dan weer dat ze dit niet van de ene op de andere dag hebben bereikt!

Deze 4 stadia zijn niet een vastgelegd stappenplan. Het is meer een soort raamwerk wat in elkaar grijpt en in elkaar overvloeit.

Als jij een groeistrategie wilt hebben, die jouw praktijk harder laat groeien, zal je eerst moeten bepalen in welk stadium jouw praktijk zich bevindt.

Gebruik 80 % van jouw energie om je dan ook met dat stadium bezig te houden. Zie het onder de knie te krijgen, waardoor je op een natuurlijke manier verder zult groeien naar het volgende stadium.

Als je een stap overslaat, is de kans groot dat je het spoor een beetje kwijt raakt en dat je gefrustreerd bent met de resultaten.
Kijk goed naar: “waar kom ik vandaan, waar wil ik naar toe  en welke waardevolle ervaringen heb ik tot nu toe gehad?”.

Neem dan verantwoordelijkheid voor waar je nu bent en kies bedrijfs- en marketing strategieën die je nu de beste resultaten geven.

Wil jij toch zelf grotere stappen zetten?
Of wil jij met ons bekijken op welk niveau jij nu met jouw praktijk zit?
Wil jij ontdekken hoe jouw groeistrategie eruit zou kunnen zien?
Schrijf je dan in voor ons 1 daags
event.

De Therapeut van de Toekomst  [custom_button text=”Klik hier” title=”Custom Button” url=”http://new.booest.nl/de-therapeut-van-de-toekomst/” size=”x-large” bg_color=”#FF5C00″ text_color=”#FFFFFF” align=”right” target=”_self”]

Leer strategieën om jouw praktijk te laten floreren zonder verzekeringsvergoedingen

Kijk nog eens naar ons webinar: moeilijk klanten krijgen zonder verzekeringsvergoedingen?

,

Het is weer achter de rug: ons live webinar: Moeilijk klanten krijgen zonder verzekeringsvergoedingen?

We behandelden daarin 3 misverstanden waardoor jij klanten misloopt.

Fijn dat de reacties zo enthousiast waren!

Om jou in de gelegenheid te stellen het webinar nog eens na te kijken is hier het webinar wat wij opgenomen hebben.


Audio opname van het webinar
: klik op de knop hieronder om naar de audio (mp3) opname van het webinar te luisteren.

In ons webinar deden wij een aanbod voor ons komende event: De Therapeut van de Toekomst.
Dit event wordt gehouden op 26 september 2013 in Breda van 9:00 tot 17.00 uur.
Als het goed is heb je hiervoor al mails ontvangen.

Als jij je wilt inschrijven voor dit webinar, kun je dit doen via deze pagina: KLIK HIER

Veel plezier met het bekijken van het webinar.

Mocht je nog vragen willen stellen, dan kan dat natuurlijk hier onderaan in de berichtenbox.