Hoe maak je goedkoop een nieuwe huisstijl?

,

Hoe maak je goedkoop een nieuwe huisstijl new.booest.nl/hoe-maak-je-goedkoop-een-nieuwe-huisstijlJe bent net begonnen met je bedrijf, of wilt een nieuwe huisstijl en je budget laat niet toe, dat dit veel geld gaat kosten.
Heel logisch, want het merendeel van de zelfstandig ondernemers start zijn of haar bedrijf met een klein budget.
Dus hoe maak je goedkoop je nieuwe huisstijl?

Als je visueel kunt laten zien wie je bent en waar je voor staat, trek je vanzelf de juiste mensen naar je toe.
Daarom is een huisstijl, die bij jou past, belangrijk. Volgens mij hoef ik je dat niet uit te leggen.
Een mooie branding is eigenlijk een beetje de slagroom op de taart.

Een mooi logo, een mooie website kan je zelfs helemaal opgewonden maken.
Als je het internet gaat bezoeken gaan ondernemers je eigenlijk proberen geld uit je zak te kloppen.
Ik voel met je mee, want dat kan flink in de papieren gaan lopen.
In deze blogpost ga ik je dus een aantal tips geven om je voor een aantal dure fouten te behoeden.

1. Kijk uit met goedkope designers

Heel vaak spreek ik ondernemers die een kennis of een goedkope designer hebben gevraagd om een logo voor hen te maken, wat uiteindelijk uitliep op een teleurstelling. Een aardig voorbeeld is mijn schoonheidsspecialiste die € 150,– betaalde aan een overbuurvrouw voor het maken van een logo.
Ze kreeg uiteindelijk dit logo op papier. Verder ging ze niet, deze buurvrouw.

Je snapt hem al: aan slechts een logo op papier heb je niets.
Als je een logo laat maken wil je het digitaal kunnen gebruiken, moet je het in pdf, jpg, eps en indien nodig nog andere extensies krijgen.
Je wilt misschien ook visitekaartjes en flyers die binnen je huisstijl passen en hiervoor heb je iets digitaals nodig. Het liefst in zo hoog mogelijke kwaliteit.

Als de gevraagde designer dit niet kan of wil, of je moet het zelf gaan doen, is de kans zeer groot dat je nog veel meer geld kwijt bent.
Helaas heb ik het zelf ook ondervonden. Ik kan best leuk ontwerpen en had mijn eigen visitekaartje ontworpen.
Maar helaas had ik toch gekozen voor een bekende internetdrukker, omdat deze zo lekker goedkoop is. De kaartjes kwamen binnen en wat bleek? Ze hadden de snijtekens gewoon mee gedrukt, met als gevolg dat ik zelf de kaartjes moest gaan snijden en ze dus een stuk kleiner zijn geworden dan bedoeld.

Enfin, ik maakte mijn visitekaartjes snel op door mijn cliënten er telkens 2 te geven (is trouwens een super marketing tip: één om te houden en één om weg te geven) en ben vervolgens toch naar een duurdere drukker gestapt, die gewoon alles opnieuw drukt, mocht het niet naar mijn zin zijn.

TIP: HEB JE NIET VOLDOENDE GELD VOOR EEN DUURDERE DESIGNER, WACHT DAN NOG EVEN EN SPAAR WAT TOTDAT JE GENOEG HEBT OM TE INVESTEREN IN EEN BRANDING DIE JOUW VISIE WEERSPIEGELT.

2. Maak je eigen logo

In mijn vorige blogpost vertelde ik hoe je goedkoop je eigen logo maakt. Totdat je voldoende gespaard hebt om te investeren in een totale branding, kun je heel eenvoudig een eigen (tijdelijk) logo maken.
Dat kan met een bijzonder lettertype of een template die je aanpast naar jouw smaak.
Neem bijvoorbeeld een word bestand en typ in verschillende lettertypes je bedrijfsnaam. Op die manier zie je wat je mooi of toepasselijk vindt.
Wil je een wat meer bijzonder lettertype, dan koop je er een voor een paar euro via Creative Market.
Je kunt dan heel goedkoop op een makkelijke manier zelf een mooi uitziend logo maken, door te spelen met lettertype en kleurgebruik.

3. Kies een kant en klaar website template

Veel websites zijn tegenwoordig gemaakt met kant en klare templates. Mijn favoriet hierbij is een wordpress website en hier zijn heel mooie templates voor.
Ze zijn er in 2 varianten: gratis of voor een gering bedrag.
Ik raad je wel aan om voor de gekochte variant te gaan als jij een eigen bedrijfsstijl wilt hanteren.
Bij de gratis variant heb je vaak te weinig keuze in lettertypes en kleuren.
Neem wel een zogenaamd responsive template. Deze past zich aan qua formaat, aan het medium wat je gebruikt. Zo is je website op een tablet, computer of telefoon altijd goed leesbaar.

In mijn blogpost over wordpress templates, vind je al wat tips voor een goede template.
De WordPress Genesis thema’s zijn echt super mooi, responsive en makkelijk aan te passen.
Hou je dan ook aan de template en zoals de Engelsen zeggen: “keep it clean and simple”.
Misschien denk je dan, wow wat saai, maar bedenk dat je, later als je wat meer om te investeren hebt, altijd nog heel eenvoudig door wat andere lettertypes en afbeeldingen een andere uitstraling kunt krijgen. Daarnaast zorg je ervoor dat je website bezoekers niet teveel afgeleid worden, van datgene wat ze moeten doen: jouw informatie lezen.

4. Houd je aan een vast kleurenschema

Zorg dat je de gebruikte kleurcodes in je logo en website onthoudt en gebruik deze ook telkens weer op je afbeeldingen, je visitekaartje, je Facebookberichten etc. Ikzelf gebruik hiervoor de website Colorlovers, waar je een eigen pallet kunt maken en de kleurcodes kunt onthouden door jouw pallet te exporteren.
Ik zal er binnenkort een video over publiceren hoe je dat doet.

Verder ben ik fanatiek verzamelaar van kleuren en huisstijlen die ik leuk vind en dat doe ik met een geheim bord op Pinterest.
Je gaat dan op een gegeven ogenblik een gemene deler zien en kunt daaruit je eigen huisstijl destilleren.

5. Maak email templates die in je branding passen

Mijn favoriet wat emails betreft is Mailchimp. Mailchimp is er in een betaalde en een gratis versie. Ben je starter, dan heb je aan de gratis versie genoeg. Wil je geplande emails sturen, zodat je er minder tijd aan hoeft te besteden? Neem dan de betaalde versie van Mailchimp.
Kies een template wat aansluit bij je website.

6. Blijf consistent

Voor je branding dien je consistent te zijn. Met je branding bedoel ik dus ook je huisstijl. Hoe doe je dat?

  • Gebruik overal dezelfde lettertypes (op je afbeeldingen voor je website, social media, je nieuwsbrieven en al je andere uitingen).
  • Gebruik ook dezelfde afmetingen van afbeeldingen op je website. Niets is vervelender dan verschillende afmetingen van afbeeldingen onder elkaar te zien. Aarzel niet om grote afbeeldingen te gebruiken. Zijn je afbeeldingen te klein, dan wordt het onrustig en kun je ze wellicht zelfs beter weglaten.
  • Wees consistent in indeling
  • En in het gebruik van je kleuren

7. Maak gebruik van gratis programma’s om mooie afbeeldingen te maken

Er zijn diverse gratis programma’s waar je mooie afbeeldingen voor je website en social media mee kunt maken.
Mijn favoriete programma’s zijn Canva en PicMonkey.

Wanneer is dan het moment gekomen om te gaan investeren in je branding?

Dat is moeilijk te zeggen. Meestal als je al wel wat inkomsten hebt gehad en je al wat budget hebt opgebouwd en daarnaast als je jouw bedrijf op een hoger plan wilt brengen.

Lees nog meer onderwerpen die belangrijk zijn voor branding van je bedrijf:

  1. Hoe maak je goedkoop een logo?
  2. Waaraan moet een moderne aantrekkelijke website voldoen?
  3.  Maak een klanten aantrekkende homepagina
  4. WordPress templates: onze 6 tips

In een eigen huisstijl passen ook mooie aangepaste quotes.
Van Booest krijg je er een aantal kant en klaar voor gebruik op je social media, of waar je maar zou willen.
Download ze hier:

Pinterestafbeelding:Hoe maak je goedkoop een nieuwe huisstijl voor je bedrijf new.booest.nl/hoe-maak-je-goedkoop-een-nieuwe-huisstijl

Bewaren

Bewaren

Bewaren

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *