gebruik Pinterest slim voor je bedrijf

De laatste weken ben ik mijn wat ingezakte Pinterestaccount eens onder handen aan het nemen om Pinterest slim te gebruiken voor mijn bedrijf.
Naar aanleiding van een cursus die ik volgde heb ik verbeteringen aangebracht, die direct resultaat hadden.
Meer interactie via Pinterest, maar belangrijker: meer bezoek naar mijn website.

Pinterest wordt steeds populairder en wist jij dat Pinterest inmiddels ook als zoekmachine fungeert?
Het staat na Google op de 2e plaats.
Zeker bij zaken waar afbeeldingen belangrijk zijn, vind ik het zelf heel fijn zoeken via Pinterest.
Denk daarbij maar eens aan recepten of mode, maar ook interieurtips of doe het zelf zaken.
Ik had onlangs in een interieurzaak een lamp gefotografeerd. Er stond een naam bij en op grond daarvan zocht ik op Pinterest.
Met het tekentje (vierkantje met vergrootglas) rechtsboven in de hoek wat op de gepinde afbeelding staat, kun je zoeken naar vergelijkbare afbeeldingen.
Zo vond ik deze lamp in een andere winkel terug en nog goedkoper ook. Reuze handig dus.

Heb jij een praktijk of doe jij aan netwerkmarketing?
Ook dan kan Pinterest een belangrijke rol spelen in jouw marketingstrategie.
Ontdek mijn 12 tips om Pinterest slim in te zetten.

Hoe kun je Pinterest slim gebruiken? Ik geef je 12 tips.

  • Maak borden met zoekwoorden in de titel

    Juist vanwege die zoek mogelijkheden gebruik je zoekwoorden als titel van je bord.
    Je helpt mensen dan jou en je bedrijf makkelijker te vinden door die zoekwoorden.
    Door het gebruik van die zoekwoorden maak je het Pinterest ook makkelijker om jouw bord aan te raden aan andere pinners.
    Dat is de ultieme manier op Pinterest slim te gebruiken.

  • Maak de omschrijving lang genoeg

    Ook hier geldt weer dat je zoekwoorden in je omschrijving maakt.
    Houd er ook rekening mee dat mensen je pin kunnen tweeten, dus maak de omschrijving ook weer niet te lang.
    Hij dient interessant en relevant te zijn, met voldoende zoekwoorden.
    In onderstaand voorbeeld zie je bijvoorbeeld te weinig tekst.
    Hier had bijvoorbeeld de vorm van het arrangement of de gebruikte bloemen bij kunnen staan, zodat deze pin makkelijker gevonden wordt.
    Pinterest strategische tips


  • Gebruik verticale afbeeldingen

    In mijn blogpost hoe optimaliseer je je Pinterest afbeeldingen heb ik het al beschreven: gebruik langwerpige afbeeldingen om meer op te vallen en meer tekst kwijt te kunnen.
    Geloof je me niet? Doe dan zelf onderzoek op Pinterest en kijk daarbij naar het aantal repins en likes en dan zul je zien dat de afbeeldingen tegenwoordig vooral langwerpig zijn.
    Wil je geen langwerpige verticale afbeeldingen in je blog? Geen probleem, je maakt gewoon een verborgen afbeelding, die je niet ziet, maar wel gepind kan worden. Ook dit kun je vinden in de blog over het optimaliseren van je Pinterest afbeeldingen.
    verticale langwerpige Pinterest afbeelding

  • Gebruik Pins voor linkbuilding

    Google houdt van externe links die verwijzen naar jouw website.
    Door te pinnen vanaf jouw website kun je zogenaamde backlinks verkrijgen.
    Zet een link naar jouw website in de omschrijving van de afbeelding/pin, dan heb je er meteen 2, want door te pinnen vanaf jouw website creëer je er automatisch nog een.

  • Deel je pins en borden via andere social media

    Vergeet niet dat je via de andere social media, zoals Facebook, twitter en Instagram, aandacht kunt vragen voor jouw pins en pinborden.
    Op die manier vergroot je het bereik.

  • Zorg voor een pinbare afbeelding bij elke blogpost

    Vergeet niet een afbeelding bij een blogpost te doen en zorg er dan voor dat deze pinbaar is.
    Dus nooit vergeten een omschrijving bij deze blogafbeelding te doen en zet er dus ook een link naar je website op.
    Daarnaast kun je dus de verborgen afbeelding gebruiken, maar een vreemde pinner moet sowieso zien dat er een afbeelding te pinnen is.
    Als hij/zij dan daadwerkelijk gaat pinnen, komt de verborgen afbeelding ook naar voren.

  • Maak van je Pinterest account een zakelijk account

    Als je Pinterest zakelijk gebruikt, kies dan voor Pinterest Business (dit is gewoon gratis).
    Je kunt daarvoor een aparte account maken, maar je kunt ook je persoonlijke account omzetten in een zakelijk account.
    Dat heb ik zelf gedaan, want ik had Booest al als persoonlijk account aangemaakt.
    Je kunt dat doen op deze pagina Pinterest voor bedrijven.
    Er zijn een aantal voordelen als je dat doet.

    • Je kunt gegevens verzamelen, statistieken.
      Zo kom je achter veel informatie zoals: je meest favoriete pin, het geslacht van jouw bezoekers, hoe er naar je website geklikt wordt, de leeftijd van je bezoekers, het aantal keren dat pins van jouw website zichtbaar waren op Pinterest die dag in het nieuwsoverzicht, bij zoekresultaten of via je borden en nog veel meer.
      Je kunt die statistieken raadplegen via het tandwieltje als je op je eigen account zit. Je ziet dan dus al jouw borden.
      Als je op het tandwieltje klikt komt er een dropdown en daar kun je de statistieken kiezen.
    • Je kunt pins promoten

    maak van je pinterest account een zakelijk account

  • Pin vanuit de pagina en niet vanuit de homepage

    Heb jij een leuke afbeelding gevonden die je wilt pinnen, met daarbij een informatief artikel.
    Pin dan niet vanaf de homepagina (waar die afbeelding misschien ook staat als het om een blog gaat).
    Nee, ga dan naar de pagina toe waar het hele stuk staat en pin vanaf die pagina.
    Dan kan degene die jouw pin wil gaan lezen dat ook meteen doen.
    Anders verdwijnt de aandacht misschien op de homepagina.
    Dat geldt dus zeker en vooral voor pins die je van je eigen website pint!!!

  • Verwijs op verschillende plekken naar je Pinterest pagina

    Zet je Pinterestpagina niet alleen als icoontje op je website, maar verwijs op verschillende plekken.
    Je kunt er bijvoorbeeld een post op Facebook van maken.
    Zet hem ook in de info van je Facebookpagina. Zet hem op Google+, LinkedIn, in je nieuwsbrief enzovoort.
    Pinterestgebruikers komen dan op het idee om je op te zoeken.

  • Creëer groepsborden

    Maak groepsborden en nodig anderen uit om daarop mee te pinnen.
    Op deze manier ga je meer interactie op je eigen pagina krijgen.
    Bovendien is het leuk om op die manier met anderen connectie te maken.
    Treed zelf ook toe tot groepsborden van mensen in dezelfde branche als jij, of met dezelfde producten die jij hebt.
    Op die manier kunnen mensen jou ook weer makkelijker vinden als ze op zoek zijn naar een bepaald product.

  • Pin en Re-pin

    Je kunt pins van anderen repinnen.
    Op die manier kun je ervoor zorgen dat anderen jou opmerken.
    Zorg ervoor dat je ook zelf websites bezoekt en daarvan pint, zodat je ook met originele content komt.
    Op die manier ben je interessant om te volgen.

  • Pin vaker en meer verspreid

    Wat mij zeker geholpen heeft om meer verkeer en meer interactie te krijgen op mijn Pinterestaccount is het feit dat ik meer ben gaan pinnen en dat ik ook een paar keer per dag een paar pins plaats.
    Op die manier kom je in de “feed” meer naar voren en ontdekken mensen jouw pins.

Wat let je nu nog om meteen te starten om Pinterest slim te gaan gebruiken?
Als je deze 12 tips volgt is jouw Pinterest helemaal goed ingericht voor zakelijk gebruik.
Nog een allerlaatste tip: voor meer bereik, kijk dan nog eens kritisch naar je account.
Heb jij echt interessante pins?
Start eens met het verwijderen van pins, die niet gerepind of geliked worden.
Zorg voor kwalitatieve pins, zodat jouw borden interessant zijn voor jouw volgers.

Bezoek en volg het Booest Pinterestaccount en ik volg je terug.

Pinterest-afbeelding: Pinterest-slim-gebruiken-voor-je-bedrijf <Pinterest slim gebruiken”/>