3 tips om te vergeten als je webteksten schrijft

, ,
webteksten
schrijven

Over jezelf schrijven kan best lastig zijn. Natuurlijk wil je meer bezoekers op je website en klanten voor je onderneming. Maar wat is het moeilijk om de juiste toon te vinden! Je wilt deskundig overkomen, maar niet opschepperig. Klanten werven, maar niet te opdringerig zijn. Hoe doe je dat?

Soms maken we het onszelf ook lastig. We lezen allerlei tips en doen te hard ons best, met als resultaat gekunstelde teksten waarvan niemand echt enthousiast wordt. Daarom nu eens geen tips om je teksten nog beter te maken, maar drie tips die je meteen mag vergeten.

1. Deftige taal gebruiken

Ik praat regelmatig met ondernemers en ons taalgebruik is dan eigenlijk precies hetzelfde als dat van twee bekenden die elkaar op straat tegenkomen. Woorden als ‘middels’ en ‘immers’ gebruiken we niet. Maar als ik de websites van diezelfde ondernemers bekijk, krijg ik soms een heel andere indruk. Opeens gaat het over ‘de expertise welke wij garanderen’ en ‘derhalve faciliteren wij’.

Ik zal het meteen maar toegeven: de neiging om deftige woorden te gebruiken heb ik zelf soms ook. Maar waarom doen we dat eigenlijk? Proberen we met dure woorden indruk te maken? Zijn we bang dat we niet professioneel overkomen met ons alledaagse taalgebruik?

En wat bereik je met die deftige woorden? Ze maken je teksten moeilijker te lezen en zorgen ervoor dat je afstandelijk overkomt. Bovendien kunnen er valse verwachtingen door ontstaan. Want hoe is het voor een potentiële klant om ‘we’ te lezen en er later achter te komen dat je solo werkt? Wat als een bezoeker van je website opbelt: probeer je dan je deftige taalgebruik vol te houden, of laat je dan wel je menselijke kant horen?

Wat dan wel?

Schrijf je webteksten zoals je in een ongedwongen gesprek zou vertellen over wat je doet. Dat spreekt mensen meer aan en is eerlijker. Wees ook op je website jezelf en heb er vertrouwen in dat dat goed genoeg is.

2. Taalfouten maken voor SEO

Gevonden worden door de zoekmachines is belangrijk. Logisch dus dat je aandacht besteedt aan het gebruik van zoekwoorden in je webteksten – dat doe ik ook. Toch vind ik de mensen die mijn webteksten onder ogen krijgen belangrijker dan de machines. Een tekst die aantrekkelijk is voor mensen, zorgt ervoor dat ze verder lezen, doorklikken en misschien wel klant worden. Met een droge opsomming van slim bedachte zoekwoorden krijg je dat niet voor elkaar: daarbij klikken mensen van vlees en bloed verbazingwekkend snel weg.

Er is nog iets waar mensen voor wegklikken: taalfouten. Je taalgebruik vormt een belangrijk onderdeel van de eerste indruk die je maakt, ook online. Achter een slordige tekst zal wel een slordig persoon zitten, denkt de lezer al gauw. Toch maar ergens anders kijken…

Ga dus geen taalfouten maken om het de zoekmachines naar de zin te maken. Schrijf niet ‘studie coach’ omdat daarop gegoogeld wordt, want in het Nederlands schrijven we zulke woorden aan elkaar. Schrijf je, zoals ik, over reizen, noem de Oude Stad in Praag dan niet Old Town. Zoek de Tsjechische naam op of gebruik de Nederlandse variant, maar grijp niet naar het Engels omdat dat nu eenmaal het meest wordt gebruikt op Internet.

Wat dan wel?

Zet bij het schrijven je lezer op de eerste plaats en de zoekmachines op de tweede. Schrijf leesbare teksten en maak een goede eerste indruk door te laten zien dat je zorgvuldig werkt.

3. Schreeuwen met je opmaakschreeuwende tekst

Je kent ze vast wel. Van die teksten die HELEMAAL IN HOOFDLETTERS ZIJN GESCHREVEN of waarbij Elk Woord Zo Belangrijk Is Dat Het Een Hoofdletter Verdient. Het is vast bedoeld om de aandacht te trekken, maar wordt al gauw opdringerig. Dat stoot veel mensen af, net als teksten waarin om de drie woorden iets is onderstreept of vet, cursief of felgekleurd is gemaakt.

Als je aan je website werkt, is het soms verleidelijk om hier en daar nog iets leuks toe te voegen. Ook ik ontdek regelmatig weer een leuke nieuwe widget die ik graag een plekje wil geven. Maar pas op dat het niet té wordt. Te veel bijzondere opmaak, verschillende onderdelen en opvallende beelden kunnen ervoor zorgen dat bezoekers niet meer weten waar ze moeten kijken en van pure keuzestress wegklikken.

Wat dan wel?

Maak je teksten overzichtelijk door tussenkopjes en lijstjes met opsommingstekens te gebruiken. Zorg dat je opmaak en de beelden die je gebruikt ondersteunen wat je wilt zeggen en niet de aandacht van de lezer afleiden.

Deftige taal, taalfouten voor SEO en schreeuwerige opmaak mag je dus meteen vergeten als je webteksten gaat schrijven. Wat je wel mag onthouden, is eigenlijk heel simpel: blijf jezelf, schrijf voor je lezers en blijf rustig. Dan komt het helemaal goed.

 

Lees ook onze andere blogs uit de serie ‘Website tips’

Website tips #1 3 tips om te vergeten als je webteksten schrijft Deze starten tip lees je nu.
Website tips #2 Waarom bloggen als therapeut of (para)medicus?
Website tips #3 Hoe je met je over ons pagina meer klanten trekt
Website tips #4 Waarom wordt mijn website niet gevonden in Google: 8 redenen
Website tips #5 Een website is weggegooid geld
Website tips #6 Heeft jouw website last van te weinig bezoekers en weet je niet waarom?
Website tips #7 De nr. 1 reden waarom bezoekers van je website geen klant worden
Website tips #8 Fotobewerking: PNG, JPG of GIF, wat, waar en wanneer?
Website tips #9 SEO wat is dat?
website tips #10 Wat anderen vinden van je website

4 antwoorden
  1. Marion Borreman
    Marion Borreman zegt:

    Hoi Sandra,

    Goede tips! Vooral dat gebruik van hoofdletters was een tijdje mode. Ik vond het meteen al irritant. Ik zal zelf wat meer aandacht gaan geven aan de tussenkopjes en opsommingen. Bedankt en succes!

    Beantwoorden
  2. Boukje Canaan
    Boukje Canaan zegt:

    Heerlijk om nog eens deze tips te lezen. Gelukkig doe ik veel van deze dingen al NIET. Al zal ik me best ooit schuldig maken van aandachttrekkerij op de verkeerde manier.
    Een ervan wil ik graag met je delen: Ik had geschreven dat ik het gevoel van mijn onderwerp in het blog (in dit geval weduwe) wel begreep. Daarop reageerde een weduwe, dat ik veel weduwes nu juist boos had gemaakt. Want hoe kan je nu iemand die weduwe is begrijpen als je zelf nog geen weduwe bent?!?
    Oei, nee gelijk heeft ze natuurlijk. Ik wil iemand begrijpen en ik denk ze te begrijpen, maar echt begrijpen kan natuurlijk niet. Dus jezelf zijn en blijven is heel belangrijk. Toegeven dat je niet alles weet of kunt kan juist gewaardeerd worden.
    Dat heb ik uiteindelijk dus ook gedaan. Mij verontschuldigd voor de woordkeus en het blog aangepast. Mezelf gebleven, dat wel. Veel aandacht trok het even toen… wel de verkeerde misschien.

    Beantwoorden
    • Desiree Castelijn
      Desiree Castelijn zegt:

      Dag Boukje, Wat een authentiek verhaal! Wij merken ook dat als wij een foutje maken (in bijvoorbeeld een link) dat vaak extra aandacht trekt. Soms zeggen we dan wel tegen elkaar, misschien moesten we dat maar eens met opzet doen. Alleen kijken we elkaar dan knipogend aan, en weten dat we daar te perfectionistisch voor zijn. ~Desiree

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *